Naarmate ik verder kom in het boek
begin ik me een voyeur te voelen. Ik heb het over deel 3 van de
imposante biografie van Gerard Reve door Nop Maas (Nop Maas, Gerard
Reve, Kroniek van een schuldig leven 3, de late jaren 1975-2006,
Amsterdam 2012). Ik ben op pagina 420 van deze dundruk leesreus van
750 pagina's. Ik heb geen moeite om er doorheen te komen daarvoor
staat er teveel in wat je aan het denken zet. Reve was nu eenmaal
geen inhoudsloze babbelkous. Maar de brei aan privébesognes wordt
wel steeds dikker zodat het soms lang wachten is op een waardevolle
beschouwing.
Je kunt je afvragen of het nodig is om
kennis te nemen van al die privébesognes. Ik noem het gesjacher van
uitgevers waarbij alles om geld draait, hoewel Reve zelf er ook niet
vies van was en zijn partner Joop Schafthuizen bijgenaamd de matroos
nog minder. Je leest over vrienden die roofdrukken maken, over
parasieten die als vliegen op stront op Reve's faam afkomen en over
grote en kleine oplichters. Dat alles gelardeerd met het onvermogen
van Reve tot normale omgang met mensen waardoor het uiteindelijk
altijd weer op ruzie uitdraait. We lezen ook nog over het
voortdurende geharrewar tussen de twee geliefden Reve en
Schafthuizen, over andere minnaars, over hun voortdurende liefdes en
seksbeslommeringen, hun zenuwinzinkingen, het polemische karakter van
Reve en zijn voorliefde om mensen te jennen, zijn onzekerheid, zijn
geworstel met taal en tekst, drank en vrienden en zo kan ik nog wel
een poosje doorgaan. Uiteindelijk tragisch veel van hetzelfde.
Soms waan je je midden in een TV
reality show van het type 'Klasgenoten', 'Boer zoekt vrouw', 'Het
mooiste meisje van de klas' of 'Opsporing verzocht'. TV waarin het
draait om hoogst persoonlijke emoties en tenenkrommende nostalgie wat
ons gelukkig bij Reve bespaart blijft. Voor dergelijke programma's
hoef je niks te kunnen behalve jezelf zijn. Dan ben je al bijzonder
genoeg. Vroeger wisten alleen je moeder en God dat je bijzonder bent,
nu weet dankzij de TV de hele wereld dat.Het slotstuk van een
dergelijke mediawijsheid kon natuurlijk niet anders zijn dan het TV
programma 'Big Brother' dat om niks anders meer draait dan om hoogste
persoonlijke emoties, onderbuikgevoelens en voyeurisme, dat laatste
dan vooral van de kant van de kijker. De TV camera op de keukentafel,
in de slaapkamer tot in de douche en de wc.
Geard Reve als showmaster in zijn eigen 'Grote Gerard Reve Show'. |
Je zou kunnen beweren dat Reve daartoe
mee de weg gebaand heeft. Reve was immers onze eerste litteraire
grootheid die schrijven en leven met hulp van de TV tot een
allesomvattend spektakel maakte. Voor zijn tijd moest je als
schrijver al een leven lang bekend en eventueel beroemd zijn en pas
daarna, meestal na je dood, werden er biografieën geschreven, werden
je brieven uitgegeven, je persoonlijke foto archief gepubliceerd enz.
Reve begon met dat alles zodra hij er de kans voor had daarbij later
gestimuleerd door Joop Schafthuizen. Het werd zo erg dat het Reve
zelf tegen de borst begon te stuiten. Zijn intellectuele eerlijkheid
maakte dat hij een afkeer kreeg van al die uitgaven met gerecycleerd
archiemateriaal. Maar hij was niet opgewassen tegen de hebberigheid
van zijn huwelijkspartner en de uitgevers met hun vrienden.
Dank zij zijn ervaringen als journalist
en als panellid in het satirische VARA TV programma “Zo is het
toevallig ook nog eens een keer”(1963 – 1966) wist Reve hoe hij
de media in het algemeen en de TV in het bijzonder kon gebruiken voor
zijn levens en schrijversspektakel. In 1969 vestigde hij zijn media
reputatie met een door de VPRO gemaakte TV eredienst in de Heilig
Hart Kerk ter ere van Reve die dat jaar de PC Hooftprijs had
ontvangen. Het programma bracht op voor die tijd brutale wijze Reve's
persoonlijke, homoseksuele liefdesleven met zijn katholicisme, zijn
schrijverschap en zijn persoonlijke, meestal spottend en kitscherig
verpakte opvattingen over leven, dood, politiek en samenleving in
beeld. In 1974 deed hij het als de showmaster van zijn eigen 'Grote
Gerard Reve Show' het nog eens dunnetjes over.
Reve was met die TV optredens zijn tijd
vooruit. Je zou kunnen zeggen dat hij een trend gezet heeft. Deed
Reve dat nog met ironie, zelfspot en zelfkennis, in de loop der tijd
is er elke intellectuele eerlijkheid en verantwoordelijkheid uit
verdwenen zodat nog slechts karkassen van nietszeggendheid,
nostalgie of valse sentimenten over zijn gebleven. Zo is de
pijnlijke, moeilijke en intellectueel inspannende zoektocht van Reve
naar zichzelf en de zin van zijn bestaan geëindigd in voer voor de
massa. Reve noemde zich volksschrijver. Hij zou zich in zijn graf
omdraaien als hij zou zien wat daarvan terecht is gekomen.
NOOT
Op zoek naar afbeeldingen bij dit
artikel stuitte ik op Folia Web
op de mededeling dat neerlandicus Edwin Praet promoveerde op de
stelling dat Reve de eerste Nederlandse auteur was die media
gebruikte om meer boeken te verkopen (oktober 2011). Nu nog een
promotie met de stelling dat Reve als kind van zijn tgijd ook aan de
wieg heeft gestaan van emotie TV.
Ik weet niet of we Reve er dankbaar voor moeten zijn, emotie-tv.
BeantwoordenVerwijderen@ZJA
BeantwoordenVerwijderenZoals je zegt.