donderdag 8 april 2021

DE TWEELING VAN DIANE ARBUS EN ANDERE FOTO'S

 

Diane Arbus, Identical Twins, Roselle, New Jersey 1967 a notable photograph by Diane Arbus (1923 – 1971).

Onlangs bekeek ik opnieuw onderstaande foto uit het archief van mijn vader en ineens vond ik deze foto van een onbekende fotograaf dat de foto net zo sterk is als de bovenstaande foto van Diane Arbus, hoewel het geen tweeling is. Ondanks dat gemis gaat er toch een zekere betovering vanuit. Waar dat aan ligt is moeilijk te zeggen maar ik denk dat het hem vooral zit in kwetsbaarheid van de gefotografeerden die tot uiting komt in de kleding en de wijze van poseren.


Onbekende fotograaf, schoolfoto van twee broers in Oss uit het archief van mijn vader.

De foto van Dianne Arbus is altijd in mijn hoofd blijven zitten. Op mijn reizen ben ik af en toe in de gelegenheid geweest ook om twee zusjes te fotograferen zoals hieronder in een dorp in Togo.

Twee zusjes in een dorp in Togo, 2003

De twee zusjes staan er eveneens kwetsbaar en aandoenlijk op. Aan hun omgeving kun je zien dat hun levensomstandigheden niet al te best zijn.


Identieke tweeling in Lomé, Togo 2016


Hierboven is een foto van een tweeling ook gemaakt in Togo. Ik trof ze samen met hun moeder aan op straat in de buurt van het hotel waar ik logeerde. Hun moeder was een straatverkoopster. De foto is gemaakt in 2016 in kleur met een digitale compact camera.


identieke Tweeling in Rome 2016


In 2013 in Rome kon ik bovenstaande foto maken van een tweeling nog in de kinderwagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten