zondag 6 november 2011

OSS, ZIJN SCHUILKERK EN DE SP

 
Ik was even in Oss, de stad waar ik geboren ben en 18 jaar gewoond heb, om het graf van mijn ouders te bezoeken. Op weg terug van de bloemenwinkel naar het kerkhof op de Eikenboomgaard liep ik door het Gengske, in mijn middelbare schooltijd een veel gebruikt doorgang tussen den Heuvel en de Wal. Het was toen een levendig Gengske met een friettent en wat winkels. Nu doet het wat verlopen aan. Mijn oog viel op een gedenkplaat. De tekst spreekt voor zich.

Het verhaal van de schuilkerken tot in Amsterdam toe, was me bekend maar dat er ook ooit een schuilkerk in Oss was - zo dicht bij - wist ik niet. Wel wist ik van het verbod op openbare processies en dat het Katholieken heel lang verboden is geweest om openbare ambten uit te oefenen. Ze waren als volgelingen van het Paapse Rome immers niet te vertrouwen. Dat wantrouwen tegen het Katholieke zuiden dat tref je nu nog wel eens aan. Het omgekeerde trouwens ook. Het wantrouwen van het voormalige Katholieke zuiden tegen de noordelingen.

Nog tijdens mijn middelbare schooltijd verweet een protestants schoolvriendje me dat Katholieken kinderen fokten als konijnen. Hij had  gelijk. Het was de Katholieke manier om de meerderheid in de Tweede Kamer te krijgen. Toen dat eenmaal het geval was dank zij de Katholieke Volks Partij was het niet meer zo nodig. Het geloof zelf was intussen in verval geraakt.

Christus aan het kruis op het kerkhof aan de Eikenboomgaard, Oss

Waar ik nog om treur is dat men die schuilkerk en de bijbehorende pastorie met zijn prachtige tuin heeft afgebroken om plaats te maken voor het warenhuis V & D. Een teken des tijds kun je dit vandalisme ten behoeve van het consumentisme wel noemen. In die tijd wilde het stadsbestuur Oss opstoten in de vaart der volkeren. Alles wat herinnerde aan het armoedige én het criminele verleden van Oss moest verdwijnen. De stad is er nooit beter van geworden, alleen maar lelijker.

Op de Eikenboomgaard staan geen eiken meer, het Varkensmartje (het woord alleen al deed nieuwlichters gruwelen) is verdwenen, den Heuvel is een allegaartje van consumptiegelegenheden en de Wal is sinds de afbraak van de schuilkerk en de pastorie een ongeregeld zooitje. Dat krijg je ervan als je, in plaats van jezelf te zijn, je spiegelt aan anderen.

Tot slot nog iets over de foto van de Calvarieberg die ik op het kerkhof gemaakt heb. Pas thuis zag ik het bord van de SP op de achtergrond. Ook dat is een teken des tijds. De zegetocht van de SP is immers in Oss begonnen. Het vroegere Katholicisme heeft zich via de SP een weg gebaand naar heel Nederland. Oss staat daarmee voortaan op de kaart van Nederland.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten