donderdag 22 maart 2018

DWALEN DOOR HET BONNEFANTEN MUSEUM 2

Dit schilderij "De Vogelval" (zie rechts onder) is van de werkplaats van
Pieter Brueghel de Jonge (1631). Het heeft niet de kwaliteit van de vader, 
Pieter Brueghel de Oude, maar het behoort wel tot de Brueghelse school.
Het schilderij ademt helemaal de sfeer van Brueghel de Oude waarin we met de blik 
van bovenaf op het landschap uitkijken. Het typisch Bruegheliaanse
landschap combineert op weergaloze wijze intimiteit en weidsheid, dichtbij en ver af.
Alle "decorstukken" werken hier mee: de zwart-winterse bomen rechts 
die door het landschap heen steeds kleiner worden, 
de mensen die zich op het ijs tussen de huizen vermaken en 
niette vergeten de vogels die de weidsheid van de luchten accentueren.
 Daardoor is het ondanks de drukte op het ijs een verstild, 
beschouwelijk schilderij dat rust uitstraalt.


Ook dit is onmiskenbaar een Bruegheliaans schilderij, eveneens van de werkplaats 
van Pieter Brueghel de Jonge (1605-1610) met het ook al Bruegheliaanse thema
van de volkstelling in Betlehem.
Onder rechts van het midden zien we Jozef en Maria, gezeten op een ezel.
Links vindt de telling door ambtenaren plaats terwijl het winterse dorpsleven
zijn gewone gang gaat.
Ook op dit schilderij kunnen we genieten van de combinatie van intimiteit en
weidsheid in het landschap, met zwarte winterse bomen, intiem gegroepeerde huizen,
een vergezicht en ook hier weer vogels die de hemel en de ruimte accentueren.
Als je deze schilderijen ziet, begrijp je ineens waarom Brussel en Vlaanderen
het centrum van de Europese stripwereld zijn geworden.


Frans Snijders, Stilleven met klein dood wild en vruchten, Antwerpen 1600-1657.
Veel schilderijen komen uit de omstreken van Maastricht,
de Zuidelijke Nederlanden met steden als Brussel en Antwerpen
en buurland Duitsland met o.a. Aken. 

Dit stilleven getuigt van de rijkdom van welgestelde burgers in de
Zuidelijke Nederlanden tijdens de Tachtigjarige Oorlog.
Het stilleven bood de schilder ook meteen de gelegenheid om zijn technisch kunnen te demonstreren.

Ai WeiWei (1957), Schaal met parels (2007), Jingdezhen porselein en rivierparels.
De schaal staat midden in een kleinere zaal vol met stillevens zoals hierboven.
In tegenstelling tot het stilleven hierboven is deze schaal geen demonstratie van technisch kunnen
van de Chinese kunstenaar Ai WeiWei.
De overeenkomst tussen deze schaal met parels
 en de stillevens
aan de muren is de uitstraling van rijkdom.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten