maandag 12 december 2011

DE BRUTALE BORSTEN VAN JACOB ADRIAENSZ BACKER

Jacob Adriaensz Backer (1608 - 1651), De courtisane, Museu Nacional de Arte Antiga, Lissabon.

Je loopt in het Museu Nacional de Arte Antiga in Lissabon op je gemak langs oude Hollandse schilderijen met portretten van strenge vrouwen met stijve kragen en dan opeens hangt daar open en bloot voor je neus een paar blanke borsten als twee volle manen. De eigenaresse van dit brutale paar kijkt je vrijmoedig aan terwijl ze tussen duim en middelvinger een flinke munt toont. Haar kapsel zou beter kunnen en de lippen zijn een tikkeltje te rood maar haar  boodschap is duidelijk. Wie betaalt die krijgt waar voor zijn geld. Hollands koopmanschap op zijn best.

Ik zie dat het schilderij “de courtisane” heet en in 1640 gemaakt is door de Amsterdamse schilder Jacob Adriaensz Backer (Harlingen 1608– Amsterdam 1651). Een tijdgenoot van Rembrandt.  Oud is hij niet geworden. Hij is nooit getrouwd, kocht nooit een huis en er zijn geen schandalen bekend. Dat zijn getekende mannelijke en vrouwelijke naakten van uitzonderlijke kwaliteit zijn volgens Wikipedia, kunnen we zien aan het schilderij. 

Ik wist niet dat er in die tijd zo rondborstig geschilderd werd in Nederland. De Nederlandse schilderkunst was toch voornamelijk bestemd voor rijke burgers en die hangen geen levensechte borsten in de huiskamer. In de slaapkamer was misschien nog wel plaats voor een enkele naakte godin in lustig gezelschap van fluitende goden maar een echte hoer aan de muur was toch niet gebruikelijk, dunkt me.

Mijn zoektocht op internet levert geen antwoord op mijn vraag vanwaar dit schilderij van de verder zo brave schilder Backer? Heeft hij dit voor eigen plezier geschilderd, was hij een vaste klant van haar of was zij een rijke courtisane die zelf opdracht voor dit portret gaf? Hing dit portret dan misschien ook in haar werkkamer of op zijn slaapkamer? Wie zal het zeggen? Er zijn 140 schilderijen van hem bekend maar ik heb geen tweede portret als dit kunnen vinden. Hij heeft voornamelijk traditionele Hollandsche portretten gemaakt (70 stuks), een enkel idyllisch mythologisch stuk, regenten en schuttersstukken.

15 opmerkingen:

  1. De borsten hebben wel een merkwaardige plaats gekregen: te hoog naar mijn gevoel. Dat valt vooral op bij de (vanuit de vrouw gezien) linkerborst.

    Wel een leuke en blijkbaar unieke 'vondst'. Ik denk niet dat het een rijke courtisane was, gezien haar uiterlijk en die munt. De wallen onder haar ogen zijn levensecht. Een schoonheid kunnen we haar niet noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien dat hij enkel wilde laten zien dat als je voor een dubbeltje op de eerst rang wilt zitten bij de kleermaker je nog wel eens een te ruim decolleté krijgt aangemeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn nou met recht brave borsten, Petrus :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @keessiedag
    Ik zal de hoogte van de borsten hier en daar eens nameten.
    De wallen onder de ogen zijn het gevolg van nachtwerk of overwerk, denk ik.
    @aadverbaast
    Dat vind ik een héél goede en creatieve gedachte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het moet zijn "dit blog" niet "deze blog"
    Slecht nederlands...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zou er misschien een moralistische boodschap achter zitten, Petrus ? Er zijn uit die periode wel meer schilderijen met dames van lichte zeden, vaak in combinatie met dronkelappen en zo...;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is toch geen type fotomodel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Bart
    Ik vind ze dapper.
    @anoniem
    Gelukkig is er altijd wel een schoolmeester in de buurt.
    @de stripman
    In de trant van 'verkoop je borsten niet'?
    @Johan
    Andere tijden, andere modellen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @petrus - Zoiets zal het toch wel zijn. Ik denk niet dat de gegoede burgers dit als gewenst gedrag zagen. Maar tegelijkertijd kan het tegemoet komen aan voyeurisme, dat zal met naakte figuren uit Romeinse en Griekse sagen, die vaak gebruikt werden in de schilderkunst, ook het geval zijn geweest...;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @de Stripman
    Is het misschien een hypocriet schilderij d.w.z. onder het mom van moralisme -seks en geld horen niet bij elkaar - je verlustigen aan ontblote borsten?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @petrus - Niets menselijks is een kunstschilder vreemd...;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Intrigeert. Jong meisje met wallen onder haar ogen van het nachtbraken. Prostitutie dus. De vraag is had hij geen geld geoeg om haar volledig naakt op het doek te zetten. Nee de borsten kloppen wel. Dit is de voorloper van de push-up bh. Qua schoolmeestermentaliteit is dit nog gewoon VK Petrus hahaha...
    lieve groet van Sjoukje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @sjoukje
    Zou ie echt geen geld hebben gehad voor het betalen van een naaktpose?
    omg van het schoolmeestertje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jose Luis Mendoza30 maart 2024 om 22:03

    Muy buenas Sr. Nelissen,
    Haciendo un estudio sobre esta pintura, encontré la publicación de su blog y me parecieron geniales sus comentarios.
    Es la visión de un holandés del siglo XXI, sobre una pintura de un compatriota suyo de cuatro siglos antes.
    Su “desconcierto” se entiende perfectamente, pues a todos nos pasa, yo empecé un estudio sobre esta pintura porque logré descifrar la moneda que lleva (soy aficionado a la numismática) y se trata de una rara moneda española de principios del siglo XV a partir de ahí he empezado a tirar del hilo, pues todo me parecía un enigma.
    Si no le importa voy a incluir en mi estudio una traducción de su texto y por supuesto con enlace a su blog.

    Zeer goed meneer Nelissen,
    Terwijl ik wat onderzoek deed naar dit schilderij, vond ik je blogpost en vond je opmerkingen geweldig.
    Het is het visioen van een Nederlander uit de 21e eeuw, op een schilderij van een landgenoot van vier eeuwen eerder.
    Zijn “verwarring” wordt volkomen begrepen, omdat het ons allemaal overkomt. Ik ben een studie over dit schilderij begonnen omdat ik erin geslaagd ben de munt die erop zit te ontcijferen (ik ben dol op numismatiek) en het is een zeldzame Spaanse munt uit het begin van Vanaf dat moment begon ik de draad op te pakken, omdat alles mij een raadsel leek.
    Als u het niet erg vindt, neem ik in mijn studie een vertaling van uw tekst op en uiteraard met een link naar uw blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jose Luis Mendoza30 maart 2024 om 22:09

    Ik nodig je uit om mijn video over de valuta te bekijken.
    Voordat ik mijn studie over het schilderij publiceer, zal ik, als u accepteert dat ik uw visie en de link naar uw blog in mijn studeerkamer plaats, deze uiteraard aan u doorgeven, zodat u een van de eersten kunt zijn die het ziet. https://youtu.be/td77K6zxw9o?si=AGvm7Gy3mtI5oR5q

    BeantwoordenVerwijderen