zaterdag 2 februari 2013

DE TRAGISCHE ACROBATE DELMIS

Petrus, De Tragische Acrobate Delmis, bewerkte zwart/wit foto (formaat inclusief lijst 65 x 75 cm)


Laatst las ik in een essay dat fotografie niet tot de kunsten behoort. Dat kan zijn maar in de contemporaine kunstwereld denken ze daar anders over. Zeker nu de klassieke fotografie met negatieven en afdrukken uit de donkere kamer zo goed als tot het verleden behoort. Klassieke foto's worden zeldzaam en wat zeldzaam wordt, trekt altijd de belangstelling van verzamelaars of het nu kunst heet te zijn of niet.

Ik heb de fotografie altijd documentair benaderd, d.w.z. het vastleggen van de werkelijkheid. Natuurlijk de werkelijkheid zoals ik die zie en beleef. Mijn bedoeling was net als bij de meeste mensen te laten zien hoe het was, wat ik ervan gezien en beleefd heb. 

Op een gegeven moment kwam ik op het idee mijn gedachten en gevoelens over wat ik gefotografeerd te versterken door ze te bewerken, er collages van te maken. Geen origineel idee, maar wel een dat rechtstreeks voortvloeide uit mijn fotografische belangstelling. Ik wilde uitzoeken of door bewerking de foto een krachtiger beeld zou kunnen worden waardoor het ook meer aandacht van de kijker zou krijgen. Onbewerkte, zogezegd gewone foto's vallen immers in de overvloed van beelden die dagelijks op ons afkomen niet meer op. Dat vond ik jammer want ik wilde graag aandacht hebben voor de door mij gefotografeerde mensen en landschappen. Daarom ben aan de slag gegaan met verf, papier en knipwerk. Het gaf me veel voldoening. De bewerkte foto van 'Acrobate Delmis' is wat mij betreft een van mijn geslaagde bewerkte zwart/wit foto's.

Delmis werkte in het armzalige Circus Miller in het Midden Amerikaanse Costa Rica. Ondanks dat en haar leeftijd vond zij zelf dat ze een zekere glamour had. Dat is tragisch want als Delmis iets niet had was het glamour. Misschien besefte ze dat zelf ook wel maar missschien ook niet. het belangrijkste voor haar was dat ze die droom had. Circus Miller maakte haar droom mogelijk en is dat niet altijd het doel van het circus geweest, om ons en de circusartiesten te laten dromen? 

Via mijn email adres kun je de hele maand november een bod doen.
Startprijs: € 100

2 opmerkingen: