Je zou kunnen zeggen dat de ezel op dit schilderij een ereplaats heeft tussen Maria en Jozef. Ooit werd dit schilderij toegeschreven aan de Brabantse schilder Jheronimus Bosch. Onderzoek heeft uitgewezen dat het dateert van na de dood van Bosch. Het schilderij staat nu bekend als van een navolger van Bosch en is te zien in het Wallraf-Richartz museum te Keulen.
Hoewel ik een katholieke opvoeding heb gehad, wist ik niet
van het bestaan van katholieke dieren totdat Gerard Reve erover schreef. Welke
dieren volgens hem katholiek waren, staat me niet meer bij al zal de ezel er
wel bij zijn. Volgens hem zou God namelijk op aarde wederkeren in de gedaante
van een ezel:
’Als God zich opnieuw in Levende Stof gevangen geeft, zal
hij als ezel terugkeren, hoogstens in staat een paar lettergrepen te
formuleren, miskend en verguisd en geranseld, maar ik zal hem begrijpen en
meteen met hem naar bed gaan, maar ik doe zwachtels om zijn hoefjes, dat ik
niet te veel schrammen krijg als hij spartelt bij het klaarkomen.’ (GK van het
Reve, ‘Brief aan mijn Bank’, verschenen in het eerste nummer van ‘Dialoog,
tijdschrift voor homofilie en maatschappij’, 1965)
Volgens de overlevering en getuige de oudste
schilderkunstige afbeeldingen was de ezel samen met de os getuige van de
geboorte van Jezus Christus. Niet zo gek want JC werd geboren in een stal. Hoewel het kan ook gewoon een woonhuis
geweest zijn. Tot ver in de negentiende eeuw was bij veel boeren de stal
immers ook meteen woonhuis. Dieren en mensen deelden in de winter zoveel
mogelijk dezelfde ruimte en daarmee ook lichaamswarmte. Ik weet nog dat bij
mijn opa en oma aan mijn vaders kant de deel waar de koeien in de winter op
stonden slechts met een enkele muur gescheiden was van de woonkeuken. De
poepdoos lag trouwens ook in een hoek op de deel.
Op dit schilderij is goed te zien dat de de stal van Betlehem het midden houdt tussen een woonhuis en een stal. Het schilderij is een van de oudste afbeeldingen van een kerststal uit onze landsdelen (omstreeks 1446). Het is van Rogier van der Weyden en te zien in de Gemälde Galerie in Berlijn.
Het lam lijkt me ook een katholiek dier. JC wordt immers wel
het ‘Lam Gods’ genoemd. Op het beroemde altaarstuk ‘Het Lam Gods’ (1432) van de
gebroeders Jan en Hubert van Eijck, te zien in de Sint Baafskathedraal in Gent,
wordt deze beeldspraak schilderkunstig uitgewerkt. JC werd 'Lam Gods' genoemd door Johannes de Doper. In deze beeldspraak
is JC het zoenoffer dat God brengt door zijn zoon JC mens te laten worden en de dood van de
mensen te laten sterven.
Een andere beeldspraak is die van JC zelf afgebeeld als een
herder met op zijn schouder een verdwaald lammetje. Deze beeldspraak leerde ons
katholieke kinderen dat JC zich om elk schaap, hoe klein en verdwaald ook,
bekommerde en hem persoonlijk ging zoeken en terugbrengen naar de kudde der
gelovigen.
Een heel belangrijk dier voor katholieken is de duif. Niet
als symbool van de vrede maar als die van de Heilige Geest. Zoals bekend is God
een heilige drie-eenheid of drievuldigheid: God de Vader, God de Zoon (JC) en
God de Heilige Geest. Dit geloof in de drievuldigheid (Trinitas) wordt
bevestigd telkens als je een kruisteken maakt en ondertussen uitspreekt ‘In
naam van de vader, de zoon en de heilige geest’.
Ik twijfel of je de slang wel een katholiek dier mag noemen
ook al neemt hij in de katholieke wereld een belangrijke plaats in maar dan als
opponent van God. Het was immers de duivel die in de gedaante van een slang in
de boom van kennis van goed en kwaad de eerste vrouw Eva wist te verleiden van
de vruchten van die boom te eten. De slang staat aan het begin van de erfzonde
en daarmee het kwaad in de wereld.
De geboorte van JC om de mensheid van deze erfzonde te
bevrijden was uiteraard een genadeloze klap voor de duivel. Daarom wordt Maria,
de moeder van JC, vaak afgebeeld met haar bevallige voet op de kop van een
slang. Ze verplettert op die manier de duivel. De slang zou je dus beter
een anti-katholiek dier kunnen noemen. Dat klopt wel. Slangen hebben onder de
mensen een slechte naam. Zo zie je maar weer hoe dicht de beeldspraak bij de
werkelijkheid staat ook al blijft het allemaal wel een kwestie van geloven.
En toch vermoed ik dat de slang ook een plek toebedeeld heeft gekregen in de ark van Noach :-).
BeantwoordenVerwijderenInformatief blog van je. Mooie verhalen. Of in die stal vrede op aarde is gebracht is voer voor historici.
BeantwoordenVerwijderen@zelfstandig journalist antwerpen
BeantwoordenVerwijderenNoach of zoals wij Katholieken zeggen Noë is Oud Bijbels en hoort dus in de Joodse traditie. Die is door Katholieken wel ook genaast maar niet Liefdevol.
@aadverbaast
Tis maar hoe je het bekijkt. Vrede op aarde voor mensen van goede wil, heet het en die zijn er uiteindelijk minder dan je zou willen.
Ik denk eerder dat de papegaai achtige hun voorkeur hebben
BeantwoordenVerwijderen@rikus
BeantwoordenVerwijderenIk las ergens dat ze ook tot de katholieke dieren worden gerekend. Waarom weet ik niet? Kleurrijk of hun spraakkunst? Wie zal het zeggen?