Petrus, 'Lady Victory Boogie Woogie/Lady Bossa Nova', 2011, (porcelein, potlood en acrylverf).
Het is bekend dat Piet Mondriaan van dansen hield. Vooral op
jazz muziek. Dat werd laatst ook weer verteld in de documentaire “In het
atelier van Mondriaan “ uitgezonden tijdens het AVRO programma Close up ( 4 oktober). Eerder had ik gelezen wat zijn goede
vriend Oud daarover schreef. “Ik heb hem meegemaakt, terwijl hij op de
moderne muziekritmen van destijds (jazz vooral), waarop hij zo bizonder gesteld
was, danste met een bewegelijk meisje, terwijl hij, steeds het muziek-ritme
volgend, zijn eigen ritme er tussen door scheen te produceren. Weggemijmerd,
tòch in de maat,voortdurend correct, maar feitelijk een esthetische of liever
een veresthetiseerde dans-figuur scheppend: een ‘abstracte’ dans-figuur, zou
men willen zeggen. Het kan geen genoegen geweest zijn voor het meisje om zo
‘geestelijk-vervoerd’ mee te moeten golven over de dansvloer temidden van het
normale gewriemel, waarin de anderen hun pleziertje vonden. Hij voelde dit zelf
ook, want later stelde hij het meisje – naar zijn vermogen: rijkelijk! –
schadeloos voor de tijd, die ze eraan besteed had. ‘Ze had misschien iets
anders van ons verwacht’ zei hij dan goedig en wereldwijs achteraf.”(blz 62 in
‘Mondriaan’ van L.J.F. Wijsenbeek en J.J.P Oud, Phoenix Pockets, 1962)
In de documentaire zei men dat Mondriaan houterig danste.
Dat is een wat onvriendelijkere beschrijving dan die zijn vriend hier boven
geeft.
Hij danste in ieder geval niet om zich uit te leven terwijl
dat nu juist het nieuwe was aan de moderne dansen zoals die op jazz muziek.
Conservatieven noemden de moderne muziek en het bijbehorende dansen dan ook
vaak verderfelijk. Daar hadden ze geen ongelijk in als ze daarmee bedoelden dat
het een lust was om je te bewegen op dergelijke muziek.
Je kunt afvragen waarom Mondriaan nou net van die
verderfelijke – lust opwekkende - muziek hield terwijl hij er zich niet in
uitleefde met een vrouwelijke partner maar het ‘veresthetiseerde’. Zijn vriend
Oud weet het ook niet goed. In de onderstaande passage zoekt hij naar een
verklaring en uitleg van het ‘houterige’ dansen van Mondriaan.
“Vermoedelijk betekende de dans voor hem al een opbouwen
van spanningen, zoals hij dit in zijn doeken deed door middel van lijn en
kleur.Het horizontaal-verticaal van zijn schilderijen zette hij, al dansend, om
in bewegingen haaks-op-elkaar. Met iets star-verrukts in zijn trekken, als een
tot leven gewekte automaat, schoof hij over de dansvloer” (idem blz.62).
Vervolgens legt Oud uit dat zijn vriend eigenlijk alles
slechts wilde ‘afbeelden’ zonder eigen artistieke interpretatie. Oud komt dan
tot de slotsom dat Mondriaan “het hele leven van die tijd – en dat van deze
tijd, dat er op overeenkomstige wijze een voortzetting van is – in een bestaan
van een hogere orde heeft omgezet, dat haast een religieuze glans verkreeg.”
Dat Mondriaan’s schilderen een haast religieuze activiteit
was, verbaast me niet. Wie met zoveel toewijding en financiële offers bleef
schilderen – Mondriaan heeft grotendeels in armoede geleefd - moet wel met een
hogere orde bezig zijn geweest dan met de orde van de dag.
Ik denk wel dat hij, als ik naar zijn laatste schilderijen
kijk die hij in New York heeft gemaakt, tot het besef is gekomen dat een puur
geestelijk leven, een geësthetiseerd leven een dimensie uiteindelijk tekort doet
aan het leven zelf. Ik zie in zijn Victory Boogie Woogie iets terug van het
leven zelf dat immers beweging is. Vandaar dat ik deze Lady Victory Boogie
Woogie/Bossa Nova met liefde en plezier aan hem opdraag.
hoe heet het kunstwerk met de thee pot. de titel en de naam?
BeantwoordenVerwijderenMvg
@Mvg
BeantwoordenVerwijderenIk zie nu pas dat ik verschillende namen heb op geschreven. Wat mij betreft is het de naam die onder de foto in de blog staat: lady victory boogie woogie/lady bossa nova. De naam is mede bedoeld als eerbetoon aan Piet Mondriaan.
@Mvg
BeantwoordenVerwijderenBedoelt u met naam, de naam van de maker?
Dat ben ik: Petrus.
De titel staat hierboven.