maandag 16 december 2013

GEESTELIJK VOEDSEL

Petrus, Boekentafeltje.

Wat moeten we nog met boeken? Laatst las ik dat Doekle Terpstra, bestuursvoorzitter van Hogeschool Inholland, de bibliotheek op zijn school wilde afschaffen. De leerlingen zouden voortaan alles van laptops en iPads doen. Lekker vooruitstrevend maar ook doordacht? De tijd zal het leren. Ik ben niet geneigd om boeken zo maar af te schrijven. Per slot van rekening staat er nog heel wat in boeken wat niet op internet staat. Van oorspronkelijke teksten kun je veel leren, net als van originele schilderijen.

Van een afbeelding van een oude meester op internet kun je wel wat leren maar nooit zoveel als van het origineel. Daarom is museumbezoek voor iemand die schilderkunstige belangstelling heeft, belangrijk. In een museum kun je het origineel bestuderen. Dat wordt tegenwoordig door de museumdirecteuren en hun aanhang vergeten. Musea zijn eigenlijk studiehuizen. Ik vind het dan ook helemaal geen vooruitgang dat ze vanwege de noodzaak om meer inkomsten te werven meer en meer vermaakcentra worden.

Boekenbrommer, Antwerpen, 24 november 2013 

De goede bedoeling dat je daarmee jongeren de drempel van de grote kunsten leert nemen, is flauwekul. Ik hoor net de reclame op de radio over de wonderkamers van het Haags Gemeentemuseum. Dansen met Mondriaan zegt een vriendelijke dame, helemaal gratis. Van mij mag het, ik ben geen dogmaticus, maar met vermaak trek je geen nieuw serieus publiek aan. Dat werkt net zo min als denken dat je gelovigen je kerk kunt binnenhalen met popmuziek. Je bent geïnteresseerd of niet.

Door musea en kerken tot vermaakcentra te degraderen trek je het verkeerde publiek aan. Het publiek dat kunst een worst zal wezen, het als het maar leuk is publiek. Voor de liefhebber en de kenner van kunst en zeker voor kunstenaars is zoiets beschamend Die heeft al die flauwekul niet nodig om zich te verdiepen in kunst en cultuur, in zijn erfgoed, het verleden van land of volk. Ik zal daarom nooit naar de nacht van het museum gaan en andere museale feestelijkheden. Dat is goed voor oppervlakkige zielen die geen behoefte hebben aan geestelijk voedsel.

Bibliotheek, Londerzeel, 15 november 2013

Dat is ook zo met boeken. Dat is een vorm van geestelijk voedsel. Je kunt op internet geestelijk voedsel vinden maar of dat voldoende is? Ik waag dat te betwijfelen. Ik denk dat je meer dan een bron nodig hebt om je geest te laven. Boeken zijn zo'n bron voor geestelijk voedsel en die worden bewaard in bibliotheken net als schilderijen en andere kunstvormen in musea. Bibliotheken afschaffen is dus hetzelfde als musea afschaffen en in plaats van naar schilderijen te kijken voortaan alleen maar naar plaatjes te kijken op je iPad.


Maar misschien ben ik wel abuis en wordt de wereld voor alle mensen uiteindelijk van de wieg tot graf een groot gezellig feest. Waartoe zijn wij op aarde? Om te feesten en daardoor gelukkig te worden.  

1 opmerking:

  1. Museumnacht heb ik twee keer gedaan in Antwerpen. Denk dat het toch een eye-opener kan zijn voor sommigen.

    BeantwoordenVerwijderen