zondag 26 augustus 2012

NEIL ARMSTRONG EN ONZE EENZAAMHEID

Neil Armstrong zette als eerste mens op 21 juli 1969 voet op de maan. Armstrong overleed op 25 augustus j.l. op 82 jarige leeftijd (een digitale fotocollage van Petrus)
Het bezoek aan de maan van Neil Armstrong met zijn reisgenoot Buzz Aldrin heeft niets veranderd aan onze eenzaamheid als mensen in de kosmos. Integendeel, hun reis naar de maan heeft ons gevoel een eenzame uitzondering te zijn in de kosmos nog eens versterkt. Daarom blijven we zoeken naar leven in de ruimte. Ergens moeten er toch reisgezellen van ons zijn of toch niet?

6 opmerkingen:

  1. Het nieuws gisteravond, hij is dood. Ik dacht dadelijk, wat is dat lang geldeden, ik was tien, we zaten allemaal voor de tv, het was zwart wit, ik weet niet eens of er toen al kleur was, ik denk net nog niet of haast nog niet. Voor me gevoel haalde me vader me uit bed om het te zien, maar of dat klopt weet ik niet, maar zo staat het in mijn geheugen, in mijn pyjama kijken, oh wat voelde ik me veilig bij mijn vader en moeder en die arme man was zo ver weg.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat er geen leven op de maan was, was denk ik al bekend ten tijde dat Armstrong er voet op zette. Voorlopig blijft hij wel de eerste mens die een voet op een andere planeet heeft gezet. Mars dat gaat nog wel even duren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooie, tot de verbeelding sprekende fotocollage, Petrus!
    Ik weet het nog goed...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Zilvertje
    Zwart wit want ik herinner me geen kleuren zoals bv. de Amerikaanse vlag. In 69 was ik alweer 23 jaar en druk met mijn studie enz. De maanlanding toen bevestigde mijn optimisme dat er nog veel toekomst zou komen.
    @ZJA
    We wisten het wel maar konden het nu met eigen ogen zien. Daarmee verloor de maan toch een beetje zijn poëzie.
    @Bart
    Tot de verbeelding spraken. Dat is het. Wat zoeken we eigenlijk op de maan en nu op mars?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het blijft een fascinerende gedachte dat er ergens ver weg misschien ook leven is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ZJA
    Dat is waar. Het zou onze wereld op zijn kop zetten. We zijn dan niet meer alleen. Zou dat een opluchting zijn?

    BeantwoordenVerwijderen