dinsdag 30 mei 2023

BLOEDBAD EUROPESE AUTO INDUSTRIE?

 


“Duitsland mag op papier de machtigste van de EU zijn, in de praktijk is het dat steeds minder. Het afzweren van kernenergie heeft de Duitsers tot gasbedelaars gemaakt. De machtige auto-­industrie wordt ingehaald door elektrische auto’s uit Amerika en China. En de weifelende houding van Duitsland inzake Oekraïne wees niet bepaald op ­leiderschap.” Aldus René van Rijckevorsel in EW van 15 mei.

Maar de energietransitie driegt niet alleen de economisch industriële positie van Duitsland aan te tasten maar van de hele Europese Unie. Onlangs luidde een grote vette kop boven een artikel over de grootste autobeurs van de wereld in Shanghai in het Brabants Dagblad “Ongekende aanval op Europese automarkt”.  Het verhaal komt erop neer dat de Chinezen klaar staan om de Europese automarkt met hun elektrische auto’s te overstromen.

Bij Stellantis - het moederbedrijf van onder meer Fiat, Peugeot, Opel en Citroën - knijpen ze hem. Topman Carlos Tavares roept ongegeneerd om hogere invoerrechten voor de Chinezen. Hij voorziet een bloedbad in de auto-industrie. Chinese auto’s kunnen 20 tot 40% goedkoper geproduceerd worden dan Europese. Het Brussels invoertarief van 10% voor Chinese auto’s zal dus weinig helpen, aldus de reportage in het Brabants Dagblad.

De prijs van de Chinese auto komt niet op Europese wijze tot stand  en dan heb ik het niet over allerlei milieu en veiligheidsregels. Daar weten de Chinezen al lang raad mee. Nee, China heeft nog altijd een gecentraliseerde economie. De communistische partij in Beijing bepaalt de industriële en financiële prioriteiten en wat iets mag kosten.

Er zijn geen vrije vakbonden die kunnen onderhandelen over lonen en arbeidsvoorwaarden zoals in West Europa. Er is helemaal geen vrije markt. Chinese handel en economie zijn op de eerste plaats politiek, communistische partijpolitiek wel te verstaan.

De ontmanteling van de Europese auto industrie betekent een mogelijk verlies van 2,6 miljoen arbeidsplaatsen verspreid over 226 productielocaties. In de gehele auto industrie weken bijna 14 miljoen mensen, dat is 6 % van de arbeidsplaatsen in Europa.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten