Posts tonen met het label milieuclubs. Alle posts tonen
Posts tonen met het label milieuclubs. Alle posts tonen

woensdag 17 november 2021

28. HET KAN VRIEZEN, HET KAN DOOIEN. GLASGOW WAT NOU?

 

De uitvinding van de (industriële) stoommachine markeerde het begin van de industriële revolutie; voor het eerst was arbeidsvermogen overal realiseerbaar om machines aan te drijven, waar voor die tijd met handkracht, trekdieren, watermolens en windmolens moest worden gewerkt. De stoomlocomotief is een bekende toepassing van de stoommachine. Voor tijdelijk of licht werk kon een locomobiel worden ingezet.

In Glasgow wekten de congresgangers stuk voor stuk de indruk dat CO2 de eenvoud van een thermostaat heeft, eentje waarmee je de opwarming van de aarde tot op een tiende graad nauwkeurig kunt afstellen. Alsof de aarde een huiskamer met centrale verwarming is die we naar believen op de gewenste temperatuur kunnen zetten met CO2 aan, veel of uit. Die nauwkeurigheid van een tiende graad over de hele aardbol is aandoenlijk en onzinnig tegelijk voor een planeet zwevend in de immense ruimte. Dat CO2 een rol speelt in de temperatuur van de aarde lijkt vooralsnog aannemelijk maar dat het de enige factor is die bovendien zo nauwkeurig is te beheersen is buitenaards onzin.

Het meten van de temperatuur van de aarde zelf is al een ingewikkelde aangelegenheid laat staan regelen. Het klimaat is daarvoor een te onvoorspelbaar en ingewikkeld spel van chemische stoffen in de atmosfeer, van allerlei soorten stralingen uit de atmosfeer, van zon en maan, van oceaanstromingen, van land en ijs, wolken en winden, stormen en onweders, interstellaire invloeden van planeten, begroeiing en waarschijnlijk nog meer zaken die we nog niet eens kennen.

Deemoed en prudentie zou de klimaatwetenschappers meer sieren dan de pretentie over de enige echte klimaatwaarheid tot op een tiende achter de komma te beschikken. Dat journalisten en politici er met open ogen intrappen is een teken des tijds. Het geloof dat we de wereld met alles erop en er aan kunnen maken en breken is bij afwezigheid van een God wijd verbreid geraakt.

 India en China wilden geen Glasgow akkoord met uitfaseren van steenkool. Ze hebben gelijk.  Voor welvaart heb je energie nodig - goedkope energie - anders blijf je steken in paard en wagen en menskracht en zo weten we uit de geschiedenis dat schiet niet op. Het Westen was nooit welvarend geworden zonder de uitvinding van de stoommachine met steenkool als brandstof. De stoommachine was het begin van de industriële revolutie die het Westen welvarend heeft gemaakt. Neem India, China en andere Derde Wereld landen maar eens kwalijk dat ook zij dat willen.

‘Bezorgd over de toekomst? Dat is een westerse, bourgeois middenklasse-slogan.’ Die kunnen de Anuna’s en de Greta’s van deze wereld in hun zak steken. In 45 seconden maakte Vijay Prashad korte metten met het discours van de westerse klimaatjongeren. De directeur van de linkse denktank ­Tri-Continental Institute for Social ­Research was een van de aanklagers op het volkstribunaal voor klimaatrechtvaardigheid, een evenement in de rand van de COP26-top in Glasgow. Zijn hartenkreet ging via Twitter de wereld rond en is al ­bijna 30.000 keer bekeken.

‘Kinderen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika hebben helemaal geen toekomst’, betoogt Prashad. ‘Ze hebben zelfs geen ­heden. Miljarden mensen hebben niet ­genoeg te eten, en jullie hebben het over minder consumeren? We moeten ons geen zorgen maken over later, maar over nu.’ (De Standaard, 16 november 2021)

Wat die economische groei betekent voor India en China blijkt uit de cijfers. China haalde de laatste jaren per dag naar schatting 35 duizend mensen uit de extreme armoede, India zelfs 75 duizend. Alle ontwikkelingshulp van het Rijke Westen heeft daar voor niks komma nul tussen gezeten.

In Glasgow zijn de toekomstvoorspellingen van het VN klimaatpanel samen met politici en media tegen de muur van de politieke werkelijkheid gelopen. De oproep van de Europese Grootmeester Timmermans met in zijn kielzog Luitenant Samsom om de wereld te redden voor onze kinderen en kleinkinderen is kinderachtig en ondiplomatiek alsof de anderen niet hetzelfde zouden willen. Zijn oproep getuigt van Eurocentrische arrogantie. 

Dat geldt ook voor het optreden van Greta Thunberg met in haar kielzog milieuclubs als Greenpeace. Zij geven blijk van Westers egocentrisme met hun gebrek aan realiteitszin tegenover landen als China, India en in het algemeen de armere landen.  Ik hoor van hen geen oplossing voor de energievoorziening van die landen om met economische groei de armen uit hun armoede te halen.

