Posts tonen met het label digitaal bewerkte pentekening. Alle posts tonen
Posts tonen met het label digitaal bewerkte pentekening. Alle posts tonen

donderdag 13 augustus 2020

WITTE HUMOR MET ZWART RANDJE

digitaal bewerkte pentekening van petrus nelissen

woensdag 12 augustus 2020

ZWARTE HUMOR MET WIT RANDJE



Digitaal bewerkte pentekening van petrus nelissen

woensdag 13 februari 2019

BEELD GEDICHTEN 3 & 4

petrus nelissen, Beeld Gedicht 3, digitaal bewerkte pentekening en acrylverf op karton (19x29 cm), januari 2019






petrus nelissen, Beeld Gedicht 4, digitaal bewerkte pentekening en acrylverf op karton (19x29 cm), januari 2019

maandag 11 februari 2019

BEELD GEDICHTEN 1 & 2

petrus nelissen, Beeld Gedicht 1, digitaal bewerkte pentekening en acrylverf op karton (19x29 cm), januari 2019









petrus nelissen, Beeld Gedicht 2, digitaal bewerkte pentekening en acrylverf op karton (19x29 cm), januari 2019

maandag 14 januari 2019

KLIMAATTAFELS


digitaal bewerkte pentekening © petrus nelissen

Klimaattafels waar kopstukken uit politiek en samenleving samen gaan zitten om al pratend een klimaatplan te verzinnen, kan alleen maar in Nederland. In de rest van de wereld voeren ze voornamelijk politieke strijd in plaats van overleg, desnoods tot de dood en voor zover er planmatigheid bestaat is die voor de vorm. In politiek instabiele landen en die zijn er veel meer dan je denkt, is er niets van dat alles. Daar geldt ieder voor zich ofwel de wet van de jungle.

We hadden de klimaattafels beter poldertafels kunnen noemen want ze zijn bedoeld om Nederland-polderland te redden van klimatologische rampen als gevolg van de opwarming van de aarde veroorzaakt door het broeikasgas CO2. Maar de resultaten van het gepolder liggen nog maar koud op tafel of de twijfels over verdeling van de kosten, wie betaalt wat en niet te vergeten de haalbaarheid van de gestelde doelen, doemen links en rechts op als ware klopgeesten.

De optimisten houden vol en herhalen dat het allemaal haalbaar en betaalbaar is. Waarom zouden wij de financiële en technische reusachtige inspanning niet kunnen leveren om het klimaat te maken? Per slot van rekening hebben we Nederland ook zelf gemaakt en houden we de zee buiten de deur dankzij ingenieuze waterwerken. Voor ons Nederlanders is alles maakbaar geworden; van mens tot maatschappij, van land tot klimaat. 


We schaffen het gas af in woonhuizen, we gaan elektrisch auto rijden, plaatsen zonnepanelen en windmolens over het ganse land, voeren nieuwe verwarming- en productie-technieken in enz. We hebben een heilig vertrouwen in wetenschap en techniek. Dat kost handen vol geld maar ook dat is geregeld. De vervuiler betaalt. helaas, de vervuiler zijn we allemaal en dus zullen we er uiteindelijk allemaal aan moeten geloven, is het niet links om dan is het rechts om. 

Of zal het allemaal zo een vaart niet lopen? Als het aan de klimaatfanaten ligt natuurlijk wel, voor hen staat immers niet minder op het spel dan het voortbestaan van mens en aarde. Of daar wat op af te dingen valt? Ik denk het wel maar voorlopig hebben de doemdenkers de overhand en die bepalen het beleid. Zij bezorgen ons en passant een geheel nieuw soort zondigheid: vlees eten, plastic gebruiken, met fossiele brandstoffen je huis verwarmen, auto rijden en vliegen kortom allerlei zaken die ooit werden gezien als het bewijs van de altijd durende vooruitgang van de mensheid. 


Het kan verkeren. In ieder geval blijven we zo lekker bezig en lopen wij Nederlanders niet wederom voorop in de strijd voor een beter klimaat? Een beter klimaat?  Dat is het klimaat waar je op vakantie naar toe gaat.

maandag 15 oktober 2018

PECHTOLD OP WEG NAAR DE D66 HEMEL

Digitaal bewerkte pentekening

vrijdag 2 september 2016

SORRY

Een digitaal bewerkte pentekening
Het quasi “sorry” van Rutte is schaamteloos maar in plaats van zich te verontschuldigen voor zijn loze beloften ware het beter geweest dat hij zich verontschuldigd had voor zijn gebrek aan politieke ernst en inzicht. Want welke serieuze politicus belooft aan elke werkende mens duizend Euro extra alsof dat de enige prioriteit is in de politiek, zakken vullen van werkende mensen? 

Wat voor een visie steekt achter zo een belofte? Dat een werkende mens meer moet krijgen van de overheid dan een niet werkende? Waar blijft de overheid als het schild voor de zwakkeren en minder bedeelden, waar blijft het besef van sociale verantwoordelijkheid? Het is puur opportunisme om stemmen te winnen, populisme van de hoogste categorie.

Zalig de eenvoudigen van geest die in zo een belofte geloven, een pseudo zekerheid die in de alledaagse werkelijkheid van de politiek geen stand kan houden en ook niet mag houden. In de politiek moet je afwegingen maken van prioriteiten. Daar hoort een loze belofte van 1000 (duizend) Euro extra voor werkenden niet bij. Integendeel, loze beloften schaden het vertrouwen in de politiek en verraden een akelige instrumentele kijk op mens en politiek. Rutte heeft geen visie op mens en samenleving, heeft hij zelf gezegd en dan wil hij toch nog staatsman zijn.

Zijn al even loze belofte dat er geen cent naar de Grieken zou gaan, getuigt al net zo hard van een gebrek aan een visie, in dit geval op de EU. Wilde Rutte echt zo ver gaan om de Grieken uit de EU te werken en zo ja hoe zag hij dan de toekomst van de EU? Had hij daarover nagedacht of kon het hem allemaal niks schelen als hij er maar stemmen mee kon winnen? Ik vrees het laatste dus verkiezingsopportunisme en populisme.

Rutte is een handelsreiziger in waardeloze rommel en dus moet hij zo snel mogelijk uit de Nederlandse politiek samen met zijn vriendjes. Het wordt tijd voor meer visie, inhoud en leiderschap.

dinsdag 15 maart 2016

HET PRENTENBOEK VOOR VOLWASSENEN: SCHAPEN WOLKEN

Schapen Wolken, digitaal bewerkte pentekening uit Het Prentenboek voor Volwassenen,
uitgave Cost & Benefit 2016

donderdag 10 maart 2016

HET PRENTENBOEK VOOR VOLWASSENEN: WOLK VAN EEN BABY

petrus nelissen, Het Prentenboek voor Volwassenen: Wolk van een baby,
digitaal bewerkte pentekening, feb.2016

maandag 7 maart 2016

HET PRENTENBOEK VOOR VOLWASSENEN: ZIJ LOOPT MET HAAR HOOFD IN DE WOLKEN


petrus nelissen, Het Prentenboek voor Volwassenen: ze loopt met haar hoofd in de wolken, 
digitaal bewerkte pentekening, feb.2016

maandag 16 november 2015

OP MIJN LEEFTIJD MAG JE ONBELEEFD ZIJN

Digitaal bewerkte pentekening

donderdag 12 november 2015

IT'S NO JOKE TUCO

Digitaal bewerkte pentekening op papier 

dinsdag 10 november 2015

DAS AUTO: VUCK THE WORLD

Digitaal bewerkte pentekening