zaterdag 26 januari 2013

DIENSTMEISJES

Uit het fotoboek van mijn oma. Een ons onbekende dienstmeid, vermoedelijk een vriendin van haar.


Dat ik dit nog moet meemaken! Een pleidooi van Antoinette Vlieger in mijn lijfblad NRC Handelsblad ( 'Fulltime werken kan: met hulp in huis', 24/25 januari) voor het toelaten van meer buitenlandse hulp in Nederlandse huishoudens. De cirkel is rond. De Nederlandse vrouw moet voltijds kunnen werken en daarvoor is dus hulp in de huishouding uit het buitenland nodig. In mijn jeugd heette zo'n hulp dienstmeisje of recht toe recht aan werkster of in Vlaanderen poetsvrouw. Mijn oma aan vaders kant was voor dat ze trouwde dienstmeid geweest bij goeie families.

Ja, vrouwen moesten vroeger ook al werken. Niks nieuws onder de zon. Bitter noodzaak was dat. Teveel kinderen thuis, te weinig inkomen dus de dochters het huis uit als dienstmeisje scheelde al meteen een slok op een borrel. Als ze dan ook nog wat overhielden van hun kost en inwoning was dat mooi meegnomen voor de rest van het gezin. Want wat je verdiende was gezinseigendom en niet een zakcentje om leuke kleren voor te kopen of uit te gaan. Dat was voor dat soort mensen niet weg gelegd. Uitgaan deed je een keer in de week. Naar de zondagse mis.

Uit de discussie in NRC over parttime werkende vrouwen begrijp ik dat de Nederlandse vrouw van vandaag full time moet werken om straks niet in de armoedeval van het gebrekkige pensioen te vallen. Vertrouw niet op je partner of je kinderen maar alleen op jezelf als vrije en onafhankelijke vrouw is het devies. Wat je maar vrij en onafhankelijk noemt. Je hele leven loonslaaf om straks van je pensioen te genieten als je voor die tijd al niet onder de zoden ligt, dementeert of in een vervallen verzorgingstehuis bent ondergebracht door je ondankbare kinderen terwijl je ex zich ook nog vermaakt met een jong ding. Lach niet. Ik ken mannen die hun leven hebben vergald en hun dromen verknalt vanwege hun pensioen. Een andere baan zou hun pensioen in gevaar brengen. Dat komt ervan als je vrij wilt zijn en van het leven genieten met volledige garantie voor de toekomst.

Uit het fotoboek van mijn oma. Een onbekende vriendin vermoedelijk ook dienstmeid.

Mijn oma had geen mooie herinneringen aan haar tijd als dienstmeisje. De gang schrobben met koud water en zeep op je blote knieën, zo vertelde ze . De was doen in de winter was iets verschrikkelijks Je handen werden paars en rood. Poetsen, stoffen, vegen, bedden afhalen en opmaken, WC's schoonmaken enz. De vrouw des huizes was je baas en die waren volgens mijn oma nooit gemakkelijk. De moeder van mijn vrouw, de oma van mijn kinderen onderging voor, tijdens en na de oorlog hetzelfde lot. Maar haar bazen waren iets gemakkelijker: een kruideniersvrouw en een bakkersvrouw. Die hadden wel andere zorgen aan hun kop dan de mooie madam uithangen. Die hadden begrip voor hun dienstmeid.

Trouwen was voor hen een bevrijding van dit vernederende werk. Zo lang als het duurde, want het kan natuurlijk altijd misgaan in een huwelijk. Maar dat was nog altijd beter dan je leven lang de dienstmeid zijn bij een ander in huis. Je sliep onder het dak van een ander in een kamertje ergens achteraf, je at in de keuken van een ander, je moest de rommel en de rotzooi van een ander opruimen en altijd netjes gehoorzamen. Het chagrijn, geruzie, pesterijen van kinderen, de onhebbelijkheden van de vrouw en/of de heer des huizes moest je er allemaal bijnemen. Wat waren mijn oma en mijn schoonmoeder blij dat ze daar na hun trouw vanaf waren.

Wordt vervolgd


8 opmerkingen:

  1. @Petrusl Een goed blog Petrus.
    Ja haalt iets aan wat velen tegenwoordig vergeten schijnen te zijn, nl: dat vrouwen altijd al hard hebben gewerkt en dat de enige tijd dat het wat makkelijker werd de korte periode was tussen de vrouwenemancipatie van de jaren zestig en de mechanisatie van het huishoudelijk werk met stofzuigers, wasmachines enz na WOII. Na vooral 2e emancipatiegolf is het voor vrouwen weer steeds zwaarder geworden. Tegenwoordig hebben veel vrouwen een bijna (want mannen doen tegenwoordig gelukkig vaak ook veel meer in het huishouden) een dubbele taak.

    Ik ben geen complotdenker, maar ik zie er bijna een complot in. Een complot om zoveel mogelijk mensen zo lang mogelijk (op een dag en in hun leven) tegen een zo laag mogelijke kosten te laten werken.

