Krijgt Tom Lanoye wel genoeg aandacht? |
Als Nederlander ben ik
een buitenstaander in de Vlaamse Zaak. Toch houdt die me bezig want
in de verte klinkt de echo door van de emancipatiestrijd van de Noord-Brabantse katholieken. Als lid van de naoorlogse generatie heb ik
daar het staartje van meegemaakt dat eindigde met het verdwijnen van
de Katholieke Volks Partij KVP, de Katholieke vakbond NKV, de
Katholieke Volkskrant, enz. Hun einde betekende meteen de voltooiing
van de emancipatie van de Katholieke Brabanders. In Vlaanderen is het
zo ver nog niet.
Vanwege de herkenning
vanuit mijn eigen verleden, heb ik sinds ik in Vlaanderen woon de
Vlaamse Zaak op de voet gevolgd. Dat is niet gemakkelijk want vele
andere zaken spelen een rol, de Tweede Wereldoorlog, het Belgische
koningshuis, de Vlaamse taalachterstand, Franstalige
superioriteitsgevoelens, de Katholieke kerk en niet te vergeten de
Vlaamse bourgeoisie die Franstalig was. Aan hun schoenen geen
Vlaamse modder.
Misschien dat daarom de
Vlaamse Zaak vooral een volkse zaak is. Voor elke elite altijd en overal
een bedreiging. Zo ook in Vlaanderen. Je zou kunnen zeggen dat het
die elite gemakkelijk werd gemaakt zolang de Vlaamse Zaak politiek
vooral behartigt werd door extreem rechts. Een politiek cordon
sanitair rond het Vlaams Belang (voorheen Vlaams Blok) was voldoende
om de politieke dreiging te bezweren. Totdat een aantal jaren geleden
de Nieuw- Vlaamse Alliantie met partijleider Bart de Wever opdaagde
en zich met hulp van de Christendemocraten legitimeerde als een
democratische partij toegewijd aan de Vlaamse Zaak. Dat maakte de tot
dan in het cordon sanitair opgesloten politieke krachten vrij,
krachten die zorgden voor een politieke omwenteling in Vlaanderen.
Onder leiding van Bart de Wever werd de N-VA de grootste
politieke partij in Vlaanderen.
De Christendemocraten
maar vooral de socialisten en de liberalen schoten in een politieke
kramp. Wat volgde was het bekende schouwspel van de politieke
bespuging, de verdachtmakingen, de pogingen tot politieke uitsluiting
en het ridiculiseren van de de partij. De schok voor de Waalse en
Brusselse politiek met in hun kielzog het koningshuis was zo mogelijk
nog groter. Nu pas begon het door te dringen wat er aan de hand was
en is.
Ondanks zijn politieke
winst bij de laatste federale verkiezingen (2010)slaagde N-VA leider Bart de Wever er na een jaar onderhandelen niet
in een Federale regering te vormen. Hoe precies dat spel gespeeld is,
moet de geschiedenis uitwijzen. Wel verdacht is dat er nu met een
Waalse socialist aan de leiding, de huidige premier di Rupo, er na
jaren van getraineer door de Waalse politiek plotseling een akkoord
over de kieskring Brussel Halle Vilvoorde BHV mogelijk
was.
Na een periode van
bezinning ging de Wever voor het burgermeesterschap van Antwerpen, de
informele hoofdstad van Vlaanderen. Voor de Nederlandse lezertjes
moet gezegd worden dat in België, met dank aan de Franse revolutie,
het burgermeesterschap een politiek en niet zoals in Nederland een
hoofdzakelijk ceremonieel burgermeesterschap is. De Wever kwam, zag
en overwon met bijna 38% van de stemmen tot groot verdriet van de
zittende linkse burgmeester Patrick Janssens van de breed
samengestelde stadslijst (socialisten en christendemocraten).
Janssens bleek slecht tegen zijn politieke verlies te kunnen.
Dat geldt ook voor
linkse kunstenaars. De Antwerpse schrijver en voormalige Antwerpse
stadsdichter Tom Lanoye kwam onlangs met het pesterige voorstel om
het Antwerpse Hendrik Conscience plein om te dopen in Herman de
Coninck plein wetende dat van de Vlaamse schrijver Consciense gezegd
wordt dat hij zijn volk leerde lezen. De Vlaamse schrijver Hugo Claus
verfilmde zijn beroemdste boek ' De leeuw van Vlaanderen'. Conscience
wordt beschouwd als de eerste inspirator van de Vlaamse Zaak.
Waarom doet Lanoye dat?
Omdat hij niet tegen zijn verlies kan? Omdat hij niet kan aanvaarden
dat het N-VA kan wat het Vlaams Belang niet lukte? Of doet hij dat
uit naam van het socialisme? Als dat zo is, dan is het maar de vraag
of hij de SP er een dienst mee bewijst. Overigens staat Lanoye niet
alleen in zijn afkeer van de N-VA en Bart de Wever. De wereldberoemde
Antwerpse schilder Luc Tuymans kan ook niet nalaten om te sjagrijnen
op de Wever. De surrealistische tekenaar en schilder Kamagurka heeft
ook moeite om de N-VA als en serieuze volkspartij te nemen. Zij zien
het Vlaamse nationalisme als een bedreiging terwijl nationalisme,
mits uiteraard democratisch en open, een normale zaak is.
Je kent mijn standpunt over De Wever: een intelligent man, maar geen tacticus. Hopelijk gaat hij dat zich snel aanleren als burgemeester van Antwerpen. In een stad met meer dan 160 nationaliteiten moet hij zich toch echt niet te veel gaan focussen op zijn Vlaams nationalisme. Dat heeft niet veel zin en zal contraproductief zijn.
BeantwoordenVerwijderen@Petrus: dank voor dit informatieve blog.
BeantwoordenVerwijderenTussen twee haakjes, een man met zo’n groot gevoel voor humor als Kamagurka – één van mijn meest favoriete cartoonisten – zal het natuurlijk niet kunnen laten om er bijtende grappen over te maken.
@ZJA
BeantwoordenVerwijderenDie 160 nationaliteiten in Antwerpen lijken me geen probleem voor de Wever.
@JPA
Kama weet er wel raad mee als satirisch surrealistisch tekenaar.