(wordt vervolgd)

woensdag 21 april 2021

CHINESE ZONNEPANELEN EN WESTERSE SCHIJNHEILIGHEID

 


Volgens een artikel in het FD stapelen de bewijzen zich op dat Chinese zonnepanelen worden gemaakt met hulp van dwangarbeiders, zijnde Oeigoeren, een Chinese moslimminderheid die genadeloos wordt heropgevoed volgens de beginselen van de Chinese Communistische Partij. Het radicale Maoïsme dat miljoenen Chinezen het leven heeft gekost heeft zich geëvolueerd tot koloniaal Staatskapitalisme. 

Wie enigszins op de hoogte is van de onderdrukking van de arbeidsrechten in China, weet dat zulke zaken gemakkelijk kunnen. In een land waar vakbondsvrijheid niet bestaat, is dwangarbeid van staatswege niks bijzonders. Ooit heb ik als Verbondssecretaris van het toenmalige Wereld Verbond van de Arbeid (WVA, in 2006 opgegaan in het IVV) met een achtkoppige delegatie van de Communistische Chinese Federatie van Vakbonden geprobeerd een dialoog te voeren over democratisering van de Chinese vakbeweging. Ik kreeg nul op rekest.

Wie nog mocht twijfelen aan het dictatoriale Chinese Staatskapitalisme hoeft maar naar de ontwikkelingen in Hong Kong te kijken om te weten hoe de vlag van vrijheid en democratie er in China bijhangt. Het lot van de vrijheidslievende kunstenaar Ai Weiwei is al even sprekend. Hij is verbannen naar het buitenland waar hij nog maar nauwelijks durft spreken uit angst voor represailles tegen zijn familie.

Wat mij ergert is de schijnheiligheid van het Westen en de bedrijven die geld verdienen over de ruggen van de geknevelde Chinese arbeiders. Nooit heb ik gelezen over een Ikea of andere Westerse grootinvesteerder die bezorgd zou zijn over het gebrek aan vakbondsvrijheid.

Telkens opnieuw blijkt het Westen met zijn zakenmensen de ogen te sluiten voor deze fundamentele schendingen van mensenrechten in China. En is het niet in China dan wel in Qatar waar migranten onder verschrikkelijke omstandigheden voor een veel te laag loon werken aan de bouw van voetbalstadions. In de voetbalwereld wordt de hete bal van de migranten uitbuiting in Qatar schijnheilig heen en weer geschoven tussen de diverse internationale instanties.

Ik ben benieuwd of milieuclubs als Greenpeace, Wereld Natuur Fonds, Milieudefensie enz. , betrokken als zij zijn bij de energietransitie, deze tactiek van pappen en nathouden overnemen als het gaat over dwangarbeid bij de productie van zonnepanelen of zich daadwerkelijk gaan inzetten voor mensenrechten in China. 

Tot nu toe heb ik eigenlijk ook nog maar weinig van ze gehoord over de schending van mensenrechten bij de winning van grondstoffen in Afrika die o.a. nodig zijn voor “duurzame” batterijen. Juist zij die strijden voor duurzame energie en behoud van natuur zouden prioriteit moeten maken voor een duurzaam mensenrechtenbeleid.
 

maandag 15 februari 2021

COLUMN BETWEETER: GREENPEACE MEET MET TWEE MATEN


Als het om milieu gaat meet Greenpeace met twee maten. Alles wat te maken heeft met energietransitie en groene energie wordt goed bevonden ook al is het schadelijk voor het milieu. Greenpeace voert geen actie tegen windmolens ook al maken ze gehakt van vogels. Straks staat Nederland en de Noordzee vol met zulke gehaktmolens maar dat vindt Greenpeace prima want windturbines gaan ons redden van de CO2 en de bijbehorende olie en gas industrie.

Greenpeace zit er ook niet mee dat ter land en ter zee miljoenen kubieke meters beton wordt gestort voor de fundamenten van de windturbines. Afhankelijk van de hoogte van de windturbine, is ruwweg meer dan 2500 ton beton nodig voor een windturbine op land. Elke windturbine is er weer een bunker bij. Op zee is nog meer beton nodig. In de Noordzee liggen straks honderden duizenden tonnen beton. Greenpeace zwijgt als een graf over deze betonnering van de zee terwijl ze nog niet zo lang geleden oliemaatschappijen beschuldigden van de Noordzee een vuilnisbelt te maken met hun boortorens. 

Greenpeace vindt niet dat honderden windmolens het ecosysteem in zee verstoren. De duizenden tonnen beton, de honderden stroomkabels en de dag en nacht draaiende windturbines zijn volgens Greenpeace geen bedreiging van de natuur in en op zee. In ieder geval zijn ze minder schadelijk dan vissers, vindt Greenpeace.

Greenpeace heeft samen met een aantal milieuorganisaties een akkoord gesloten waarin de Noordzee wordt verkaveld tussen vogels, vissen, windmolenparken en tot slot ook nog een stukje voor de visserij. De Noordzee wordt gekoloniseerd voor de energie transitie alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. 