    Ik heb altijd werkweken van meer dan veertig uur en soms/vaak zelfs meer dan zestig uur gekend. Ik was dertien toen ik ‘klokte’ en 48/week in een grote fabriek moest werken, dat klinkt vergeleken met tegenwoordig allemaal zwaar, maar ik vraag me af of dat zo was.

    Ik heb erg sterk de indruk dat de (werk)druk op jonge mensen tegenwoordig erg groot is, maar alleen maar lichter lijkt. Dit is in mijn ogen een analyse waard. Komt dit omdat we alleen maar naar de werkuren sec. kijken, zijn de individuele verwachtingen van de ‘loonslaven’ hoger, is er is meer of minder controle op het gedrag en werk van de werknemer? Enz.

    Ik weet het allemaal niet, maar heb genoeg van de wereld gezien om te weten dat vrouwen NOOIT vrijgesteld worden van ZWAAR werk. In fabrieken werken, stenen, cement, zand enz sjouwen in de bouw, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat op het land werken, 20 tot 30 km op een dag lopen om vijftien liter water naar huis te sjouwen enz, enz, is in het grootste deel van de wereld normaal vrouwenwerk. Dat het (tijdelijk?) in de westerse wereld anders is dient te worden beschermd en bevochten.

    Maar ik ben bang dat solidariteit op de werkvloer – waar ik ook mijn hele leven voor heb gevochten – al ten grave gedragen is en weer van de grond af aan moet worden opgebouwd.

    Je mag me trouwens ouderwets vinden, maar ik vind het van de gekke dat we steeds meer onderdelen van het ‘intieme’ deel van ons huishoudelijk leven uit handen geven. Schoonmaken van het huis, de crèche en kinderopvang de BSO enz. vaak zelfs het koken. Het gezamenlijk eten (als het er van komt) met het bord op schoot voor de buis is natuurlijk bijna overal al ingeburgerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Jack,
      Dank voor je uitgebreide reactie die ook weer goed zou zijn voor meerdere blogs.
      Ik deel je vermoeden van een complot. Als voorschot op de vergrijzing moeten zoveel mogelijk mensen en dus ook vrouwen tot werken aangezet (gedwongen?) worden. Den Haag, de politiek en feministen werken eraan. Waarom? omdat de economie moet draaien. En voor wie moet de economie ook alweer draaien?

      Is er sprake van een verhoogde werkdruk ondanks alle voorzieningen of is het meer een druk om er nog zoveel naast te moeten doen?

      Mijn Afrikaanse vrienden heb ik wel eens duidelijk gemaakt dat de economie van Afrika om de vrouw en niet om de man draait en gelooft ie zelf het tegendeel; Daar heb je geen statistieken voor nodig. Wel open ogen.

      Solidariteit heeft plaats moeten maken voor het liberale idee van het vrije, onafhankelijke individu dat voor zichzelf zorgt. De keerzijde van de vrouwenemancipatie en de welvaart. Zo lang het duurt.

      Verwijderen
  2. @Petrus:
    Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen met mijn lange voorgaande verhaal is dat:

    Vrouwen traditioneel en historisch in de meeste culturen vaak worden gezien als vee, werkpaarden, pakezels enz. en dat we op een verborgen manier dat nog steeds in het westen ook doen. Er is muv een korte periode weinig tot geen solidariteit getoond voor de huisvrouw/moeder enz. die zonder vergoeding eigenlijk vaak meer als een soort gezinsmanager werkte en vaak ook lange dagen en weken maakte. Zodra bleek dat ze tijd ‘over’ had werden er manieren bedacht om dat weer af te nemen.

    Maar ik geloof niet dat dit een mannencomplot is : -)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. beste Jack,

      Nee, het heeft alles te maken (denk ik) met het verantwoordelijkheidsgevoel dat vrouwen hebben. Vermoedelijk het gevolg van hun moederschap. Zo is het mij in vooral Latijns Amerika (inclusief Suriname en de Antillen) opgevallen dat het de vrouwen zijn die meestal alleen de kinderen moeten groot brengen. De mannen zijn ergens anders bezig. Vrouwen berusten daar vaak in.

      Verwijderen
  3. Goed verhaal. Ik denk dat de tegenwoordige vrouw, net als de man, te veel onder de stress zit van het moeten. Niet alleen financieel, maar ook om mee te tellen. Ze moet werken, want carrière maken. Voor de kinderen zorden, want die kun je niet 24/7 aan de crèche of opa en oma uitbesteden. Ze moet ook reizen of andere hobby's uitoefenen, want ze moet wel beleesd zijn. Etc. Het leven is er alleen maar ingewikkelder op geworden in plaats van simpeler. Wat niet wil zeggen dat veel vrouwen met jouw grootmoeder zouden willen ruilen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste ZJA.

    Inderdaad, veel is te wijten aan het GROTE MOETEN bij zowel mannen als vrouwen. In Amerika noemen ze dat ook wel de Rat Race wat dan vooral op de carrièredrang slaat.

    BeantwoordenVerwijderen