Eurovisiesongfestivals zijn strak geregisseerde massa bijeenkomsten die de indruk willen wekken van spontaniteit. |
Heb ik ooit, misschien in een ver TV
zwart-wit verleden, naar het Eurovisiesongfestival gekeken? Het zou
kunnen. Toen waren veel dingen nog gloednieuw en wekten ze
nieuwsgierigheid op. Maar ik weet wel zeker dat ik daarna nooit meer
naar het Eurosongfestival heb gekeken. Nou ja, naar een samenvatting
die voorbijkwam. Dan let ik even op de Nederlandse bijdrage. Wat was
het dit jaar? Oh, weer hetzelfde als vorig jaar en al die jaren
daarvoor. En de rest ook. Nee, laat die beker maar aan mij voorbij
gaan.
Ik mijd festivals als de pest. Ik ben
er namelijk bang van. Vroeger ben ik twee keer op een underground
festival geweest waar o.a. Pink Floyd speelde, toen nog voor een
klein publiek. Ik ben in die tijd ook nog met vrienden geweest naar
wat toen nog een bluesconcert heette en geen festival. Blues is
sindsdien definitief mijn grote liefde geworden en gebleven samen met
jazz en klassieke muziek. Ik wil daarom nog wel eens een enkele keer
naar een concert of klein festival gaan. Ik heb het zelfs nog eens
keer gewaagd, toch ook al wel weer jaren geleden, naar het North Sea
Jazz Festival te gaan. Het was toen nog in den Haag, wel druk maar
nog te doen. Daarna is het mij te groot en te druk geworden.
Oranjefans regisseren zichzelf tot een massa en worden op die manier uitdrukking van een nationale collectiviteit. |
Muziekfestivals met Woodstock als het
grote voorbeeld zijn net als het Eurosongfestival massabijeenkomsten
geworden. De massa is en blijft een onberekenbaar maar ook
bespeelbaar beest of het nu supporters zijn van voetbal of
wielrennen, liefhebbers van muziek, dansen of wat dan ook. Dat
onberekenbare en toch bespeelbare van de massa of het nu commercieel,
sportief of politiek is, maakt mij bang. Het ergste zijn festivals
die gebruikt worden voor TV uitzendingen zoals het
Eurovisiesongfestival.
Je ziet aan de opzet en de regie dat
het de bedoeling is om de mensen te vangen: hun individualiteit ten
onder doen gaan in de collectiviteit van de massa. Een zee van
juichende mensen met zwaaiende vlaggen in een indrukwekkende,
enigszins mysterieus verlichte ruimte met aan het einde dan het
overdadig verlichte toneel waar, zo veronderstelt men, grootse,
belangrijke en wie weet historische dingen gebeuren. De mensen moeten
zich verliezen in de massa. Gelukkig is het alleen maar bedoeld om
geld te verdienen. Je moet er niet aan denken dat zo'n massa in
handen van een of andere politieke beweging valt. Niet voor niets
zijn ze in fascistische en communistische landen gek op
massabijeenkomsten. Weg met het individu met zijn eigen smaak en
denkvermogen.
Pas echt angstaanjagend zijn massademonstraties onder communistische of fascistische dictaturen vanwege hun mix van politieke en militaire assertiviteit of agressie zoals hier gebeurt in Noord Korea. |
Zulke politieke massabijeenkomsten
hebben hun eigen wetten en regels, hun eigen kwaliteitsnormen. Dat
geldt ook voor festivals. Muziekfestivals zijn voor de muziek wat
fastfood ketens zijn voor het eten. Je kunt er je buik mee vullen
maar vraag niet wat je gegeten hebt. Dat is ook zo met
muziekfestivals. Je kunt je laten gaan op een dreun, een ritme en
opgaan in georchestreerd enthousiasme maar vraag niet wat voor muziek
je gehoord hebt. Ter verhoging van de sfeer kun je met aanstekers of
kaarsjes meedeinen of er wild op dansen. Je kunt je zorgen vergeten,
eens lekker uit je dak gaan. Het leven is al moeilijk genoeg.
Eurovisiesongfestival zijn een mooie
demonstratie van de wet van de massa die zegt dat een lied wel mag en
moet opvallen als een individuele prestatie maar dat het
tegelijkertijd niet te afwijkend mag zijn omdat het moet aansluiten
bij de beleving van de massa. Het is als bij reclames waarin beweert
wordt dat hun product én voor jouw persoonlijk en voor de massa is.
Dat is en blijft onzin maar men blijft wel zoeken naar de combinatie.
Dat doen ze met het Eurosongfestival ook. Of het ooit zal lukken? Ik
waag het te betwijfelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten