Posts tonen met het label klijnsma. Alle posts tonen
Posts tonen met het label klijnsma. Alle posts tonen

maandag 15 april 2013

DE SP HEEFT VERLOREN

Een digitale fotocompositie van Petrus


Mijn eerste reactie op het polderakkoord en de 83% goedkeuring daarvan door het FNV ledenparlement was dat de SP verloren heeft. Immers de SP is van 'eerst actie' en dan praten en nu is er een polderakkoord. Nog niet zo lang geleden zag het er naar uit dat de koers van 'actie eerst' het zou winnen van het overleg. De van de Kolk's c.s. van het FNV joegen Jongerius toch weg omdat ze niet 'van de actie' maar 'van het overleg' was. De 'actie eerst FNV' leek plotseling heel dichtbij. Na de val van het kabinet Balkenende - Bos kregen de actievoerders nog meer de wind in de rug. Even leek het er zelfs op dat SP leider Emiel Roemer de eerste 'actie premier' van Nederland zou worden. 

Maar Nederland is en blijft het land van Troelstra. Een beetje herrie trappen mag best maar het moet niet te gek worden. Maar goed ook want er moet brood op de plank komen en dat krijg je niet met actie. Was met de val van het kabinet Balkenende-Bos de PVV terug gejaagd in het hok van de oppositie, met de verkiezingsoverwinning van de PvdA o.l.v. Spek en Samsom overkwam de SP hetzelfde. Populistisch links en rechts werden  door liberalen en sociaal democraten samen uitgeschakeld.

Nu de FNV nog laten herrijzen moeten werkgevers en politiek bestuurlijk Nederland gedacht hebben en dan kan de rust met een polderakkoord weer terugkeren. Een kwestie van geduldig en subtiel inpraten en masseren. De tijd zijn werk laten doen en de crisis natuurlijk, een almaar stijgend werkloosheidscijfer is immers dodelijk voor de vakbeweging, dan gaat de geest vanzelf wel weer in de fles. Aldus geschiedde en op slag bleken alle bordjes richting polderakkoord te wijzen. Klijnsma en Heerts bleken de PvdA pionnen op de juiste plaats en de juiste tijd te zijn. 

Maar is met dit polderakkoord de geest 'van de actie' ook echt weer terug in de fles? Als ik Rutte hoor en zie zeggen dat het vertrouwen weer hersteld is , krijg ik sterk de indruk dat hij vooral bezig is om zichzelf te overtuigen. Het is zijn mantra om het geloof in zichzelf te houden maar of dat naar de rest van Nederland ook zo werkt? Ik denk van niet. Ten eerste is het wantrouwen in de loop der jaren daarvoor veel te groot geworden. Ten tweede moeten Nederlanders het allemaal eerst nog eens zien net als de oppositie. Het FNV ledenparlement is nog altijd niet het Nederlandse parlement en het Nederlandse parlement niet het Nederlandse volk.

En waar moet de Nederlander op vertrouwen? Heeft Rutte zich dat wel eens afgevraagd? Moeten ze hem en Asscher vertrouwen dat het allemaal wel goed komt? Ze zullen gek zijn. Moeten ze erop vertrouwen dat de werkgevers bondgenoten zijn van de werknemers? Ze zullen gek zijn! Die hebben samen met den Haag geprivatiseerd, vermarkt, geliberaliseerd en gedereguleerd tot de burger er zowat bij neervalt. Natuurlijk snakken de mensen weer naar een beetje vertrouwen. Dat is normaal, maar er is de afgelopen jaren veel te veel kapot gemaakt om dat nu maar weer zo terug te geven.

Dus mark my words. Wilders en de SP hebben nog niet afgedaan. De Eurocrisis woedt nog voort, de economische crisis maakt nog steeds mensen werkloos, de pensioenen worden gekort, de huizenmarkt bubbelt nog lekker verder, het onderwijs rammelt aan alle kanten, de zorg is een bos geworden waarin de burger de weg kwijt is geraakt, er wordt nog steeds koehandel gedreven met Nederlandse bedrijven, er zijn nog steeds politici die eerder aan hun eigen zak denken dan aan de burger, banken blijken aangevallen te worden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Nee Rutte, nee heel den Haag kan dat herstel van vertrouwen nog wel even vergeten.

Daar kan de opening van het Rijks en straks het aftreden van Koningin Beatrix weinig aan veranderen. Het geeft even lucht, even het idee van wie weet komt het ooit allemaal wel weer een keertje goed maar voorlopig is het afwachten. De mensen zijn niet gek. Ze weten ook wel dat de politieke elite, die werkgevers, de banken, de zorgverzekeraars, de bonusjagers enz. niet van de ene dag op de andere veranderen. Laten we zeggen dat er op zijn hoogst sprake is van een gedoseerd wantrouwen maar het kan elk moment weer groter worden. Rutte en Samsom moeten op hun tellen blijven passen of het wordt zo weer foute boel. Nederland is een labiel land geworden, een beetje Italiaans, Grieks of Portugees misschien?

woensdag 29 augustus 2012

DE FNV LIGT OP ZIJN GAT

Een digitale fotocollage van Petrus

     
Als vakbondsman wordt ik droevig en boos tegelijk bij het lezen van het interview met tijdelijk FNV voorzitter Ton Heerts in NRC Handelsblad van het afgelopen weekeinde. Ik weet wel dat hij vooral bezig is om zijn ledenbonden  over de streep trekken om in een nieuwe structuur te stappen maar toch. Zo weet hij ook niet wat voor structuur precies. Net zo min als dat indertijd de bemiddelaars Wijffels en Noten wisten toen ze in een weekeinde op de heide vaststelden dat het FNV zich opnieuw moest uitvinden. Daar werd op hun voordracht dan ook PvdA Tweede Kamer lid Klijnsma voor ingehuurd.

Heerts zegt over haar werk het volgende “We moeten ons als Federatieraad nog uitspreken over het werk van Klijnsma. Wat al dat papierwerk gekost heeft! Ze heeft best goed werk gedaan en een aantal van haar adviezen nemen we over, we gaan niet alles overdoen. Maar haar rapport is niet meer dan een advies.” Straffe taal waar Klijnsma niet zo gelukkig mee zal zijn en waarbij Wijffels en Noten zich nog eens achter de oren zullen krabben.

Klijnsma bedacht een struktuur voor een betere machtsverdeling binnen de FNV Federatieraad om het conflict tussen grootmachten als FNV Bondgenoten en Abvakabo en de kleinere bonden te neutraliseren. Dat wilde ze doen door de grootmachten op te delen in kleinere eenheden. Tja, dat is moeilijk als je al die jaren langs de weg van de ene na de andere fusie een mooie, grote en dus machtige organisatie hebt opgebouwd. Dat sta je als bestuur niet zo maar af uit naam van democratie en solidariteit ook niet als dat  bijvoorbeeld de naam FNV ledenparlement krijgt.

De leden van zo’n parlement zouden dan in beginsel net zoals in het echte Nederlandse parlement zonder last en ruggespraak moeten kunnen spreken en stemmen. Dat kun je wel vergeten. Je moet wel erg sterk in je schoenen staan om als lid van de ledenraad de stem van je bondsbazen te negeren. Zo zitten vakbonden niet in elkaar. Zij gaan op de eerste plaats voor hun eigen belangen en niet voor het belang van de Federatie zeker niet in de tijd dat het meer loont om je af te zetten tegen Den Haag en de Werkgevers.

Het polderen is door het Nieuwe Actvisme, mede het gevolg van ledenverlies en Haagse politieke polaristie (zo is de PvdA lijn nog altijd meer die van het overleg en die van de SP die van het activisme), in diskrediet geraakt. De AOW crisis was de druppel teveel in de vakbondsemmer. Het vertrek van FNV voorzitter Agnes Jongerius als medeverantwoordelijke voor het AOW akkoord spreekt daarvan boekdelen. Ze had niet door dat bij een paar grote bonden het polderen in diskrediet was geraakt onder invloed van dat Nieuwe Activisme.

De aloude vakbondsbalans tussen actie en overleg is doorgeslagen naar actie. De oude FNV structuur is daar niet op berekend dus moet er wat nieuws komen. Maar wat precies weet dus nog niemand en bovendien is het maar de vraag of dat Nieuwe Activisme de tijdgeest zal overleven. Zo is de SP bij deze verkiezingen al bezig de scherpe kantjes van haar activisme af te slijpen of is dat slechts een tijdelijke opsmuk?

Het treurige is dat terwijl de eurocrisis almaar doorgaat, het aantal werklozen blijft stijgen, de AOW leeftijd toch wordt verhoogd, het ontslagrecht toch wordt versoepeld, het aantal zzp’ers zonder goede sociale bescherming blijft groeien, flexwerkers het afval van de economie dreigen te worden enz enz. de FNV op zijn gat ligt. Dat is voor niemand goed ook niet voor de rest van Nederland.