Vroeger, voor de
uitvinding van de fotografie, werd een kunstwerk – schilderij of
standbeeld - getoetst aan de werkelijkheid: lijkt het portret op de
geportretteerde, is het een geloofwaardig landschap? Kijkers waren
verrukt als de afgebeelde stillevens net echt leken. Alsof je je hand
maar hoefde uit te steken om de bloemen en vruchten te pakken. Zelfs
schilderkunstig uitgebeelde fantasielandschappen, mythes, legendes
en bijbelverhalen konden getoetst worden aan de ervaring van de
werkelijkheid. Hoe meer ze aansloten bij die ervaring van de
werkelijkheid – ook emotioneel (romantisch) – hoe meer ze
gewaardeerd werden.
Schilderijen waren
daardoor een onderwerp van gesprek ook voor de niet ingewijde, de
leek en de buitenstaander. Naast de ervaring van de werkelijkheid was
daar ook nog het gevoel van schoonheid. Een moeilijk te definiëren
begrip maar niettemin een door iedereen gedeeld begrip. Schilderijen
moesten in die tijd ook mooi zijn, ook al konden smaken verschillen.
Dat verschil was dan eventueel onderwerp van gesprek of soms twist.
Zij die meer wisten van
de kunst van het schilderen, konden het werk ook nog eens
ambachtelijk beoordelen. Klopten de afmetingen, de perspectieven, de
anatomie van de afgebeelde personen, de gebruikte verf, de
verfstreken, het kleurengebruik enz. Hoe zit het met het (zon)licht
en schaduw? Tot slot nog de kwestie van het thema en de gebruikte
compositie. Kortom, er was een hele reeks ambachtelijke criteria
beschikbaar aan de hand waarvan je een kunstwerk kon beoordelen zowel
voor leken als gevorderden in de schilderkunst.
Kom daar nu eens om.
Hoe beoordeel je een abstract werk? De ervaren werkelijkheid valt weg
als toetsingscriterium. Wat met het criterium schoonheid? Je vindt
het mooi of niet mooi, het doet je wat of het doet je niks, je ziet
er wat in of niet. Als leek kun je nog slechts terugvallen op je
eigen ervaringen en inzichten. Je allerindividueelste ervaring van
schoonheid, ontroering, droefenis, vreugde enz. is de maatstaf
geworden voor een modern kunstwerk. Maar die ervaringen verschillen
nogal eens van persoon tot persoon dus is het praten erover niet
gemakkelijk. “Smaken verschillen” zeggen we dan of “over smaak
valt niet te twisten”. Zo is er ook een einde gemaakt aan het idee
dat een kunstwerk mooi zou moeten zijn. Sinds Marcel Duchamp een
omgekeerde urinoir tentoonstelde, mag kunst zelfs ordinair zijn en
laag bij de gronds.De moderne kunst is zodoende voor leken, zeg maar
de gewone man en vrouw grotendeels ongrijpbaar geworden voor een
gesprek en dus ook moeilijk om te delen met anderen.
Een reddingsboei in de
verwarring kan de titel van het kunstwerk zijn of nadere uitleg van
de kunstenaar. Daarmee levert de kunstenaar zelf het criterium aan
ter beoordeling van zijn eigen kunstwerk. Dat maakt het iets
gemakkelijker om zijn werk te beoordelen. Je kunt je afvragen of het
wel klopt wat de kunstenaar zelf over zijn werk beweert. Een
kunstenaar kan allerlei bedoelingen met zijn werk hebben maar of wij
die bedoelingen delen met hem en/of met anderen is maar de vraag.
Doorbreekt zijn werk een maatschappelijk taboe zoals hij zegt, laat
het kunstwerk ons een andere kant van de werkelijkheid zien, worden
we door het kunstwerk geconfronteerd met een nieuwe waarheid, wordt
de burgerij inderdaad geshockeerd door het kunstwerk enz.? Moderne
kunst lijkt tegenwoordig meer om de uitleg (het concept) van de
kunstenaar en zijn hofhouding van museum en galerie te
draaien dan om het kunstwerk zelf. Moderne kunst is uitlegkunst
geworden.
De kunstenaar kan
daardoor in ieder geval voortaan alle kanten op met zijn werk. Er
zijn geen maatschappelijke conventies die hem kunnen tegenhouden net
zo min als er nog ambachtelijke conventies zijn. Integendeel zelfs,
kunstenaars die de maatschappelijke en ambachtelijke conventies aan
hun laars lappen, worden juist daarom alleen al gewaardeerd en hoog
geacht.
Als buitenstaander en
leek sta je dan natuurlijk wel met je mond vol tanden. Je weet niet
wat je ervan vinden moet. Je bent niet thuis in de kunstwereld en in
de kunstgeschiedenis dus kun je niet meepraten. Je eigen ervaringen
met de werkelijkheid tellen niet meer mee als criterium, je gevoel
voor schoonheid is ook geen criterium meer en de maatschappelijke
conventies waarmee je bent opgegroeid, deugen ook al niet meer als
het om moderne kunst gaat. Het kunstwerk kan letterlijk alle kanten
op. Kunst is voor een buitenstaander een doolhof geworden.
Om het allemaal nog
moeilijker te maken dan het al is, is ook het gemeenschappelijke
verhaal verdwenen. Zo'n gemeenschappelijk verhaal bestond vroeger
vooral uit bijbelverhalen gesteund door een algemeen aanvaard
godsbesef. Zelfs toen Christenen onderling begonnen te bekvechten
over het ware geloof, bleven de gemeenschappelijke bijbelverhalen
overeind. Protestant, Katholiek, of Orthodox maakte niet uit, de
verhalen bleven hetzelfde met alleen hier of daar een ander accent.
Wie in een Russisch Orthodoxe kerk de muurschilderingen bekijkt zal
daar dezelfde verhalen en personages afgebeeld zien als bijvoorbeeld
in een Italiaanse kathedraal. Alleen de schilderstijl is anders.
Nu is er zo goed als
geen gemeenschappelijks verhaal meer. Er zijn tientallen
verschillende verhalen. In de moderne kunst van het begin van de
20ste eeuw wordt de mens op zichzelf teruggeworpen of is
juist helemaal zichzelf geworden, het is maar hoe je het bekijkt.
Voor dat gemeenschappelijk verhaal is de (Westerse) kunstelite in de
plaats gekomen. Zij leveren ons met hun musea, galeries,
kunstbeurzen, verzamelaars en veilingen tezamen met de kunstenaar hun
verhaal, het ongewone verhaal, de artspeak, de concepten enz. mét de
bijbehorende marktprijzen. Bij gebrek aan een gemeenschappelijk
verhaal en gemeenschappelijke criteria -ambachtelijk of
maatschappelijk – is er een grote kloof ontstaan tussen kunst met
een grote K en de leek of de gewone man. De gewone man ervaart de
Grote Kunst als intimiderend en daarom denkt hij er in stilte maar
het zijne van.
Juist omdat kunst tegenwoordig vaak onbegrijpelijk is, is het moeilijk de gewone man ervoor te porren!
BeantwoordenVerwijderenIs sinds de klad in de kunst is geïntroduceerd de klad in de kunst gekomen?
BeantwoordenVerwijderenJoost weet het ook niet meer.:)
BeantwoordenVerwijderengrH