Tegelijkertijd houden dezelfde clubs tegen dat ons land de Markerwaard inpoldert. Zeventien en een half miljoen Nederlanders mogen niet meer land maken, maar de hele Noordzee mag in naam van de natuur en de energietransitie omgebouwd worden tot een groot industrieterrein. Waar is de logica gebleven?

Dat de bouw van windturbines milieuvervuilend is, vindt Greenpeace geen probleem zo lang de mythe in stand kan worden gehouden dat met duizenden windturbines op zee en op land het klimaat gered wordt. Die mythe is belangrijk om de geldstromen van de donateurs op peil te houden. Klimaat is een verdienmodel.

What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail

donderdag 20 september 2018

VELDSLAG OM SCHAARSE RUIMTE

 
©petrusnelissen
De veldslag om ruimte in Nederland wordt grimmig. Er zijn burgers die windmolens saboteren. Ze worden in de gaten gehouden door de Nederlandse anti-terreurdienst. De zogenaamde verduurzaming van Nederland gaat niet zonder slag of stoot. Begrijpelijk want Nederland is vol, heel erg vol.

Het lijstje hieronder van het aantal inwoners per vierkant kilometer laat zien dat Nederland het volste land van Europa is.

NEDERLAND     411,3
België                   376,4
Duitsland              225,7
Frankrijk               113,9
Denemarken         130,1
Italië                     206,2
Spanje                    96,8


Ondertussen blijven natuurvrienden en milieuclubs land en water opeisen voor allerlei natuuridealen. De Markerwaard, ooit bedoeld om meer ruimte te scheppen in de overvolle Randstad wordt nu omgebouwd tot een groot open water met eilandjes voor vogels en andere diersoorten. Dat er geen plek is om woningen te bouwen en de woningen daardoor steeds duurder worden, is niet de zorg van Natuurmonumenten. Net zo min als ze bezorgd zijn over de IJsselmeervissers, die kunnen ophoepelen. 



Natuurmonumenten maakt zich sterk voor natuur maar waar de mensen moeten wonen en werken is hun zorg niet aldus hun website. "Natuurmonumenten bezit en beheert meer dan 100.000 hectare Nederland. We maken ons sterk voor alle natuur die nog over is. En voor de nieuwe natuur die er nog gaat komen in Nederland. Niet alleen in de gebieden die wij beheren, maar ook daarbuiten. Want we gaan een stap verder. Op een manier die past bij het Nederland van nu." 


Schiphol, een bron van economische welvaart voor tienduizenden Nederlanders, ligt al jaren klem in dicht bevolkte gebied. Vliegen kan eigenlijk nergens meer zonder ergens burgers te storen. Met spoortrajecten is het al net zo. Burgers procederen jaren. De kosten van projecten worden zo de hoogte ingejaagd. Kunnen we Schiphol verplaatsen? Tot nu toe niet want zelfs verplaatsing van een deel van de vliegbewegingen naar Lelystad verstoort burgers elders in het land.

De zalm moet net als vroeger de Rijn op kunnen zwemmen en dus wordt de zeewering van het Haringvliet op een kier gezet. Dat de boeren maar moeten zien hoe te overleven met brak water, is hun zorg niet. Als de zalm maar terug komt. Wolven moeten in Nederland weer rond kunnen zwerven, bossen worden omgebouwd tot oerbossen met een soort oervee. In de duinen moeten herten rondlopen, de Waddenzee is verboden terrein voor de mens, de Oostvaardersplassen zijn een natuurreservaat. Ecoducten moeten natuurgebieden in heel Nederland met elkaar verbinden.

Nederland leeft nog steeds in de ontkenningsfase dat het een van de meest verstedelijkte landen in de wereld is dankzij de spectaculaire bevolkingsgroei sinds de Tweede Wereldoorlog, een verdubbeling in ongeveer 60 jaar tijd. De voorspelling is dat we in 2050 met 20 miljoen wonen. Dan zal er nog minder ruimte zijn voor natuur en toch moet Nederland groener worden. Rara hoe moet dat?


Laten we eerlijk zijn, je kunt niet terug naar de vroeger toen de bevolkingsdichtheid de helft was van wat ze nu is. Dat is valse romantiek tenzij de helft van de Nederlanders alsnog vertrekt naar elders wat natuurlijk niet gaat gebeuren. Integendeel, er wordt beweerd dat er nog meer mensen bij kunnen. De veldslag om schaarse leef en woonruimte zal harder worden.

Tot slot:
"VVD en CDA delen ook zorgen over bevolkingsgroei en demografische veranderingen. Als de bevolking groeit naar 20 miljoen Nederlanders in 2050, zoals het CBS verwacht, moet Nederland daar op inspelen, vinden zij. “Nederland komt voor klemmende vragen”, zei Buma, die de energievoorziening, een toename van eenpersoonshuishoudens en het verkeer noemde."
(citaat uit krantenartikel Trouw n.a.v. Prinsjesdag)