Petrus, 'De Muze met de Krullen', acrylverf op doek en paneel, 80 x 122 cm |
Dit is een modern schilderij met een
klassiek thema, dat van de Muze als inspiratiebron. Niet alleen een
inspiratiebron voor schilders, maar in het algemeen voor alle mensen.
De Muze staat voor inspirerende schoonheid, lichamelijk én
geestelijk. Daarmee staat ze dichtbij de liefde en is ze zelfs de
liefde. Zonder liefde geen schoonheid en dus ook geen inspiratie. De
Muze is dan ook van oorsprong een dochter van een god. In de Griekse
mythologie was zelfs sprake van 9 Muzen, dochters van de goden Zeus
en Apollo. Elke kunst of kunde had zijn Muze: Erato voor muziek,
Euterpe voor het fluitspel, Terpsichore voor dans en poëzie, Thaleia
voor de komedie enz.
Het zal duidelijk zijn dat Muzen
vrouwen zijn en dat door de geschiedenis heen ook zo is gebleven.
Vrouwen van vlees en bloed inspireerden door de eeuwen heen
kunstenaars van allerlei slag: componisten, schrijvers, dichters en
schilders. Dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven. Niet alleen
de beroepskunstenaar, de professional die zijn leven aan de kunsten
wijdt, worden door vrouwen geïnspireerd. Ook zondagsdichters,
zondagsschilders en fotoamateurs weten zich geïnspireerd tot de
kunsten dank zij de vrouw vaak zelfs een hun toegewijde vriendin of
vrouw.
Helaas dreigt de Muze in onze
vooruitstrevende tijd stilaan naar de uithoeken van onze cultuur te
worden verbannen. De moderne, verlichte vrouw moet op de eerste
plaats een werkende vrouw zijn die ervoor waakt dat ze een
bankrekening heeft waarmee ze zich van haar onafhankelijkheid weet
verzekerd. De romantiek van het spaarbankboekje maakt plaats voor het
leven in liefde en schoonheid. Veel te gevaarlijk, geen garantie voor
de toekomst zo vertellen de nuchtere en degelijke geesten onder ons
waaronder helaas ook veel vrouwen zijn.
Dit soort praat is niet alleen een regelrechte aanslag op de liefde maar ook op de kunst van het leven zelf. Gelukkig hebben grote schilders als Vermeer en Rembrandt ons inspirerende herinneringen aan hun Muzen nagelaten zoals Vermeer's 'Meisje met de parel' en Rembrandt's 'Danae'. We moeten die schilders en hun Muzen in ere houden en de vooruitstrevende aanslagen op de liefde en de kunst van het leven negeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten