woensdag 4 januari 2023

86. HET KAN VRIEZEN. HET KAN DOOIEN. RELIGIEUZE KLIMAATBEVLOGENHEID

"We beschouwen de groep bedrijven als een kudde. Die jagen we op. We willen koplopers zien, we willen dat ze elkaar gaan opjagen. We willen dat de overheid met een klimaatplicht komt. Als het niet snel genoeg gaat stappen we naar de rechter. Liever vermijden we dat. (tweet van Peer de Rijk van 16 dec. j.l.)


Kent U Peer de Rijk? Ik tot voor kort niet. Toch heeft hij veel publiciteit gehad in kranten en op TV. Zijn biografie getuigt van een geboren actievoerder. Al vanaf zijn veertiende voert hij actie tegen alles wat met kernenergie heeft te maken.

“Als organisator betrokken bij tientallen directe acties tegen kernenergie in Nederland. Organisatie van blokkades, bezettingen, debatten, publicaties, kleine en grote, ludieke en stevige directe acties, manifestaties en demonstraties tegen Borssele, Dodewaard, UCN Almelo, dumpingen van kernafval in de Noordzee, transporten radioactief materiaal door Nederland et cetera. Maar ook acties tegen Shell in Zuid-Afrika, het militair-industrieel complex en voor het milieu. Betrokken bij oprichting Nationale Milieu Actie, Landelijk Platform Tegen Kernenergie, Basisgroepen tegen kerngeweld en militarisme, internationaal congres radicale antikernenergiegroepen uit heel Europa. 1990 - 1996 'Energiecampaigner’ bij Vereniging Milieudefensie.”  (bnn-vara)

Een beroepsactivist. Hij vindt dat bedrijven lui zijn geweest. Ze moeten veel meer doen aan verduurzaming, zo zegt hij in het Brabants dagblad. Voor hem zijn wereldbedrijven als  chipsmachinebouwer ASML, chemiebedrijf DSM,  Shell en Unilever, AKZO-Nobel en al die andere duizenden bedrijven die voor werkgelegenheid en inkomen zorgen, lui. 

Zou hij als beroepsactivist enig besef hebben bij wat er komt kijken om zulke bedrijven, waar duizenden mensen werken, gaande te houden? Weet hij wat het betekent om in een wereld vol keiharde concurrentie producten op de markt te brengen die gekocht worden? Heeft hij enig besef van de omvang der investeringen in onderzoek om nieuwe producten op de markt te brengen?

Mensen die wel weten hoe het zit, denken er in ieder geval anders over.

"Het hoofd van het wereldwijde onderzoekscentrum van McKinsey, de Nederlander Sven Smit, kan er met zijn hoofd niet bij. Nederland heeft volgens hem 'een bijna religieuze drang' naar CO2-reductie, waardoor we onze basisindustrie en daarmee onze welvaart op het spel zetten. " (FD van 22 december 2022). 

Boskalis Topman  Peter Berdowski maakt zich veel zorgen over deze religieuze bevlogenheid die blijkbaar ook veel politici begeesterd.

'Alleen zijn we in het bedrijf wel zakelijk en realistisch. Wij hebben honderden schepen en iedereen realiseert zich dat die morgen niet allemaal zonder uitstoot kunnen varen. Daar investeren we tientallen miljoenen in, maar het is een heel proces waarvoor nieuwe technologieën ontwikkeld moeten worden.’ (FD van 2 januari 2023)

Het valt me op hoe gemakkelijk in de NGO wereld van milieu en natuur gedacht wordt over technologie, alsof dat op afroep beschikbaar is. Technische ontwikkelingen op zich vergen vele jaren en grote bedragen. Daar komt nog de ontwikkeling van de massaproductie bij, ook die kost jaren. 

Niettemin zijn de meeste bedrijven bereid om vooruit te denken en mee te werken aan moderne ontwikkelingen. Het opjagen van bedrijven als een kudde is nergens voor nodig. Daar zorgt de markt wel voor.

Het valt dus wel mee met die luiheid van het bedrijfsleven. Maar voor religieuze bevlogenen komt nu eenmaal elke "bekering" te laat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten