|
Langs de A27, 30 januari 2008 |
Ik hou van deze uit de auto gemaakte foto's. Ze zijn het summum van toeval. dat kan ook niet anders want je hebt geen of heel weinig tijd om je op de foto te concentreren. Voor je het weet ben je je onderwerp weer voorbij. Een beetje anticiperen kan maar voor je het weet is het licht veranderd, rij je op de linkerrijbaan of passeer je ene vrachtwagen die je alle uitzicht ontneemt. Er zit dus niks anders op dan intuïtief te fotograferen.
|
Informatie bord Maasbrug, 30 januari 2008 |
Je snijdt met je camera dan zo goed als willekeurig zo maar een stukje uit de wereld die op dat moment toevallig jouw wereld is. Eigenlijk is dat altijd zo maar we vergeten het omdat we normaal gesproken meer tijd hebben om het onderwerp uit te kiezen en vervolgens goed in beeld te plaatsen. Het is dus allemaal toeval.
|
Vreugdenhill, 30 januari 2008 |
Met enige oefening en dank zij de snelheid en gevoeligheid van de digitale camera, kun je toch goede foto's maken. Dat was met de analoge camera en de minder gevoelige films een stuk moeilijker en bij weinig licht onmogelijk. Dank dus aan de techniek van de digitale camera.
|
Tunnel naar A12, Antwerpen, 22 juni 2008 |
Zijn de foto's scherp? Nee, vaak niet. Is dat belangrijk? Ik vind van niet. De onscherpte, de vage contouren scheppen hun eigen sfeer zeker als de afdruk ook nog eens grofkorrelig is vanwege het gebruik van een hoge resolutie.
|
Boerderij langs snelweg, 22 juni 2008 |
Dit soort fotografie komt het dichtst bij wat de surrealisten 'automatisch schrijven' noemen. De surrealistische voorman André Breton (1896-1966) schreef in zijn Manifeste du Surréalisme over die methode als een manier om gedichten, teksten enz. uit het onderbewuste te halen. Er komt geen verstandelijk overleg bij kijken. Je werkt uitsluitend op basis van ervaring, kennis en intuïtie.
|
Flat langs snelweg, 22 juni 2008 |
We zien hier echter geen foto's uit mijn onderbewuste. Ze zijn wel spontaan of automatisch op basis van intuïtieve beslissingen gemaakt vanwege de snelheid waarmee de auto door het landschap raast. het effect is vaak wel surrealistisch in de betekenis van onwerkelijk. Van dat effect hou ik nu want daardoor wordt je op het verkeerde been gezet. De werkelijkheid is toch weer anders dan je dacht. Zo'n ervaring stimuleert de geest. Overigens had ik bij het maken van de foto's wel een thema in mijn hoofd, namelijk Nederland.
|
Philip Morris, Bergen op Zoom, 22 juni 2008 |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten