donderdag 15 januari 2015

MY WAR TOOLS. WHICH ARE YOURS?

My War Tools, Faro Portugal, 20 oktober 2014. MY WAR TOOLS, WHICH ARE YOURS?" staat te lezen op een muur in het centrum van Faro in Portugal met daarboven afgebeeld een pennemesje (denk ik), een stift, een spuitbus en het verstand dat wordt gesymboliseerd door de gloeilamp.

Bovenstaande graffiti op een muur in het centrum van Faro, Portugal is als gevolg van de moord op de redactieleden van Charlie Hebdo, actueler dan ooit. De maker van de bovenstaande graffiti was zijn tijd vooruit maar hij zal nog niet beseft hebben hoe waar zijn woorden zouden worden. 

Pas nu, met de moord op de redactieleden van Charlie Hebdo, is het besef goed doorgedrongen dat fundamentalisten er zelfs machinegeweren gebruiken om bij schrijvers en tekenaars hun zogenaamde goddelijke gelijk te halen. De moord op Theo van Gogh (4 november 2004) was natuurlijk al een waarschuwing, maar die drong onvoldoende tot het brede publiek. Er waren zelfs woordmakers die Theo van Gogh schuldig wilden verklaren aan zijn eigen dood vanwege zijn meningen. Dat zij voortaan zwijgen in schaamte. Zij die gemakzuchtig dachten dat met de arrestatie en de veroordeling van de moorddadige dwaas het gewone leven weer opgepakt kon worden, hadden het ook mis. 

Er is een gemakkelijke uitweg uit de confrontatie tussen potloden en mitrailleurs, dat heeft de laffe en genadeloze aanslag op de redactie van Charlie Hebdo onomstotelijk aangetoond. Vanaf nu is men er voortaan goed van doordrongen dat men moet kiezen, voor het vrije woord of de overheersing van het fundamentalisme over onze geesten. Die strijd kan men niet meer ontlopen. Daar kan men niet meer met de rug naar toe gaan staan. Wat dat betreft is het gedaan met gemoedsrust en gemakzucht.

Tegelijkertijd laten de overweldigende massale publieke reacties binnen en buiten Frankrijk op de laffe moordaanslagen op de redactie van Charlie Hebdo en op de 4 joodse burgers in een supermarkt in Parijs, duidelijk zien dat het moslimfundamentalisme over zijn hoogtepunt heen is. De afwijzende reacties in de Moslimwereld op deze moordaanslagen in naam van het Moslimgeloof spreken wat dat betreft voor zich. De Europese moslims en niet alleen zij zijn door de aanslagen ook wakker geworden. Voortaan zal er een debat gevoerd worden in de Moslimwereld zelf.

Een ongemakkelijk en moeilijk debat omdat veel van hun kinderen achter de rattenvangers van de Islamitische Staat en andere terreurgroepen aanlopen. Hoe komt dat? Wat maakt dat Moslimjongeren die hier in vrijheid, met burgerzin en in betrekkelijke welvaart zijn opgegroeid, tot koppensnellers en moordenaars worden uit naam van de god van hun ouders? Op die vraag zal de Moslimgemeenschap zelf het antwoord moeten geven. En niet alleen daarop. Ze zullen ook met en vanuit hun geloofsovertuiging moeten kiezen tussen de universele waarden en mensenrechten of het gelijk van de fundamentalisten die menen dat zij uit naam van hun god en profeet onschuldige en weerloze mensen mogen afslachten.

Maar op de achtergrond speelt nog veel meer. Het gaat immers ook om de scheiding van machten, die tussen wereldlijke en geestelijke macht.  Uit die hoek, de hoek met de geestelijken die wereldlijke macht hebben, zal de meeste weerstand komen. Moslim geestelijken zullen hun wereldlijke macht niet willen afstaan omdat ze daardoor hun greep op de Moslimgelovigen als burgers zullen verliezen. Eenmaal die greep kwijt zal de Moslimgelovigen zijn burgerlijke vrijheden ervaren als een bevrijding en dat gevoel van bevrijding zal niet meer te stoppen zijn. Pas dan ook wordt het Moslimgeloof wat het behoort te zijn, een geestelijk rijk dat in vrijheid gekozen en aanvaard wordt en niet afgedwongen door zwaarden, terechtstellingen en wetten.

Het zal duidelijk zijn dat hier een van de moeilijkste problemen voor de Moslimwereld ligt. Hoe de geestelijken er toe te brengen hun wereldlijke macht op te geven? Kijk maar eens naar Saoudi Arabië en Iran waar de geestelijke macht tevens ook de wereldlijke macht is of er in ieder geval mee verstrengeld is. Het blijkt telkens opnieuw heel moeilijk, bijna ondoenlijk om die machten te scheiden. Pas als de geestelijke machten gescheiden worden van de wereldlijke macht zal de Moslimwereld de nieuwe tijd instappen, de tijd waarin het Westen al geruime tijd met vallen en opstaan in verkeert.  

2 opmerkingen:

  1. Moslimfundamentalisme over hoogtepunt heen? Lijkt me te optimistisch. We krijgen nog veel meer Charlie Hebdo achtige scenario's. Zie Verviers vanavond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de indruk dat de Moslims in Europa niet langer in een kramp zitten en dat het interne debat dus gaat beginnen. Dat begin van het debat is het begin van het einde van de brede aantrekkingskracht van het fundamentalisme. Maar er is natuurlijk nog een lange weg te gaan waarop zich nog vele incidenten zullen voordoen. De macht van de geestelijken is ook nog lang niet gebroken. De lage olieprijs maakt ook dat er een pak minder geld is te besteden in het Midden Oosten dan een half jaar geleden en dan hebben we het over een heel pak. Ook dat zal gevolgen hebben op termijn, tenminste als die prijs laag blijft.

      Verwijderen