woensdag 8 februari 2023

91. HET KAN VRIEZEN. HET KAN DOOIEN. HOE KRIJG JE 8,7 MILJOEN AUTOMOBILISTEN IN EEN ELEKTRISCHE AUTO?

 

Slechts drie kilo weegt deze allereerste elektrische ‘auto’ ter wereld. Op een volle accu kan hij twintig minuten rijden en anderhalve kilo vervoeren. En dat in 1835. Het werd ontworpen door Sibrandus Stratingh, hoogleraar scheikunde en technologie aan de universiteit van Groningen. Deze praktisch ingestelde onderzoeker en ondernemer had al eerder de aandacht getrokken met zijn vindingen. Zo reed hij in 1834 door de straten van Groningen met een stoomwagen die hij met zijn assisent Christopher Becker had gebouwd.


“Over zeven jaar kun je geen nieuwe brandstofauto meer kopen. Maar een nieuwe elektrische auto is voor veel mensen te duur en gebruikte exemplaren zijn er amper. Hoe kan iedereen auto blijven rijden.” zo begint een artikel over de verdwijning (of niet) van de brandstofauto in De Kampioen van januari 2023.

Misschien wil de overheid ons uit de auto krijgen door hem duur te maken? Het klinkt als een complottheorie maar wat moet je dan denken van deze maatregel met zo een absurde deadline? Denkt men nu werkelijk dat minder uitstoot CO2 de verandering van het klimaat stopt? 

Ik denk het niet. Klimaatverandering is een natuurfenomeen waar weinig of niks aan te doen valt. Of dat erg is? Dat weten we over honderd jaar misschien. Wie weet wordt het er wel beter op, bijvoorbeeld minder gletsjers en meer groen.

De auto is op de industrie na de grootste CO2 uitstoter in Nederland. Ga maar na wat er allemaal nog moet gebeuren om die uitstoot tot nul terug te brengen in 2050. Sommigen zijn bevreesd dat dit ons industrie en werkgelegenheid gaat kosten. Dan krijgen we naast de boeren crisis ook nog een industriële crisis.

Wat voor een land gaan we aan ons kleinkinderen nalaten? Een land met veel nagemaakte natuur die niks opbrengt en een geamputeerde industrie waardoor wie straks nog afhankelijker zijn van het buitenland, mits we het nog kunnen betalen.

Terug naar de ANWB. Als de overheid ons nog allemaal nog steeds wil laten auto rijden dan is het allerbelangrijkst dat de overheidssubsidie op nieuwe én gebruikte elektrische auto’s blijft bestaan, aldus de ANWB. Ook na 2024, het laatste jaar waarin de subsidie vooralsnog mogelijk is.

De ANWB denkt dat de autoprijzen steeds hoger worden door alle eisen die Europa stelt aan milieu en veiligheid. Die ontwikkelingskosten worden doorberekend naar de klant. Dat geldt ook voor kleine auto’s want die moeten aan dezelfde eisen voldoen.

Door het grote accupakket in elektrische auto’s zal het lang duren voordat ze goedkoper worden, laten we zeggen ongeveer € 16.000,-, het bedrag waarvoor je nu een nieuwe benzineauto koopt. In Azië rijden wel goedkope elektrische auto’s maar die voldoen niet aan de Europese eisen.

Betaalbaarheid van de elektrische auto is de grootste zorg, zowel voor de aanschaf als het gebruik van energie. Veel Nederlanders zijn afhankelijk van een auto. Zij zien mobiliteit als een verworven recht. Het gaat om vrijheid, aldus de ANWB

We zullen de komende jaren zien waar dit overhaaste beleid zal stranden. Massaproductie en gebruik van de benzine en diesel auto zijn het resultaat van meer dan 100 jaar ontwikkeling. Dat verander je niet even zo maar en waarom ook?
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten