PETRUS, Koningin Beatrix, potlood en acryl op papier |
'Beeld van Beatrix' is een door de NOS in
samenwerking met het Paleis Het Loo georganiseerde tentoonstelling
van beelden van Beatrix ter gelegenheid van haar 75ste
verjaardag. Het hierboven afgebeelde 'portret' van Beatrix zal op die
tentoonstelling tussen 65 andere uitgekozen beelden hangen. Dit
beeld gaat niet alleen over Beatrix maar ook over kunst, d.w.z. over kleur, verf en vorm.
Beatrix is als koningin van Nederland
een van de bekendste personen in Nederland. Er zullen heel weinig
mensen zijn die niet weten wie Beatrix is en hoe ze er uit ziet.
Omdat ze zo bekend is, kan een afbeelding zich beperken tot enkele
symbolische details. Details die zowel bij haar persoon als bij haar
functie behoren. Het is dus voor de herkenbaarheid van het beeld niet
nodig om Beatrix tot in detail af te beelden. In mijn geval heb ik me
beperkt tot enkele elementen: haren, parelsnoer, kroon, vorm van het
gezicht en schouders.
Zo is het beeld zonder de details van
haar gezicht toch herkenbaar als een beeld van Beatrix. Dat is
opvallend want over het algemeen denkt men dat het gezicht de spiegel
is van de ziel en de ziel is de persoon. Dat zou kunnen, maar in het
geval van Beatrix weten we heel weinig van die ziel, veel minder dan
we denken. Beatrix is als meest bekende Nederlander tevens ook de
minst bekende Nederlander. We weten weinig of niets van haar ideeën
en opvattingen. We kunnen vermoeden hoe die zijn of er naar raden
maar echt weten doen we ze niet. Zij mag zich namelijk als privé
persoon Beatrix nooit publiekelijk uitspreken. Daarmee is de persoon
van Beatrix een onbekende bekende Nederlander, een tegenspraak die in
schilderij tot uiting is gebracht door het gezicht weg te laten.
Piet Mondriaan, Victory Boogie Woogie, Gemeentemuseum Den Haag |
Voor de meeste mensen ligt het voor de
hand om het rood, wit en blauw van de Nederlandse driekleur en/of
oranje van het Huis van Oranje te gebruiken als symbolische kleuren
voor de verbeelding van de Koningin van Nederland. Dat kan. Ik heb
echter gekozen voor kleuren die kenmerkend zijn voor de Nederlandse
schilderkunst dank zij de grote Nederlandse schilders Piet Mondriaan
en Johannes Vermeer. Voor Mondriaan zijn de drie primaire kleuren
rood, blauw en geel en de niet-primaire kleuren wit, grijs en zwart
de grondkleuren voor zijn geestelijke abstracte kunst. Vermeer
gebruikt deze kleuren veel in zijn schilderijen zoals bijvoorbeeld in
het wereldberoemde portret 'Meisje met de parel'.
Het hierboven afgebeelde beeld van
Beatrix geeft de indruk een onafgewerkt schilderij te zijn. De
afwezigheid van het gezicht wordt verstrekt door uitlopende verf,
alsof de schilder zijn kwast en verf niet beheerste. Het is echter zo
bedoeld. Zo zie je pas goed dat het beeld van Beatrix een beeld van
verf is en dat niet alleen, het is een beeld dat net als alles in de
werkelijkheid niet perfect is. De wereld is niet af en wij mensen
zijn ook nooit af.
Wie alle ingezonden werken wil bekijken, kan bij de NOS website 'Beeld van Beatrix' terecht.
Mooi verhaal er omheen Petrus en gefeliciteerd dat jouw portret is uitverkozen.
BeantwoordenVerwijderenEchter; gisteren zag ik een documenatire over professionele kunstenaars,die een portret van Beatrix hadden gemaakt en dan blijkt toch dat ze wel degelijk iets van zichzelf heeft laten zien en dat dat zo mooi getroffen is.
Duidelijk blijkt voor mij dat een ontmoeting het "kenbare"vergroot.
Overigens zag je haar zelf als beeldhouwer aan het werk. Klasse,of zoals Marthe Roling zei"ze had met beeldhouwen een goede boterham kunnen verdien."
Groet
Laila
Het herkenbare van een koningin blijft uiterst twijfelachtig omdat ze immers nooit publiekelijk een eigen uitspraak mag doen. Alles wat zij zegt wordt gezegd onder verantwoordelijkheid van de minister. Zij is als het ware verplicht een beeld van zichzelf voor te schotelen.
VerwijderenWat we denken te weten van haar leiden we af uit wat we zien, maar dat wordt nooit echt door haarzelf bevestigd.
VerwijderenOverigens zit er in het publieke optreden van publieke figuren altijd een zekere verraderlijkheid. Wat op het eerste gezicht overtuigend echt of zelfs authentiek lijkt, blijkt achteraf nogal eens een verraderlijke media constructie geweest te zijn. Bekijk de beelden van wielrenner Lance Armstrongs van zijn ontkenning van dope gebruik eens met de ogen van vandaag.
Ik meende al jouw hand te herkennen toen ik het item op het NOS journaal zag.
BeantwoordenVerwijderenZiet er goed uit. Proficiat
BeantwoordenVerwijderengrH
Mooi verhaal achter dit schilderij van je.
BeantwoordenVerwijderenEn gefeliciteerd dat je 'er tussen hangt'!
Dat heb je toch mooi voor elkaarb gekregen!
BeantwoordenVerwijderenHoi paps ik ben een trotste dochter en een mooi verhaal over het schilderij
BeantwoordenVerwijderen@Petrus: Proficiat man. Leuk voor je en een mooie opsteker.
BeantwoordenVerwijderenHa Piet,
BeantwoordenVerwijderenBij het bericht in het journaal dacht ik: "hé, pleegt iemand nu al plagiaat op het werk van PETRUS", maar het was kennelijk van de maker zelf. Het rijtje overziende past dit er prima tussen: goed werk!
Als kunstkenner zal Beatrix de vermeende anoniemiteit van de gezichtsloosheid vast kunnen waarderen. Dit beeld is niet het eerste van haar dat meteen herkenbaar is zonder gezicht, maar zeker origineel. De druipende verf maakt het inderdaad veel meer een schilderij dan een perfect geschilderd doek. Ik vind dat de druipers het ook iets treurigs geeft, zoals tranen in de cartoonwereld.
Ik las dat Beatrix ze privé ook komt bekijken, worden de makers dan ook uitgenodigd, of heeft dit moois verder nog een vervolg? Wellicht na 30/4, als ze eindelijk 'vrij' burger is(:-).
janr
Dag Janr.
BeantwoordenVerwijderenDank voor je commentaar. Voor zover ik weet, is er geen vervolg maar wie weet?