Volgens
Lévy (Bernard-Henri Lévy, De eeuw van Sartre, een filosofische
zoektocht, Bert Bakker 2004) werd Sartre tot het communisme bekeerd
vanwege zijn anti-Amerikanisme als gevolg van de Korea oorlog, zijn
anti-kolonialisme vanwege de Algerijnse oorlog, zijn teleurstelling in
het na-oorlogse Frankrijk en tenslotte 'het Revolutionaire Idee'.
(zie 'Het communisme van Sartre 2) Drie van de
vier hier genoemde drijfveren speelden ook een
rol bij de bekering van veel
van mijn generatiegenoten tot
het communisme met bijbehorend lidmaatschap van de CPN, de
Communistische Partij Nederland (uiteindelijk opgegaan in Groen
Links). Overigens is Sartre
nooit lid geweest van een de Franse Communistische Partij. Hoe streng
hij ook in de leer was, hij wilde niet aan een partij gebonden zijn.
Misschien ook een marketing strategie van hem? Als lid van de partij
was zijn status van vooraanstaande intellectueel hoogst
waarschijnlijk flink gedaald.
In
plaats van de Korea oorlog was het in mijn tijd (jaren 60 vorige
eeuw) de Vietnam oorlog, een nationaal-communistische
bevrijdingsoorlog gesteund door de communistische Sovjet Unie en
communistisch China, die veel jongeren tot anti-Amerikanen maakte. In
hun gevecht tegen de communisten van Noord Vietnam steunden de VS met
veel militair geweld een democratische burgerlijke regering in
Saigon, de hoofdstad van het voormalige Zuid Vietnam. In
communistische termen heette die regering 'een marionetten regering
van de VS' te zijn. Het was inderdaad een zwakke regering. Wat we
niet beseften toen was dat democratie in pas onafhankelijke landen
een heel lange adem nodig hebben, een adem die ze als gevolg van de
oorlog niet hadden. In Hanoi,
de hoofdstad van het toenmalige Noord Vietnam, was de communistische
partij aan de macht met Ho Tsji Minh als charismatisch leider. Daar
waren dus geen tijdrovende democratische processen nodig om tot
beslissingen te komen. Voor
de protesterende studenten werd Ho
een Derde wereld variant van andere voormalige
linkse helden als Mao Tse-toeng en Lenin.
Het
was een wrede oorlog zoals alle burgeroorlogen, met aan de ene kant
dus de
burgerregering van Zuid Vietnam en de VS als beslissende macht en aan
de ander kant het communistische Noord Vietnam, gesteund door de
Sovjet Unie en China. Wij, na-oorlogse babyboomers gewend aan
vrijheid en toenemende welvaart, zagen geschokt hoe de VS met veel,
heel veel geweld zoals massabombardementen en chemische wapens als
het beruchte napalm, probeerden een – volgens ons -
gerechtvaardigde bevrijdingsstrijd, te vernietigen.
Wij
studenten vonden ook dat in ons eigen land, net als vlak na de Tweede
Wereldoorlog met de politionele acties in Indonesië, de linkse PvdA
weer aan de verkeerde kant stond. De intussen sterk uitgebreide
studentenbevolking, dank zij nieuwe voorzieningen van staatswege als
renteloze voorschotten en dubbele kinderbijslag, werd steeds
kritischer d.w.z. anti-PvdA en anti-Amerikaans. We riepen op straat
dat de Noord Amerikaanse
president Johnson een
moordenaar was.Toen
dat niet langer mocht omdat
Johnson een bevriend staatshoofd was,
riepen we Johnson molenaar. De democratisering van de universiteit
kwam door dit alles
in steeds radicaler vaarwater, waar niet alleen de CPN van
profiteerde maar ook splintergroepen als de Marxistische
Leninistische Studentenbond (MLS), de Kommunistische Eenheidsbeweging
Nederland (KEN) en de tegenwoordige Socialistische Partij SP.
De wortels van de SP gaan terug tot o.a. het Maoïsme vandaar dit digitaal bewerkte portret van SP leider Emile Roemer in Mao pak met in zijn hand de onafscheidelijk sigaret van Mao. |
Ongeveer
tegelijkertijd werden Fidel Castro en vooral ook zijn commandant Che
Guevara dankzij de overwinning van de Cubaanse revolutie (1959), de
nieuwe Lenin of Mao Tse Toeng van Latijns Amerika. Een status die
versterkt werd toen onder hun leiding het Cubaanse revolutionaire
leger de Varkensbaai invasie van Cubaanse rechts vluchtelingen
gesteund door de Noord Amerikaanse CIA (1961), ongedaan wisten te
maken. Het door het Westen al dan niet heimelijk gesteunde Zuid
Afrikaanse apartheidsregiem was ons een al even grote doorn in het
oog. Vandaar dat vele van onze generatie als het ware vanzelf terecht
kwamen bij de Anti Apartheidsbeweging en de Zuid Afrikaanse bevrijdingsbeweging ANC.
Voor
velen was duidelijk dat de communisten de toekomst zouden hebben. Zij
voerden immers de gerechtvaardigde strijd voor de bevrijding van
hun volk (een romantisch begrip in de Derde Wereld en een taboe in
het Westen als gevolg van de Tweede Wereldoorlog)
en tegen kapitalisme en imperialisme. Dank zij de vele Vietnams in de
Derde Wereld (bijvoorbeeld ook de bevrijdingsstrijd in Angola en
Mozambique) zou het kapitalisme en imperialisme van de VS en zijn
Westerse bondgenoten uiteindelijk
verslagen worden. De
Geschiedenis met een hoofdletter zou voortaan geschreven worden door
de communisten. Het communisme had de Toekomst van de mensheid in
handen.
Een digitale spotprent van de Cubaans-Argentijnse revolutionair Che Guevara. Een van de heel grote heldengoden van de Geschiedenis volgens het communisme. |
Net
als bij Sartre was in het alles verblindende licht van de
Geschiedenis met een hoofdletter, de politieke democratie voortaan
bijzaak. Rebelse studenten die regenten binnen en buiten de
universiteiten aanvielen vanwege hun autoritaire bestuursstijl, die
structuren als ondemocratisch en autoritair met bezettingen
ontmaskerden, die hun kinderen anti-autoritair wilden
opvoeden,
kozen vanwege hun anti-kolonialisme, anti-imperialisme en
anti-kapitalisme voor het ondemocratische communisme.
De
aantrekkingskracht van de Geschiedenis met de Revolutionaire Idee als
motor was veel groter dan de politieke democratie met zijn
vooroorlogse (en dus verouderde) politieke partijen, zijn
onduidelijke, halfslachtige compromissen, zijn soms verwarrende
openbare debatten, tegengestelde belangengroepen en onderlinge
wedijver. De democratie bracht geen grootse visie op de toekomst, het
communisme daarentegen wel. De ideële rechtvaardiging voor hun keuze
voor autoritaire communisme werd gevonden bij de grondleggers van
het communisme Marx en
Engels, bij hun politieke volgelingen Lenin, Ho Tsji Minh, Mao Tse
Toeng, Fidel Castro en Che Guevara en uiteraard vele Westerse
linkse intellectuelen en
partijgangers die hun ideeën
vernieuwden, aanvulden en aanpasten.
Maar
waar komt de idee van de Geschiedenis met een hoofdletter vandaan?
Ook daar speurt Lévy naar in het leven van Sartre, de man die met
zijn filosofie vertrok vanuit
het individu, het Cartesiaanse 'Ik denk dus ik ben”. Volgens Lévy
is de bron van alle kwaad de Duitse filosoof Hegel. Hij is de man die
in zijn geschriften over de dialectiek van de geschiedenis de
onwereldse Goden van onze voorvaderen heeft vervangen door de even
ongrijpbare maar toch wereldse
God van de Geschiedenis, Geschiedenis met een hoofdletter.
Geschiedenis gemaakt door mensen, al dan niet bewust, even
ongrijpbaar als de Oude Goden maar wel zo fascinerend om er
in te geloven.
Het ANC communistisch? Dat heb ik toch nooit achter Mandela gezocht.
BeantwoordenVerwijderenHet ANC was een coalitie waarin de communisten een grote rol speelden. Ik heb de tekst aangepast om verder misverstanden te voorkomen.
VerwijderenNu IS met zijn niets ontziende onmenselijkheid zich tot zuivere islam proclameert, denk ik onwillekeurig aan alle communistische dictaturen die zich met hun onmenseliujkheid tot humaan socialisme bombarde(e)r(d)en. En aan de materialistische graaiers die zich humaan liberalen wanen. Of aan een IRA en Paesliy die het zuivere christendom zouden belijden. Wilders en Breivik gaan met hun zuiver joods-christelijk denken als vanouds de islam te lijf.
BeantwoordenVerwijderenWat het zuivere humane socialisme betreft, denk ik dat we wel weten wat we eigenlijk bedoelen, dat is in ieder geval geen communistische dictatuur. Socialistische partijen komen wat dichter in de buurt, maar ook dan ..? joost tiboschsr
Het belangrijkste is dat men zich houdt aan democratische beginselen. Zodra die ten behoeve van de zuiverheid van welke leer dan ook, zijn de rapen gaar en slaat de onmenselijkheid toe.
Verwijderen