Een digitale compositie van Petrus |
Beste Buma,
Ik heb je brief gekregen waarvoor dank.
Met deze brief ga ik in op je verzoek om mee te denken over de
uitwerking van de door jou op het CDA congres gepresenteerde 7
principes. Mooi Bijbels begin trouwens. Naast de 7 hoofdzonden
(hoogmoed, hebzucht, onkuisheid, nijd, onmatigheid, woede en
gemakzucht) hebben we nu dus jouw 7 principes “om het land uit de
crisis te leiden'. Het ontbreekt je daarbij niet aan ernst en gevoel
voor drama. Dat mag, maar een vrolijke noot hier en daar maakt een
ernstige boodschappen handzamer en relativeert die ook. We weten
immers dat een ideale wereld niet mogelijk is, zelfs niet als Den
Haag er zich mee bemoeit.
Met je eerste principe “de
samenleving, niet de overheid” ben ik het eens maar dan wel met een
andere invulling. Ik vertaal dat beginsel niet als meer invloed voor
de burger op het bestuur, al is dat niet altijd verkeerd. Natuurlijk, hij of zij wil best zijn mening over alles en nog wat
geven maar vraag hem of haar niet om daarvoor medebestuurder te
worden. Daarvoor kies je nou net je bestuurders. Daar heb je de
politiek voor. Zelf hebben ze wat anders aan hun hoofd: werken, het
gezin, de voetbalclub of andere vrije tijdsbesteding voor zichzelf
en/of de kinderen, klusjes thuis of elders enz.
Besturen hebben ze gedelegeerd aan jou
en al die anderen in den Haag. Je hebt ze daarmee zelfs de afgelopen
decennia verwend. De overheid heeft steeds meer uit handen genomen
van de burger met als gevolg dat hij voor elk probleem een oplossing
van uit Den Haag verwacht. Dat kan niet en moet dus tot
teleurstellingen leiden. Omdat jij en je collega's de burger zoveel
uit handen genomen hebben, weet je ondertussen ook niet meer waar je
het met zoeken. Er wordt wat afgeregeld daar in den Haag, tot in de
kleinste details tot 2 cijfers achter de komma en dat is op den duur
niet vol te houden.
Er moet een einde komen aan deze
waanzin van de verzorgingsstaat. Geef de burger zijn
verantwoordelijkheid terug voor zijn eigen leven. Laat hemzelf naar
oplossingen zoeken met hulp van zijn gezin, familie, buren en de
overheden bij hem in de buurt. Daarom zou jouw eerste principe moeten
zijn 'de burger krijgt zijn samenleving terug'.
Met je tweede principe ben ik het eens
maar ik weet niet wat ik er politiek mee aan moet. Natuurlijk heeft
iedereen een taak zoals je schrijft en moeten talenten niet verspild
worden. Maar wat kan de politiek daaraan doen? Is het niet ieders
eigen verantwoordelijkheid om uit te zoeken wat zijn of haar taak is
in de samenleving? Ik dacht van wel. Daar ligt geen taak voor de
overheid behalve facilitering tot op zekere hoogte bijvoorbeeld door
opleiding en scholing. Maar voor de rest moet de burger zijn eigen
weg kiezen.
Je principe van 'een eerlijke economie'
is me uit het hart gegrepen vooral omdat je er politiek mee uit de
voeten kunt. Inderdaad, het is waanzin dat een spaarzaam leven
telkens belast wordt. Het werkt ontmoedigend, maakt mensen
hulpeloos en boos. Nivelleren om te nivelleren is gelijkheidswaanzin.
Het onderwerpt mensen aan een regime waarin elke creativiteit,
spontaniteit en individualiteit kapot wordt gemaakt. Solidariteit is
bedoeld om degenen die het nodig hebben een steuntje in de rug te
geven en niet om ze hun eigen verantwoordelijkheid te ontnemen.
Eerlijke economie is ook dat die het breed heeft ook meer betaald en
daar staat ons progressieve belastingstelsel voor. Dat moet zo
blijven. Dat sluit mooi aan bij jouw vierde principe 'weg met de
profiteurs'.
Met je vijfde principe verwoord je het
aloude CDA beginsel dat 'het gezin de hoeksteen van de samenleving
is'. Daar is in progressieve kring vaak heel spottend op gereageerd.
Alsof het gezin een achterhaalde instelling is die dringend vervangen
zou moeten worden door, ja door wat? Niemand die het weet en dat is
logisch want er is geen vervanging voor. Als het met gezinnen goed
gaat en dan bedoel ik elke vorm van gezin, dan gaat het goed met onze
samenleving. Als het fout gaat in een gezin moet de samenleving
meehelpen naar een oplossing zoeken. Maar ook hier geldt weer dat de
overheid, de staat niet de problemen uit handen moet nemen van de
mensen. Dat moet ze niet eens willen, behalve in uiterste gevallen.
Maar dat moeten dan ook uiterste gevallen zijn.
Je zesde principe deel ik. Nederland is
verbonden met Europa. Dat was natuurlijk altijd al zo, alleen de vorm
is anders geworden. Daar waar vroeger Europa aan elkaar hing van
overeenkomsten tussen koningen en koninkjes, tsaren en keizers die
onderling ruzie maakten ten koste van de gewone man en vrouw, hebben
we nu een Europese statenbond. Dat is wennen. We moeten onze eigen
weg daarin vinden maar dan wel met als beginsel dat we zelf blijven
doen wat we zelf kunnen en dat we met anderen doen wat we beter met ze kunnen doen.
Met je laatste beginsel heb ik moeite
omdat het niets zegt. Natuurlijk gaat het om de toekomst van onze
kinderen, van alle kinderen hier en elders. Maar je uitleg begrijp
ik weer wel. De politiek moet kiezen voor de langere termijn, beleid op
hoofdlijnen en de burger niet hinderen maar steunen in het nemen van
zijn eigen verantwoordelijkheid, vrij laten - VRIJ met hoofdletters - om zijn eigen leven in te
richten naar eigen inzicht. Dat is wat de moet de politiek moet doen
en niet proberen met allerlei regels en verboden de burger aan banden
leggen. Dan gaan we de verkeerde kant uit en komen we uiteindelijk
terecht in de totalitaire staat.
Met vriendelijke groeten,
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenFoutje Johan. Onbekende computer in Wenen. Excuus.
BeantwoordenVerwijderenIk begrijp dat je het liberaal vindt klinken. Zo zie je maar weer. Niet alles is fout aan het liberalisme.