De twee grote schilders Vincent van Gogh en Piet Mondriaan
delen naast hun verre voorouders (zie mijn blog 'Vincent van Gogh en Piet Mondriaan zijn familie' ) ook nog een Brabantse
toets. Van de twee heeft Vincent de grootste toets. Per slot van rekening werd
hij als zoon van een dominee geboren in het Brabantse Zundert (1853) waar hij
tot zijn zestiende woonde. Na veel
omzwervingen woont hij weer even bij zijn ouders in Etten. Van 1883 tot 1885
woont hij in Nuenen, eerst bij zijn ouders later zelfstandig. Enkele schilderijen en tekeningen uit
zijn Brabantse tijd zijn wereldberoemd geworden waaronder ‘De aardappeleters’
(1885) een van de bekendste is.
Piet Mondriaan werd geboren in Amersfoort (1872) als zoon
van een Christelijke onderwijzer. Mondriaan was al net zo onrustig als van
Gogh, maar in tegenstelling tot van Gogh verhuisde Mondriaan vooral binnen
Amsterdam. Hij komt pas op 32 jarige leeftijd (1904) op aanraden van zijn
levenlange vriend Albert van den Briel terecht in het Brabantse Uden. Mondriaan
zou als gevolg van artistieke mislukkingen, steeds sterker wordende
geloofstwijfel (hij had in 1839 nog belijdenis gedaan voor de Gereformeerde
Kerk in Amsterdam) en politiek
avonturisme (links radicaal en anarchistisch) in een wat men met een deftig
woord existentiële crisis zou kunnen noemen, terecht zijn gekomen.
Plattegrond van het huis van Mondriaan in Uden getekend door Albert van den Briel. De foto komt uit het in de blog genoemde boek van Harthoorn. |
Albert van den Briel had Mondriaan in 1899 in Amsterdam
leren kennen. Negen jaar jonger dan Mondriaan en student in de medicijnen en
biologie. Zijn ouders woonden in Amsterdam maar waren beiden Brabander. Vader
kwam uit Gemonde en moeder uit Helmond. Ook Albert was in Brabant, in Aalst
geboren. Mondriaan kwam graag en veel bij de familie van den Briel thuis. De
vriendschap tussen Albert van den Briel en Mondriaan zou tot 1938 heel hecht blijven.
Na de Tweede Wereldoorlog was Albert van den Briel voor de mensen die meer over
Mondriaan en zijn leven wilden weten de aangewezen persoon. Verschillende
bewonderaars onder wie de Franse kunstenaar M. Seuphor en de Haarlemse
verzamelaar J.M.Harthoorn voerden een uitgebreide correspondentie met Van den
Briel. Tot aan zijn dood in 1971 bleef Van den Briel huiverig al te
persoonlijke details te vertellen en nooit gaf hij iemand gelegenheid de door
Mondriaan aan hem geschreven brieven in te zien. Bij zijn dood bleek hij de
correspondentie zo goed als geheel vernietigd te hebben. ( Mary Winters,
Brabants Dagblad 25 mei 1994 te vinden op www.mondriaan.org
In hetzelfde artikel lees ik dat Mondriaan op 18 januari
1904 in Uden aankwam. De volgende dag liet hij zich inschrijven als Pieter
Cornelis Mondriaan, geboren 7-3-1872, Amersfoort, van beroep kunstschilder. “Bij
zijn aankomst had hij waarschijnlijk zelf nog niet een vast omlijnd idee over
de duur van zijn verblijf. Het zou een vol jaar worden, op 27 januari 1905
vertrok 'Piet de schilder', voorzien van een grote hoeveelheid aardappelen, uit
Brabant om weer in de grote stad, in Amsterdam zijn intrek te nemen.”
Het tweede huis links is waar Mondriaan woonde. Het is vlakbij de toenmalige tramhalte in Uden. de foto komt uit het hier genoemde boek van Harthoorn. |
Volgens Harthoorn is deze Brabantse periode voor Mondriaan
“van groot belang geweest bij het vinden van een bepaalde stabiliteit. Hier, in
Uden en omgeving, vond hij mogelijkheden om ene nieuwe levensinspiratie te
vinden.” Volgens Harthoorn waren de belangrijkste figuren in zijn Brabantse
tijd Johannes Verkuylen en zijn vrouw: “Zij waren het die M. van zijn zwarte
neerslachtigheid verlosten.” Van den Briel schreef daarover aan Harthoorn dat
M. dat hele jaar moeilijke dagen had.”Hij sprak dan nogal over de dood en
Hanneske van Dinther (de dorpse bijnaam van Johannes Verkuylen) vertelde me dat
dan later met een bezorgd gezicht.”
Verrassend om te lezen bij Harthoorn is dat volgens hem “de
kennismaking met de Rooms-Katholieke levensbeschouwing een grote rol speelde in
de nieuwe levensinspiratie die Mondriaan vond. Het belangrijkste in deze godsdienst
was voor Mondriaan het zonde-begrip. Hij raakte ervan overtuigd dat hoe groot
de zonde of schuld ook mag zijn, vergiffenis van God altijd mogelijk is en dat
deze de mens in staat stelt een nieuw, herboren leven te beginnen. De
vergiffenis en kwijtschelding van zonde die in de Calvinistische leer het
gehele leven lang meegedragen wordt en waarvan bevrijding pas na de dood
geschied, kan in de Rooms-Katholieke leer aanleiding zijn tot een vernieuwd,
herboren leven. Geestelijke vernieuwing en ontstijgen aan de oude
levenssituatie is daardoor steeds mogelijk. Deze eeuwige vernieuwingsbeweging
wordt door Mondriaan sinds zijn tijd in Uden als het belangrijkste
levensbeginsel gezien.” (blz. 37 in J.M. Harthoorn, Mondrian’s creative
realism, tableau Mijdrecht 1980)
Ha, je woordverificatie werkt weer!
BeantwoordenVerwijderen@ZJA
BeantwoordenVerwijderenGelukkig maar. Dan hoef ik je reacties niet te missen!
Beste Petrus,
VerwijderenIk ben geïnteresseerd in de familie Van Zwanenbergh waar Piet Mondriaan destijds in Uden heeft ingewoond.
Heeft u enige informatie over hen?
Met vr. gr.
struikelstenenoss.blogspot.com
Petra de Ruijter
Nee, ik kan je helaas niet verder helpen met informatie over die familie. Succes.
VerwijderenHet kan bijna niet Albert van Briel zijn omdat de foto zo te zien van een veel latere datum is.
BeantwoordenVerwijderen