Daar staan we dan, wij
de lage goden van de kunst. We staan in de rij om een plaatsje te
krijgen in het rijk der goden van de kunst, het Gemeentemuseum Den
Haag, een Kunsttempel voor de hoge goden van de kunst. Om daar voor
heel even een plekje te bemachtigen, hebben we ingeschreven voor de
jaarlijkse ZomerExpo 2014 met als thema Licht. Nu nog hopen dat de 12
Rechters van de Dag en de 6 Rechters van de Avond ons gunstig gezind
zullen zijn en toelaten tot de Kunsttempel. Sommigen in de nog altijd
groeiende rij zijn nerveus. Ze praten hun zenuwen weg tegen iemand
naast hen. Anderen wachten zwijgend en geduldig.
Langzaam maar zeker,
alsof we aarzelen om de Sint Joseph Opifexkerk in Leidschendam,
binnen te gaan, schuifelen we voort. De Kerk als Kunsttempel, een
prachtige metafoor voor de vervanging van religie door kunst. Eenmaal
in de rij is er geen weg meer terug. Bovendien we hebben er voor
betaald, 30 € inschrijfgeld per kunstwerk, groot of klein. Kunst
kost geld. Wat door mensenhanden wordt gemaakt is nooit gratis.
Gratis is het privilege van de Grote Kunstenaar die alles gemaakt
heeft. Met zijn werk mogen we doen wat we willen zo lang als het
duurt.
Onze kunstwerken, ik
heb er 2 bij me, krijgen elk een nummer. De inschrijfster zet de
nummers voor alle zekerheid ook nog op een polsbandje zodat niemand
kan betwisten dat ze van mij zijn. We mogen doorlopen om de boel uit
te pakken. We komen opnieuw in een rij te staan. Velen zijn geroepen
maar weinig uitverkoren. Van de 3000 kunstwerken gepresenteerd door
1750 lagere kunstenaarsgoden zullen er slechts 250 uitverkoren
worden! Het blijft een smal pad naar het Rijk der Kunstgoden.
Ik zie de man en vrouw
die net nog dapper buiten in de rij stonden met 3 schilderijen van
formaat, al vertrekken. Niet uitverkoren betekent maken dat je weg
komt. Ik ben aan de beurt en mag mijn kunstwerken afgeven aan 2
vrijwilligers met witte handschoenen aan. Zo te zien is mijn kunst nu
al een beetje gewijd, nog voordat het in een kunsttempel heeft
gehangen. Nu wachten op het oordeel van De Twaalf Rechters. Ik las
dat ze er ongeveer 18 seconden over doen om hun oordeel te vellen.
Wat bezielt ons om ons werk waar we onze ziel en zaligheid in hebben
gelegd aan te bieden voor een oordeel van 18 seconden. Vanwaar deze
dwaasheid?
Daar zijn ze alweer.
Mijn beide werken mogen blijven. Ze zullen aan De Zes Avondrechters
voorgelegd worden. Na half acht vanavond krijgen wij de
achterblijvers, de voorlopig gezegenden de definitieve uitslag. Ik
weet niet of ik er blij mee moet zijn. Het is niet de eerste keer dat
ik dit meemaak en waarom moest ik het dan zo nodig weer meemaken? Ik
twijfel of het de moeite waard is om door te gaan. Maar wie A zegt
moet ook B zeggen. E zit niks anders op dan de dag te vullen tot Het
Eindoordeel.
Foto genomen tijdens de bevrijding van het Nazi Concentratiekamp Buchenwald. |
We gaan naar het fotomuseum in Den Haag, naar de
tentoonstelling van de Noord Amerikaanse Fotografe “MargaretBourke-White - Beslissende momenten 1930-1945.” Zij is een van de meesters van de Amerikaanse fotografie uit de jaren
dertig vorige eeuw. Die zijn nog altijd mijn inspiratiebronnen en voorbeelden.
Haar prachtige, verzorgde, goed gecomponeerde zwart/wit foto's zijn
een mengsel van straatfotografie en portretfotografie. Zo zie ik een
prachtig portret van de politieke reus Churchill, van de meedogenloze
dictator Stalin en een van zijn moeder. Zou zij geweten hebben van de
misdaden van haar zoon? Dat moet toch verschrikkelijk zijn. Bourke
White maakte ook de wereldbekende foto's in het concentratiekamp
Buchenwald toen dat bevrijd werd door de Amerikanen. Als kind van
haar tijd geloofde Bourke White in de industriële vooruitgang. Ze
belijdt dat geloof met tientallen prachtige foto's van machines en
mensen. Ik zie foto's die nu een aanklacht zijn tegen
milieuvervuiling maar toen een lofzang op de industriële
vaardigheid. Het kan verkeren.
Piet Mondriaan, Composition V, olieverf op doek, 1914 |
Het laatste uur voor sluiting gaan we kijken naar
de tentoonstelling “Mondriaan en het kubisme, Parijs 1912-1914”.
Ik word al in de eerste zaal geroerd door een prachtig kubistisch
schilderijtje van Picasso en vraag me opnieuw af hoe hij dat toch
doet? De schilderijen van Braque (hij zou 'de uitvinder' zijn van het
kubisme), Léger, Le Fauconnier (kende ik nog niet) zijn ook goed, maar halen het niet bij hem. En dan zien we de Composities van
Mondriaan, zijn voorstudies voor het eigenlijke grote werk waarmee
hij bekend is geworden. In de studies zie je pas goed de
schilderkunstige én geestelijke zoektocht van Mondriaan. Heel
boeiend en verhelderend.
Op de website over de tentoonstelling lees ik een treffende zin over het verschil tussen Picasso en Mondriaan: “Voor
Picasso was het kubisme een manier om het publiek én de kunstenaars
op de hak te nemen; het kubisme stond al snel voor vernieuwing en
avontuur. Mondriaan vat het kubisme veel ernstiger op, als een manier
om met behulp van kleur en lijn door te dringen tot de kern van kunst
en schoonheid.” Als kind van een Protestantse natie was Mondriaan
met ernst opgegroeid. Hij zou zijn hele leven lang ernstig
blijven.
Het is tijd om terug te
gaan naar de tijdelijk Kunsttempel de St. Joseph Opifexkerk om het
Laatste Oordeel van De Zes Avond Rechters te horen. De kudde staat
klaar voor de kerkdeuren. Als die open gaan, verzamelen we
ons voor de afzetting binnen. Terwijl de kunstwerken door
vrijwilligers met witte handschoenen worden binnengedragen, roept een
vrijwilligster boven op een tafel het bijbehorende nummer af. Als je werk uitverkoren is
om in de Haagse Kunsttempel te worden gehangen, dan word je door een
andere vrijwilligster gefeliciteerd en krijg je een enveloppe.
New Minimalism Number 14, foto op dibond, Antwerp, 7 November 2014 |
Een van mijn twee
kunstwerken blijkt uitverkoren te zijn. Toch enige opluchting en
meteen ook bezorgdheid over de nazorg. Het betekent tenminste 3 keer
op en neer naar den Haag. Het is een verkooptentoonstelling dus moet
er een formulier voor eventuele verkoop ingevuld, ondertekend en
opgestuurd worden. Dertig procent van de opbrengst is voor
organisator Art World. Kunst is geld. Ik heb het daarstraks nog
gelezen over Picasso en Mondriaan. Galeriehouders hielden werk van
hun achter of van de markt om de prijs op te drijven. Kunst is geld
én marketing.
Begin van een veelbelovende carrière?
BeantwoordenVerwijderenIk heb meer verleden dan toekomst. :)
BeantwoordenVerwijderen