|
Ingrid Bergman en Humphrey Bogart in de filmklassieker Casablanca van 1942. |
Het thema van de maand april
voor de NRC Fotowedstrijd 'Nederland Fotografeert is “Liefde”.
Geen thema dat
je gemakkelijk in beeld brengt. Je kunt natuurlijk met een
Hollywoodachtige happy-end-kus voor de dag komen of de meer tragische
kus zoals in het afscheid uit de beroemde klassieke film Casablanca.
Maar ik zie dergelijke foto's niet op de site met de meer dan 1000
inzendingen. Hollywood glamour is blijkbaar niks voor Nederlanders.
De schrijver Gustaaf Peek en
de NRC redactie leggen er de nadruk op om het terloopse, intieme
huiselijke moment van (zorgzame) liefde vast te leggen. Geen grootse
meeslepende, dramatische of erotische liefde maar de huiselijke
zorgzaamheid en trouw vastgelegd in beeld. Duurzame liefde die het
niet moet hebben van allerlei flauwekul toestanden. Kan het
Nederlandser? Maar zelfs dat blijkt voor veel deelnemers toch nog erg
moeilijk. Wat we vooral aan huiselijke liefde te zien krijgen zijn
baby's met hun moeder of vader en tegenwoordig ook oma's en of opa's,
mannen die hun pasgeboren kind in hun handpalm vasthouden, een
kinderhand in een volwassen hand, kind met hond, twee lieve kinderen
enz. Veel cliché beelden dus.
Daarnaast is er heel veel
symboliek. Met parende kikkers loopt het zelfs de spuigaten uit. Ze
zijn inderdaad symbolisch voor seks maar voor liefde? Ik vrees dat er
veel verwarring is over liefde en seks. Er is veel liefde zonder seks
en veel seks zonder liefde. Verder zie je veel foto's van andere
(huis)dieren al dan niet met een kleine of grote mens. Dierenliefde
als symbool of denken de makers dat dieren werkelijke liefde kennen?
Ook op dat vlak zal wel veel verwarring bestaan. De verhouding tussen
dier en mens is in onze cultuur steeds problematische geworden omdat
we door de verstedelijking en industrialisering het spontane besef
van de verhouding tussen mens en natuur verloren hebben. Je ziet dan
ook om je heen allerlei mensen die op zoek zijn naar het natuurlijke
maar wat dat is, weet niemand.
|
Hou je nog van me?, Petrus, 30 maart 2015 |
Ook ik heb mijn hersens
gepijnigd over de vraag hoe ik liefde in beeld zou brengen. Als
Nederlander voel ik me bij dit thema ook het beste thuis bij het
huiselijke, het kleine geluk en het kleine drama. Er lag helaas geen
trouwerij in het verschiet anders had ik daar misschien wat kunnen
oppikken. Nu ik het er over heb, er zijn ook geen foto's van
trouwerijen ingestuurd. Blijkbaar houden mensen dat ook liever voor
zichzelf of is dat toeval? Je zou toch zeggen dat als er ergens
liefde in beeld komt, het wel op een bruiloft is.
|
'De Boswandeling', Petrus, 4 april 2015 |
Uiteindelijk heb ik 3 foto's
ingestuurd. Allereerst een zelfportret in zwart/wit met mijn vrouw
met op de achtergrond het echtelijk bed. De titel van de foto is “hou
je nog van me?” Op onze leeftijd is liefde enerzijds
vanzelfsprekend maar er komt toch ook weer meer bij kijken om die in
stand te houden. Trouw en zorg voor elkaar spelen een grote rol in
liefde op leeftijd. Op jonge leeftijd eigenlijk net zo goed maar dan
worden die aspecten nog verdrongen door jeugdig elan, seks, romantiek
en avontuur.
|
De jarigen, Petrus, 12 april 2015 |
De tweede foto is een portret
van oma met haar twee kleinkinderen die ongedwongen en
vanzelfsprekend poseren. Toen ik de foto terugzag, vond ik hem in het
thema liefde passen. Dat geldt ook voor de derde foto. Die is gemaakt
tijdens een verjaardagsfeestje van opa en oma met kinderen en
kleinkinderen. Het kleine geluk van de huiselijke en gezinsliefde
zoals de redacteuren en de schrijver het waarschijnlijk ook bedoelen.
Ik zelf hou het meest van dit soort fotografie. Een soort recht toe
recht aan ontspannen documentatie van het leven van gewone mensen. De
ongewone mensen komen immers al genoeg aan bod.
Ik vind je op de eerste foto een beetje sikkeneurig kijken. Niet echt stralend van liefde. Ik denk dat de tweede foto het best gelukt is, jouw gedachtegang volgend.
BeantwoordenVerwijderenJohan. Je bent een groot raadsel in waarnemen. Je ziet de pretogen niet en ook niet de prettige glimlach. Gelukkig zien andere mensen dat wel anders zou mijn leven een ramp worden.
Verwijderen