maandag 13 maart 2023

VERBODEN FOTO

 

Vader met zijn vier kinderen in de voortuin van zijn huis op het platteland van Guanacaste, Costa Rica. Augustus 1978.

De bovenstaande foto heb ik een tijdje geleden geplaatst op de Facebookpagina “Costa Rica Antigua y su Historia” een groepspagina met foto’s van personen uit het verleden van Costa Rica.

Ik werd door de Costaricaanse beheerder van de pagina, die zich mijn foto’s herinnerde van een tentoonstelling die ik in 1977 in het Nationale Theater in de hoofdstad San José heb gehad, uitgenodigd foto’s uit Costa Rica op de pagina plaatsen. Sindsdien plaats ik regelmatig foto’s gemaakt in de periode 1977- 1979.

De bovenstaande foto werd ondanks aandringen van de Costaricaanse Webmaster, door Facebook geweigerd als niet passend bij de Facebook Community. De webmaster probeerde nog uit te leggen dat deze foto niks met naakt te maken heeft maar dat was verloren moeite.

De hypocrisie van Facebook laat zich het beste afmeten aan onderstaande foto van Walker Evans. Hij maakte de foto in 1936-37 als een van de fotografen van de Farm Security Administration, een New Deal instelling van het Ministerie van Landbouw bedoeld om verzekeringen tegen natuurrampen op overheidsniveau te promoten.

De foto is intussen in honderden fotoboeken en tijdschriften gepubliceerd en gaat net zo min over naakt of bloot als de foto boven. Dat zo een foto niet past in de Facebook community is flauwekul want Facebook is net zo min een community als mijn klompen. Het is niet meer dan een smoes uit angst voor een of ander sektarisch actiegroepje of de soms al even hypocriete reclamewereld.

Onlangs heeft Museum Helmond een tentoonstelling gehouden van foto's van Walker Evans en door hem geïnspireerde fotografen.

Bud Fields and His Family, Hale County, Alabama, photograph by Walker Evans, c. 1936–37; from the book Let Us Now Praise Famous Men (1941) by Evans and James Agee.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten