dinsdag 23 mei 2023

ONDERWIJS IN NEDERLAND

ASML's chipmachines zijn een wonder van innovatie en samenwerking. Geholpen door een scherp afgesteld orkest van tientallen toeleveranciers die allemaal unieke onderdelen maken, produceert de Veldhovense onderneming als enige in de wereld extreme ultra violet-chipmachines (euv's). Daarmee worden de kleinste, krachtigste halfgeleiders gefabriceerd, die het hart vormen van onze telefoons en datacenters. De euv-technologie is door meer bedrijven uitgeprobeerd. Maar waar concurrenten hun tanden stukbeten op de eindeloze complicaties en torenhoge ontwikkelkosten, zette ASML onder de technische leiding van Van den Brink door.

Lees het volledige artikel over ASML en zijn technische directeur in het FD van 11 mei.

 

Onderwijs is nu niet direct mijn terrein. Was het wel ooit, lang geleden maar sindsdien ben ik een outsider. Niettemin, ik verbaas me erover hoe het in het onderwijs toegaat. Onze kinderen gaan achteruit in lezen, schrijven en ook rekenen ondanks dat we up-to-date schoolgebouwen hebben, hulpmiddelen en heel veel kennis.

Dan zie ik in de krant de levensloop van de man die aan het technische roer van ASML staat, technisch directeur Martin van den Brink. Zoals we intussen weten is ASML een van de meest ingenieuze en technologisch meest ontwikkelde machinebouwers in de wereld. 

De man is in de vorige eeuw naar school geweest, toen de onderwijs denktank in Den Haag nog niks voorstelde. Hij legt het klassieke traject van midden jaren vijftig van de vorige eeuw af. 


1969-1973: Lagere technische school ofwel ambachtsschool in elektrotechniek te Ede.
1973-1976: Middelbare Technische School MTS in Elektronica te Apeldoorn
1976-1980: Hogere technische school HTS in  Electrotechniek, te Arnhem
1980-January 1984: Technische Universiteit Twente in Natuurkunde te Enschede 

De ambachtsschool is afgeschaft net als de daarop volgende twee scholen. Het is allemaal vervangen door meer verfijnd onderwijs waar volgens de boeken meer kennis wordt opgedaan en dat beter is voorbereid op de moderne tijd.

Er wordt van van den Brink verteld dat hij de enige man bij ASML is die weet hoe een machine in elkaar zit. De meesten kennen maar een deel van de machine. Hij heeft het overzicht.

Als ik dit lees en hoor vraag ik me af of het Nederlandse onderwijs nog dit soort mensen kan afleveren. Soms heb ik de indruk dat het Nederlandse onderwijs dat gedirigeerd wordt vanuit den Haag meer bezig is met alle leerlingen gelijk te maken in plaats van uit elke leerling het beste te halen.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten