vrijdag 14 januari 2022

31. HET BELOOFDE LAND. DE TOESTAND IS TREURIG EN DRAMATIES

 

Tijdens de studenten onlusten in Bogotá patrouilleren politie en leger zwaar bewapend door de straten. (Krantenknipsel)

Vervolg van mijn brief van 22 juli 1971 aan de WSO.

Wat de rust betreft in Colombia kan ik je verzekeren dat het de rust van een kerkhof is. Hoe je het ook bekijkt, de toestand is treurig en dramaties. De universiteiten zijn nog steeds voor het overgrote deel gesloten. Vorige week zijn er enkele geopend met behulp van politie en militairen met continue patrouilles met jeeps en mitrailleurs. Maar voor de opening hebben ze eerst een zootje studenten van de universiteit gegooid of in de bak gezet.

Ekonomies zit het land aan de grond met een inflatie die niet meer normaal is. Toen ik aankwam, kreeg je voor een dollar 18,5 peso, nu is dat van de week 20 peso geworden. En dan te weten dat de dollar zelf ook weer aan inflatie onderhevig is in Europa en Japan.

Politiek gezien is het land een grote puinhoop met een verdeelde elite (het werd tijd met misschien een alternatief), een president die geen enkele autoriteit heeft en voortdurend de stomste dingen zegt zodat zelfs de meest regeringsgezinde kranten hem moeten wijzen op zijn domme opmerkingen.  Laats beweerde hij dat nog nooit met geweld een revolutie tot stand is gekomen in de geschiedenis. Alleen een goede samenwerking van regering met het volk maakt revoluties. Nou ja, dat is pure demagogie. De speculaties over een militaire staatsgreep zijn niet van de lucht. Alleen weet niemand of het een reactionaire of progressieve groep militairen zal zijn.

Ik was laatst op bezoek bij en conservatief partijlid en zoon van een generaal. Die beweerde dat er een groepje is dat zeer geïnteresseerd is in een staatsgreep á la Peru. Toen ik doorvroeg zweeg hij. De situatie wordt nog dreigender doordat de ANAPO zeer sterk in zijn schoenen staat en al meer volgelingen heeft onder het volk dan een van de beide traditionele partijen. Deze partij heeft al in veel gemeenteraden de meerderheid en stoomt voor 100% zeker af naar een presidentsoverwinning. Gevolg is dat president Pastrana pogingen doet om het twee-partijen akkoord te verlengen tot ’78 om zo de ANAPO te beletten een kans te maken. Een en ander belooft een roerige toekomst. En dan moet je niet vergeten dat het voorbeeld van de Tupamaros ook inspirerend begint te werken en dat binnen niet al te lange tijd ook een hechte urbane guerrilla zal bestaan.

Ik heb een werkprogramma gestuurd naar Kho mijn studiebegeleider in Nederland, hieronder staat het. Of het allemaal kan, weet ik nog niet want een en ander gaat hier langzamer dan in Nederland.

1. Litteratuur doorwerken die ik inmiddels verzameld heb.
2. Verkiezingsgegevens doornemen en kijken of ze bruikbaar zijn (is gebeurd).
3. Pogen de elite in kaart te brengen, politiek, ekonomies en historisch. Daar ben ik al een heel eind mee gevorderd.
4. Hoe verloopt de carrièrelijn binnen de traditionele partijen?
5.Hoe is het communicatie patroon binnen de partijen van lokaal naar nationaal niveau?

Vier en vijf zijn de moeilijkste punten. Ik hoop iets te bereiken door middel van ongestructureerde interviews. Een antropologie student van hier heeft medewerking beloofd.

6. Kranten lezen en artikelen analyseren op bruikbaarheid.
7. Vormgeving van de scriptie en complementeren van bibliografie.

Indrukwekkend nietwaar, nou ja ik probeer een en ander te verwezenlijken maar de tijd is er eigenlijk te kort voor, maar ik doe mijn best.

Rest me jullie de groetjes te doen van Dora en mij en hen die op vakantie gaan een prettige vakantie te wensen en die geweest zijn daar hoop ik van dat ze een goede vakantie hebben gehad en weer met frisse kracht aan de slag kunnen voor de WSO. Ik hoop weer eens iets van jullie te horen.

(wordt vervolgd)

 

1 opmerking: