Dit beeld van de terechtgestelde Jezus in een Romeinse kerk laten weinig aan de verbeelding over. |
Ik denk dat je het verhaal, het
evangelie van de geboorte van Jezus Christus en zijn dood, gerust de
moeder van alle verhalen kunt noemen. Zeker als je er het Oude
Testament meetelt als side-stories. Het verhaal bevat alles wat elk
goed verhaal moet hebben: een hoofdpersoon die naast mens ook nog
eens de zoon van god is, je moet maar durven om met zo'n verhaal te
komen. Het verhaal vertelt van zijn dramatische geboorte in armoedige
omstandigheden. Hij wordt wereldberoemd maar is ook eenzaam. Hij
vindt erkenning en heeft succes maar ook wantrouwen, miskenning en
jaloezie. Hij gaat in zijn korte leven met rijken maar ook en vooral
met armen om. Hij is opstandig en tegelijk erkent hij gezag. Hij
heeft een schare volgelingen maar sommigen plegen verraad.
De combinatie van deze 2 beelden toont de invloed die de oudheid gehad heeft op de Christelijke kunst. |
Tegelijkertijd is het ook inhoudelijk
een ijzersterk verhaal. Vorm en inhoud gaan perfect samen. Het is een
goddelijk én een menselijk drama ineen dat iedereen, man of vrouw,
jong of oud, arm of rijk kan navoelen en meebeleven. Een jonge vrouw
die ongevraagd moeder wordt van notabene de zoon van God. Welke
aanstaande moeder beleeft haar moederschap niet als de geboorte van
een goddelijke zoon of dochter? Een dramatische geboorte want er
blijkt nergens plaats te zijn voor een onverwachte bevalling vanwege
een door de autoriteiten georganiseerde volkstelling. De politiek
bepaalt de omstandigheden waarin de zoon van God wordt geboren. Het
wordt daardoor een armoedige geboorte maar wel aangekondigd bij
armoedzaaiers van herders en gek genoeg ook erkend door koningen uit
onbekende, ver weg gelegen landen.
De pauselijk troon in de Basiliek van St. Jan van Lateranen: macht, pracht, kunst, verhaal, symboliek en eenzaamheid. |
Vervolgens blijkt het kwaad in de
persoon van koning Herodes het gemunt te hebben op deze pas geboren
koning? Hij voelt zich bedreigd in zijn positie en laat daarom alle
pas geborenen in en om Betlehem vermoorden. Een dodelijk misverstand.
Het gezin slaat op de vlucht notabene naar Egypte, het land waar hun
voorvaderen ooit als slaven uit zijn gevlucht. De ouders hebben het
daarna nog vaak moeilijk met hun kind. Uit alles blijkt dat hij een
eigen weg zal gaan. Een weg die zijn ouders niet altijd begrijpen
maar waar ze volgens hun zoon vertrouwen in kunnen hebben.
Het leven van Jezus blijkt er een te
zijn met bewondering en aanbidding van het publiek vanwege zijn
preken en wonderen. Hij krijgt volgelingen waarvan enkelen zich laten
verleiden tot verraad, leugens en ongeloof. Zijn dramatische publieke
terechtstelling wordt door gezaghebbers en autoriteiten op
verraderlijke en gruwelijke wijze voorbereid waarbij het immer
wispelturige volk hem in de steek laat omdat hij niet de politicus
blijkt te zijn waarop ze gehoopt hadden.
Nog steeds vinden tussen de pracht en praal van de kerken van Rome erediensten plaats. |
Het is geen wonder dat deze
geraffineerde soap nog altijd miljoenen mensen in de ban houdt, hen
troost biedt en steunt in hun dagelijkse sleur en worsteling om het
hoofd boven water te houden, vooral geestelijk. Het is geen wonder
dat dit verhaal duizenden kunstenaars, schilders, dichters,
beeldhouwers, architecten, componisten en musici in de loop der
eeuwen heeft geïnspireerd en tot op de dag van vandaag is blijven
inspireren. Onze cultuur is er mee doordrongen tot in zijn diepste
poriën en bouwt nog altijd voort op wat dit verhaal heeft
voortgebracht. Dit alles maakt een bezoek aan Rome, waar dit verhaal
zijn wereldwijde triomftocht is begonnen, de moeite waard.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten