PETRUS, Het Nieuwe Icoon (moord op Malevitsj), olieverf en acryl op canvas (50 x 60 cm exclusief lijst) |
Een figuurlijke moord
want de Russische avantgardist Kazimir Malevitsj (1878), uitvinder van het suprematisme, is
sinds 1935 dood. Ik pleeg een moord op wat hijzelf als een icoon van de moderne kunst beschouwde en het daarna ook geworden is. Ik bedoel zijn zwarte vierkant op een wit vlak waarvan hij in
1915, vlak voor de Grote Communistische Revolutie in zijn land, de
eerste versie presenteerde. Dat zwarte vierkant, zou net als de
toiletpot van Marcel Duchamp (R. Mutt, 1917) het begin van de moderne kunst
zijn. De kunst waar de gewone man niks snapt. Want wat is er nou voor
kunstigs aan een zwart vierkant op een wit vlak? Dat kan toch
iedereen maken net zoals iedereen een toiletpot in een museum kan
zetten of een fietswiel op een kruk, nog zo'n werkje van Duchamp.
Daar is geen kunst aan.
Het punt is dat 'Het
Zwarte Vierkant' van Malevitsj en de toiletpot van Duchamp de
materialisering van een idee zijn. Een idee kun je niet zien, niet
aan de muur hangen of in een museum zetten. Een schilderij met een
zwart vierkant wel, net als een toiletpot. Je kunt dus met een gerust
hart zeggen dat vanaf Malevitsj en Duchamp de schilderkunst vooral
ideeënkunst is geworden ( conceptuele kunst zeggen geschoolde
mensen), opgehangen aan een of ander voorwerp. Dat voorwerp kan van
alles zijn zoals Malevitsj en Duchamp op radicale wijze laten zien.
Als je aan een zwart vierkant of een toiletpot een idee kunt
ophangen, dan kun je dat ook aan een knuffelbeesten (Kelly in het
Stedelijk Museum van Amsterdam), een dode haai in een aquarium
(Damien Hirst) of een kampeertentje met de namen van al je vriendjes
(Tracey Emin).
Wat predikten Malevitsj
en Duchamp met hun radicale kunst? Het einde van de “oude
schilderkunst” of “het einde van de oude ideeën” ? Ik denk
beiden. Malevitsj en Duchamp dachten aan het begin van de 20ste
eeuw dat er een nieuw tijdperk voor de mensheid was aangebroken. De
oude ideeën met als kern het geloof in een bestaan van God zouden
hebben afgedaan. Wij mensen waren zelf goden geworden en zouden
dienovereenkomstig een nieuwe wereld scheppen. De herschepping van
het paradijs was begonnen. Het zou slechts een kwestie van tijd zijn.
Nu na ruim honderd jaar
weten we, met de mislukking van het communisme, de industrieel
georganiseerde massamoord op joden, zigeuners enz. in de Tweede
Wereldoorlog en de komst van de atoombom, wel beter. Er ligt geen
betere wereld in het verschiet. Erger nog, al onze goede
bedoelingen, keren zich uiteindelijk tegen onszelf. Zelfs onze strijd
om leven en tegen de dood brengt niets dan verwarring met zich mee.
Kinderen kunnen naar believen kunstmatig verwekt worden, de dood kan
kunstmatig worden uitgesteld maar als mensheid of als menselijk
individu blijken de keerzijden van dat geluk vaak te leiden tot nog meer
pijn en leed. De mensheid zit gevangen in in het onontwarbare web van goed en kwaad.
“Het Zwarte Vierkant”
van Malevitsj is dus tegelijk het begin en het einde van de
moderne 20ste eeuwse kunst want wat hij en vele
progressieve kunstenaars en intellectuelen met hem verwachtten, de komst van
de verlichte mens en mensheid, is niet bewaarheid. Daarmee is de
moderne kunst tezamen met de moderne mens de weg kwijt geraakt. Het
geloof der voorvaderen hadden zij tezamen met “oude kunsten”
afgezworen maar er is geen nieuw geloof voor in de plaats gekomen. De moderniteit als kunst
is tezamen met de moderne mens terecht gekomen in een leegte die maar
niet opgevuld raakt.
We moeten dus opnieuw
beginnen. Vandaar de moord op het zwarte vierkant van Malevitsj. Met
die moord halen we de menselijke werkelijkheid weer binnen in onze
kunst. Deze keer niet glorieus en triomfantelijk alsof we bezig zijn
de overwinning te behalen op dood en leven, op de kosmos, de sterren
en planeten. Integendeel, de kunst van de 21ste eeuw heeft
zijn les geleerd en zal bescheiden en nederig zijn, eenvoudig en
sober, meelevend en meevoelend. De nieuwe kunst zal niet schreeuwerig
zijn of opdringerig, niet shockerend maar dienend en zoekend
naar het antwoord op het mysterie van ons bestaan. De nieuwe kunst
zal dat mysterie in deemoed aanvaarden. Dat is de nieuwe kunst na de
moord op het vierkant van Malevitsj als vertegenwoordiger van de oude
'moderne kunst'.
Ik vraag het me zo vaak af waarom iets kunst wordt genoemd.
BeantwoordenVerwijderenIk vraag me dat ook af. Hedendaagse kunst is in ieder geval meer "woordkunst" dan ambachtelijke kunst.
BeantwoordenVerwijderen