maandag 24 december 2012

ZONDAGSWET

Gelukkig wordt de Kathedraal van den Bosch in stand gehouden als een monument van culturele en religieuze rijkdom zodat niet alles wat onze voorouders hebben gepresteerd wordt platgewalst vanuit de idee dat wij nu alles beter weten en kunnen. Maar of dat in de toekomst zo zal blijven, waag ik te betwijfelen. De arrogantie van het heden lijkt af te willen rekenen met het verleden alsof we ons voor de erfenis van onze voorouders moeten schamen.

Dank zij een meerderheid in de Tweede Kamer is van de week in de laatste week van het jaar de zogeheten zondagswet afgeschaft. Ik kan wel zeggen dat ik door niet meer naar de H. Mis te gaan op zondag indirect meegewerkt heb aan de afschaffing van die wet. Sinds die tijd, het was in de jaren zeventig van de vorige eeuw, zijn alleen maar meer mensen opgehouden met naar de kerk gaan op zondag. Uiteindelijk zijn er kerken leeg komen te staan en worden nu dus afgebroken. Zo verdwijnt langzaam maar zeker de erfenis van onze voorouders uit het stedelijk en dorpslandschap. We zijn op weg naar het einde van onze herinneringen en geschiedenis.

Ik mag dan 's zondags niet meer naar de kerk gaan, ik vind het nog wel steeds een aangename rustdag waarop in beginsel niemand hoeft te werken (artikel 6) . Ik zeg in beginsel want er zijn natuurlijk altijd mensen die wel op zondag werken. Maar dat zijn uitzonderingen en wat mij betreft hadden dat uitzonderingen moeten blijven.

Het schijnt dat met name D66 te zijn die gelukkig is met de afschaffing van de wet. Dat verbaast me niks want die partij gelooft heilig in de rede en de redelijkheid terwijl mensen natuurlijk zo onredelijk zijn als de pest en dat ook tot in de eeuwigheid zullen blijven. Het hart is niet altijd te sturen met het verstand en dat zal ook wel nooit veranderen zelfs niet als D66 twee keer zoveel stemmen zou krijgen.

Je kunt nu al voorspellen dat dankzij D66 de week nog saaier zal worden dan hij nu al is. Voortaan is elke zondag een doodgewone doordeweekse dag. Weg het zondaggevoel, weg de zondag met een zee van vrije tijd en rust. Werkgevers zullen vinden dat op zondag werken hetzelfde is als op andere dagen. De zondag wordt een gewone werkdag waarvoor je niks extra's meer betaald krijgt. De files op zondag zullen langer worden vanwege het werkverkeer.

Wat wil je? D66 wil ons zoveel mogelijk gelijk schakelen. Dat krijg je als je rede en redelijkheid tot alfa en omega van je vooruitgangsdenken maakt. Er is geen plaats meer voor de uitzondering, de afwijking en wie weet straks het andere. Met D66 zijn we op weg naar de beste van alle werelden: rationeel, nuttig, efficiënt, redelijk, hopeloos saai en voorspelbaar. Ik heb er gelukkig nooit op gestemd en zal dat ook nooit van mijn leven doen.

6 opmerkingen:

  1. @Petrus: Jij hebt volgens mij duidelijk prettige herinneringen aan het warme roomse leven. Iets wat ik als volksjongen uit de Amsterdamse pijp helemaal niet herken. De zondagen waren ook in mijn jeugd stille dagen. Ik heb ze dan ook altijd vreselijk gevonden. Veel van mijn vriendjes mochten niet buiten spelen of waren op hun zondags gekleed en waren échte (straatschoffies) spelletjes dus uit den boze.

    Toch deel ik een aantal van je observaties wel. Het afbreken van kerken vind ik ook jammer. Ze zijn een onderdeel van ons cultureel erfgoed en dienen als zodanig in eren te worden gehouden. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen algemeen maatschappelijk gebruik voor dergelijke gebouwen denkbaar is. Ook ik ben geen groot voorstander van het gewoon doorwerken in een weekend als dat niet voor het normaal functioneren van de maatschappij hoogst noodzakelijk is. Van mij is het geen door God gegeven wet, maar wel een Humaan mensenrecht om een gegarandeerde dag samen met het hele gezin samen te kunnen zijn indien dat door de gezinsleden is gewenst.

    Je opmerking over D66:
    = Dat verbaast me niks want die partij gelooft heilig in de rede en de redelijkheid terwijl mensen natuurlijk zo onredelijk zijn als de pest en dat ook tot in de eeuwigheid zullen blijven. =
    Kan ik echter niet helemaal volgen. Je kan denk ik niet bedoelen dat we dan maar in de onredelijk van de mens moeten geloven en berusten neem ik aan. Ik geloof namelijk ook in de rede en redelijkheid van de mens, maar hou altijd rekening met emotioneel of ideologisch gestuurd gedrag dat in mijn ogen niet redelijk is. Daar ben ik heel rationeel en redelijk in : -))

    Aan de andere kant ga ik wel weer een eind met je mee als je schrijft:
    = Met D66 zijn we op weg naar de beste van alle werelden: rationeel, nuttig, efficiënt, redelijk, hopeloos saai en voorspelbaar.=

    Niet dat ik daar D66 verantwoordelijk voor hou, want de PvdA en VVD en nog een hele rits andere partijen en partijtjes zijn mi net zo verantwoordelijk voor onze maatschappelijke vertrutting.

    Ik stem wel, heb nog nooit op D66 gestemd en zie me dat niet zo snel doen. Maar de partijtjes waarop ik tot nu toe heb gestemd zijn in dat opzicht geen stuiver beter.

    Petrus, hele prettige feestdagen. Geniet er van samen met je gezin en familie en ik wens jullie een geweldig 2013 met al het goeds dat jullie wereld je te bieden heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je vergeet dat als je op zondag naar Antwerpen afzakt, de musea open zijn, net als de cafés en restaurants, de handelarezn op de vogeltjesmarkt hun spullen proberen te verkopen etc. Zij kennen geen zondagsrust en D66 heeft er helemaal niets mee van doen in België :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig leef je nog een vrij land waar je zelf kunt kiezen om de zondagen in alle rust door te kunnen brengen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @JP
    Allereerst ook voor jou en je geliefden prettige kerstdagen en een heel gelukkig nieuwjaar.
    Inderdaad, ik heb een rijke roomse jeugd gehad waar ik met warmte en plezier aan terug denk.

    Wat mij stoort aan D66 is dat het besef ontbreekt dat het redelijke vaak tot onredelijkheid leidt. Ik pleit niet voor onredelijkheid maar voor het besef dat het bestaat, het besef van het menselijk tekort. Bij D66'ers maar ook bij veel leden van andere partijen ontbreekt zulk besef. Het besef van het menselijk tekort leidt ook tot enige bescheidenheid, dunkt me.

    @ZJA

    Mijn punt: zondag wordt een doordeweekse dag en dat zullen veel mensen gaan merken in hun CAO.

    @aV
    Dat is dus niet zo. De zondag dreigt een gewone werkdag te worden in de CAO.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. PS. Uiteraard ook prettige kerst en een gelukkig nieuwjaar voor de Zelfstandige Journalist Antwerpen en Aadverbaast.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Werken op zondag wordt volgens mij al gecompenseerd door vrij op een andere dag. Gelukkig nieuwjaar wens ik je wel wanneer het zover is :-).

    BeantwoordenVerwijderen