donderdag 11 september 2014

FELICITATIES VOOR TIMMERMANS EN NEDERLAND

Een digitaal bewerkte foto van petrus met dank aan het ANP.

De bovenstaande foto stond op 7 januari van dit jaar op mijn blog “Ik ben Frans Timmermans”. Voordat Timmermans minister werd, kende ik hem al van de Pauw & Witteman show waar hij regelmatig als uitlegger van buitenlandse politiek optrad. Toen viel mij zijn ambitieuze ijdelheid al op. Dat is een vaststelling, geen veroordeling. Hij voldoet aan alle eisen van een diplomaat: talenkennis (in Nederland is dat tegenwoordig héél bijzonder), kool en geit sparen waar nodig, kunnen vleien waar nodig, een brede kennis van zaken en welbespraakt . Ruim voldoende voor een goede minister van Buitenlandse zaken. Maar toen ik deze foto zag, gemaakt tijdens een bezoek aan Cuba, besefte ik dat zijn ambities verder reikten dan Nederland. Ziedaar, hij is Europees Commissaris geworden. Of het ook wat wordt? Dat weet niemand, maar Juncker ziet hem alvast zitten. Die lijkt me overigens politiek slimmer dan Timmermans. Hoe dan ook, ik wens hem veel succes. Gefeliciteerd Frans en nog vele jaren als Eurocommissaris.

Jeroen Dijsselbloem. Een digitaal bewerkte foto van Petrus.
Jeroen Dijsselbloem heeft dus toch niet die zware Eurocommissaris post gekregen die het kabinet en misschien wel meer mensen in het land voor hem wilden. Hij maakte de klassieke fout waarin vele Nederlanders hem in het internationale circuit zijn voorgegaan. Dijsselbloem dacht dat Juncker zijn tijd had gehad en hij daarom wel uit de school kon klappen. Een misrekening van jewelste in de politiek. Wie eenmaal aan de top heeft gestaan, blijft ook invloed houden mits hij niet veroordeeld wordt en in de gevangenis terecht komt. Ik had Dijsselbloem zijn Euro-commissariaat gegund. Hij heeft er de kennis en de inzichten voor en kan ondanks de uitschuiver over Juncker goed bemiddelen, zo heb ik begrepen uit krantenberichten. Hij lijkt me ook aangenaam als mens en collega. Het voordeel is dat we hem nu als een goede minister van financiën houden. Ook mooi voor een klein land als Nederland. Gefeliciteerd Nederland met het aanblijven van Jeroen Dijsselbloem.

3 opmerkingen:

  1. Grote fout Petrus: Timmermans is geen Hoge vertegenwoordiger voor het buitenland. Dat is een Italiaanse (ben nooit goed in namen). Timmermans gaat zich bezighouden met regulering en is eerste plaatsvervanger van Juncker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal geen fout! De hierboven afgebeelde reclame affiche voor Timmermans dateert van zeven januari dit jaar. Dit is een spotprent! Zoals ik in de blog uitleg stelde ik toen al vast dat de ambities van Timmermans verder reikten dan zijn ministerschap. Je zou er daarom beter aan doen mij de complimenten te maken voor mijn vooruitziende blik. Uiteraard kon ik op zeven januari begin dit jaar niet weten dat zijn ambitie hem niet verder zou brengen dan doorsnee Eurocommissaris, maar dat maakt de vooruitziende blik niet minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en toen viel zelfstandig journalist stil

    BeantwoordenVerwijderen