Dat België in zijn voegen kraakt, is
niet alleen vanwege het Vlaams nationalisme dat met de NV-A in
rustiger vaarwater is terecht gekomen maar nog altijd wel als een
zwaard boven het verenigde België hangt. De Vlamingen zelf ervaren
dat niet zo, maar de Franstaligen in Wallonië en in Brussel voelen
het als een bedreiging van hun bestaan. Vlaamse onafhankelijkheid of
alleen al het streven naar onafhankelijkheid voelt voor Franstaligen
als het verlies van elk houvast in het leven en dat is beangstigend.
Mensen willen nu eenmaal zekerheden in hun leven en schrikken terug
voor wat ze als gevaarlijke avonturen zien. De Franstaligen zijn zo
bezien de conservatieven, ze willen houden wat ze hebben, de
Vlamingen zijn de avonturiers.
Ik ken Wallonië niet zo goed als
Vlaanderen maar wie er wel eens komt, ziet aan de dorpen, steden, het
landschap en de wegen dat het een landstreek in verval is. Niet sinds
kort, maar al decennia lang. Met de ondergang van de kolen en staal
industrie is Wallonië, notabene een van de eerste
geïndustrialiseerde regio's in de wereld, ten onder gegaan. Alle
inspanningen ten spijt is het tot op de dag van vandaag niet gelukt
een nieuwe basis voor welvaart en vooruitgang te vinden.
Vlaanderen bij avondlicht, 2014 |
Brussel ken ik van de dagelijkse gang
naar mijn werk en wandelingen door enkele wijken. Vooral in het
centrum van Brussel ervaar je de grootsheid van het verleden van die
stad. Ooit was het een trotse hoofdstad van een wereldrijk in
wording, een Brabantse stad met veel geschiedenis. In de Europese
wijk zie je het moderne Europa. Er wordt daar altijd druk gebouwd. Je
zou kunnen denken dat er gewerkt wordt aan een Europees Washington,
een nieuw machtscentrum in de wereld. In zekere zin is dat ook zo,
zelfs vanuit militair oogpunt. Het machtige NATO hoofdkwartier –
het Europese Pentagon- ligt immers tussen de Europese wijk en de
luchthaven Zaventem.
Maar afgezien van de grootsheid uit het
verleden en de Europese wijk gaat het niet zo goed met Brussel. Veel
wijken en openbare gebouwen waaronder ook treinstations liggen er
onderkomen bij, verouderd en hulpeloos. Soms lijkt het erop dat de
infrastructuur met houtje touwtje plus de moed der wanhoop bij elkaar
moet worden gehouden. Brussel is geen etalage van Europese welvaart
en vooruitgang. Hier en daar zie je er wel een glimp van maar het
totaalbeeld is toch dat van een onderkomen en verwaarloosde stad.
Vlaanderen lag er tot nu toe het beste
bij maar ook dat wankelt en zucht onder de nieuwe economische
wereldordening. De eens zo glanzende auto industrie is op zijn retour
met de sluiting van Opel, Ford en Volkswagen fabrieken. De auto
industrie is nog slechts een schim van de miljarden industrie die het
ooit was. Na de sluiting van de mijnen waren de auto industrie samen
met de nieuwe chemische industrie de pijlers van de nieuwe welvaart
in Vlaanderen. In tegenstelling tot Wallonië is na de Tweede
Wereldoorlog Vlaanderen in goede doen gekomen en lang gebleven
waardoor het een welvaartsstaat heeft opgebouwd die gelijk is aan die
van zijn buurlanden.
In de Europese wijk van Brussel wordt altijd gebouwd. |
Maar wie om zich heen kijkt, ziet dat
de welvaartsstaat, meer nog dan in de buurlanden, begint af te
brokkelen of misschien zelfs wel te wankelen. Het wegennet is
onderkomen geraakt, openbare gebouwen staan te verouderen en soms
zelfs te vervallen. De ruimtelijke ordening vertoont op veel plaatsen
tekenen van permanente improvisatie om verval tegen te gaan.
Vlaanderen stagneert, dat is wel duidelijk daar heb je geen
economische groeicijfers voor nodig. En als Vlaanderen stagneert, dan
stagneert heel België zoveel is ook wel duidelijk.
Wat moet er gebeuren om Vlaanderen en
België weer welvaart te geven? De politieke en economische elite
worstelen al een hele tijd met deze vraag. Een onafhankelijk
Vlaanderen leek de oplossing te zijn, los van het stagnerende en
immer in zichzelf gekeerde Wallonië dat ook nog Vlaams geld kost.
Maar meer en meer dringt het besef door dat ook dat niet de oplossing
is. De nationalistische NV-A met zijn historische meerderheid die het
bij de laatste parlementsverkiezingen heeft behaald, heeft zijn
prioriteit verlegd van onafhankelijkheid naar economische
hervormingen. Dat blijkt uit de totstandkoming van deze nieuwe
centrum-rechtse regering die uiteraard vervloekt wordt door de links
oppositie en de immer machtige vakbeweging. Er worden, zeker voor
Vlaanderen, felle woorden gebruikt maar die verraden ook een zekere
machteloosheid. Men beseft diep in zijn hart dat er wat moet
gebeuren, maar wat dan is de vraag?
Boom aan de Rupel. |
Politiek is er in ieder geval al een
staaltje stuurmanskunst geleverd. Tot ieders verrassing is het gelukt
om een Waals-Vlaamse eenheidsregering te vormen met daarin de Vlaams
nationalistische partij N-VA, de nog altijd politiek machtige Vlaamse
Christendemocraten, de Vlaamse én de Waalse liberalen. Dat de Waalse
liberalen het hebben aangedurfd om aan deze regering mee te doen als
enige Waalse partij is een grote verrassing. Daarmee is het de enige
partij die deze regering de benodigde legitimiteit in Wallonië
verschaft. Daarom is het moedig en verstandig van N-VA leider Bart de
Wever, burgemeester van Antwerpen, en de voormalig Vlaamse
Christendemocratische premier Kris Peeters om het premierschap af te
staan aan De Waalse Liberaal Charles Michel, zoon van de Waalse
politicus Louis Michel. Daarmee krijgt deze regering in Wallonië
extra legitimiteit.
De vraag is nu wat de Waalse
socialisten, nog altijd de grootste partij in de regio, onder
leiding van ex Premier di Rupo gaan doen. Zullen ze samen met de
socialistische vakbeweging oppositie tot de dood gaan voeren met het
risico dat de Vlamingen alsnog hun handen van België afhalen of zal
het besef doordringen dat wil België tot de Europese top blijven
behoren, dringend hervormingen moeten worden doorgevoerd? Het is nu
aan de Waalse socialisten om hun verantwoordelijkheid voor heel
België op te nemen. Dat heeft de Vlaams nationalistische leider Bart
de Wever heel goed gezien. België krijgt nog een kans van hem.
Ik rijd niet veel rond in Wallonië, maar volgens mij zijn de Waalse snelwegen er een pak beter aan toe dan de Vlaamse. Bart De Wever voert volgens mij een verborgen agenda. Indien niet, dan mag hij eerst wel eens schoon schip maken in zijn partij. Met lui als Francken en Jambon heeft hij toch echt geen nette jongens in de regering geplaatst. Ja, België kraakt en dat heeft veel met de N-VA te maken. Deze regering Michel zit echt de rit van vijf jaar niet uit en dan zijn de rapen pas echt gaar!
BeantwoordenVerwijderenWallonië ligt er behoorlijk onderkomen bij en daar kun je natuurlijk naast kijken maar dat verandert niets aan die werkelijkheid.Een verborgen agenda is natuurlijk moeilijk te vinden. Dus dat wordt afwachten. Of ze de rit uit zullen zitten weet ik natuurlijk ook niet maar ik loop er liever niet op vooruit. België kraakte al ver voor de N-VA in zijn voegen. De N-VA heeft de Vlaamse onvrede geordend en gekanaliseerd en dat is misschien nog wel het beste wat België nu overkomt want waar structuur is, kan gewerkt worden.
Verwijderen