Tijdens mijn
bezoek aan een overzichtstentoonstelling van Panamarenko in het
Antwerpse Museum voor Moderne Kunst M HKA begrijp ik ineens dat
Panamarenko een poëtisch ingenieur is. Zijn auto's en motors,
vliegtuigen, vliegende schotels, zeppelins, vliegende mensen en
dieren ,vaartuigen waaronder ook zijn beroemde onderzeeboot Panama,
zijn poëtisch. Dat is meteen ook hun enige functie, poëtisch zijn.
Panamarenko is niks anders dan poëtisch design. Zijn vliegmachines,
auto's enz. hebben geen enkele andere functie behalve die van de
poëzie, van de verbeelding, die magische dimensie van onze hersenen.
Het effect
dat zijn werk op ons heeft, is te vergelijken met dat van klassiek
auto's. Juist omdat ze ontdaan zijn van hun functie van auto, zien we
als het ware bijna plotseling de poëtische kant van deze auto's die
geen auto meer zijn. We zien dan pas dat de auto en ook het
vliegtuig, de boot enz. ook en vooral een product van de verbeelding
zijn. Dat waren ze daarvoor natuurlijk ook maar dat zagen we niet. We
het te druk met de functie van de auto, namelijk het rijden in de
auto. We werden als het ware verblind door de functie. Sommige mensen
zien het poëtische van zo'n auto, van elke auto nooit. Dat is
jammer. Zij zijn als het ware ziende blind.
Het prachtige
van Panamarenko is dat hij nooit iets anders gemaakt heeft dan niet
functionele auto's, vliegtuigen en schepen. Het was altijd al alleen
maar bedoeld als ontwerp van de verbeelding. Hun echtheid is de
echtheid van de verbeelding en niets anders. Het is al genoeg dat we
zijn ontwerpen als echt, als dingen die werken, kunnen voorstellen.
Dat voorstellingsvermogen wordt door Panamarenko gevoed met pseudo
technische tekeningen, berekeningen enz. Hij wekt daarmee de indruk
dat hij als een echte ingenieur alles tot op de millimeter en de
seconde uitgekiend heeft: de dikte van de assen, de rotorsnelheid van
de motor, de vorm van de vleugels enz.
Het prachtige
van Panamarenko is dat hij dit zijn hele leven in alle eenvoud heeft
volgehouden. Geen poespas, geen megalomaan kunstenaarschap, geen diva
gedrag maar een Antwerpenaar die plezier heeft in wat hij doet en
daarbij heel dicht bij zichzelf blijft, zijn stad en zijn mensen. Hij
kleedt zich soms als een vliegenier of als een kosmonaut. Zo leeft
hij in zij eigen verbeelding en houdt hij bij ons de illusie van onze
verbeelding tot in het absurde overeind. Hij is als een tovenaar die
spot met onze werkelijkheid en laat zien dat de verbeelding onze
werkelijkheid kan overstijgen.
De vliegende schotels van Panamarenko maken sommige bezoekers nieuwsgierig. |
Ondertussen
maakt alles deel uit van een spel en hij speelt het spel zelf mee,
met overgave en tot het uiterste, tot in alle details. Dat speelse
wekt onze verbazing en maakt ons aan het lachen. Zijn auto's en
vliegtuigen maken ons licht in het hoofd. We voelen ons bevrijd van
de verplichting dat iets echt moet zijn, moet werken. Het werkt in
ons hoofd en is dat uiteindelijk niet genoeg? Panamarenko is daarin
een groot kunstenaar waar we heel veel van kunnen leren.
Panamarenko, Dubbele Papaver, 1995 (model) |
kan er mij iemand de waarde bepalen, van het kunstwerk de Panamarenko dubbele papaver van 1995.
BeantwoordenVerwijderenalvast bedankt voor de moeite..