Ik kwam Jeroen Bosch tegen. Op de Markt in den Bosch vlak bij zijn woning. Ik was
verrast, zo vaak zie je hem niet in den Bosch, net zo min als zijn
schilderijen. In den Bosch zelf hangt nergens een schilderij van deze
wereldberoemde schilder, niet eens in de kathedraal. In Antwerpse
kerken daarentegen hangen schilderijen van wereldberoemde Antwerpse
schilders als Rubens, van Dyck en Jordaens.
Als je wat wil
zien van Bosch moet je naar Rotterdam of zelfs helemaal naar grote
Europese hoofdsteden als Madrid, Lissabon of Wenen. Ik vraag aan
Bosch hoe dat komt? Waarom is er niet een schilderij van hem in den
Bosch gebleven en waarom zo weinig in Nederland? Alleen het
Rotterdamse Boymans van Beuningen heeft er een paar. Hij kijkt
meewarig terwijl hij zijn schouders een tikkeltje hopeloos optrekt.
Hij weet het niet.
Ik dring aan.
Als lid van het plaatselijke Lieve Vrouwe Broederschap was je in deze
stad toch geen onbekende? Buiten den Bosch trouwens ook niet. Je hebt
schilderijen gemaakt voor koningen en hertogen, dus daar kan het
allemaal niet aan hebben gelegen. Bosch zwijgt. Ik vraag of hij
onenigheid heeft gehad met het kerkbestuur, want je weet maar nooit,
en kochten die daarom geen werk van hem voor een of andere kapel in
de kathedraal? Of was het omdat zijn ouders uit Aken, Duitsland
kwamen? Of waren zijn schilderijen te duur voor Bosschenaren en
Hollanders in het algemeen? Want ook dat is mogelijk. Nederlanders
hebben niet zoveel met kunst, zeker niet als je er voor moet betalen.
Het is geen betalingsmiddel, je kunt het niet eten en het geeft ook
geen rente. Alweer geeft hij geen antwoord.
De Markt van den Bosch. Bosch zou gewoond hebben in het vierde huis van links. (Foto 2007) |
Ik vertel hem
dan maar dat den Bosch het nu 500 jaar na zijn dood allemaal goed wil
maken met hem en uitpakt met een Stichting Jheronimus Bosch 500 die van alles organiseert ter herdenking van zijn 500ste sterfdag. Er
is zelfs -zeg ik hem – “Het Bosch Research and Conservation
Project”, een internationaal onderzoek naar zijn complete werk. Het
onderzoek heeft een nieuwe Bosch opgeleverd, de tekening
“Hellelandschap” . Maar het onderzoek heeft ook aangetoond dat een oud werk niet van
hemzelf is maar van zijn leerlingen.
Wat hij
daarvan vindt en of het waar is? Nu haalt hij achteloos zijn
schouders op. Dat is toch onbelangrijk. Het gaat er toch om wat er op
die schilderijen staat en niet om wie nu precies wat heeft gemaakt,
zegt hij. Ik kijk hem verbaasd aan en besef dat we al 500 jaar geen
tijdgenoten meer zijn. In zijn tijd was het belangrijk wat er op een
schilderij staat, in mijn tijd is dat nauwelijks meer van belang.
Ik leg hem uit
dat kunst vooral om geld draait. Het is de kunstmarkt die bepaalt wat
een schilderij waard is, de wet van vraag en aanbod waarbij ook nog
eens flink wordt gespeculeerd en opgelicht. Bosch zucht en stelt vast
dat er dus na al die honderden jaren niks veranderd is. Hij verwijst
naar zijn triptiek “De Hooiwagen”
waarin hooi staat voor geld. Achter de hooigeldwagen lopen de
autoriteiten, de hoogwaardigheidsbekleders maar ook de gewone mensen.
Ze aanbidden het hooigeld, ze plegen er moord en doodslag voor, ze
liegen en bedriegen.
Nee -zeg ik -
er is niks veranderd in al die 500 jaar en er zal de komende 500 jaar
ook niks veranderen. De enige verandering is misschien dat er dank
zij wetenschap en techniek nog meer verstrooiing onder mensen is
gekomen zodat er geen tijd overblijft voor een geestelijk leven.
Iets waar ze in jouw tijd nog wel mee bezig waren. Zo te zien op het schilderij hield God zich toen nog bezig met de wereld. Dat is verleden tijd. Sindsdien wordt het ideaal van
een geestelijk leven door de meeste mensen afgedaan als ouderwetse
nonsens. Nou, dan weet je het wel. Bosch draait zich mismoedig om en
loopt naar huis met het voornemen om de komende 500 jaar zich niet
meer te laten zien.
Er is nog veel te veel geestelijk leven aanwezig. Zelfs in een seculier Nederland merk je de invloed daarvan nog iedere dag.
BeantwoordenVerwijderenIk weet niet wat je bedoelt. Je wilt meer consumptiemaatschappij, oppervlakkigheid, geestelijke gemakzucht meer vermaak en sensatie in plaats van geestelijk leven?
Verwijderen