zondag 18 november 2012

AAN SYBRAND BUMA


Digitale fotobewerking door PETRUS


Geachte volksvertegenwoordiger, 
Beste Sybrand Buma,

Ik zie en lees dat u dwars gaat liggen bij de nivelleringsoperatie van Rutte II. U zou tegen zijn omdat de nivelleringsoperatie de staatsschuld niet verlaagt en niet zorgt voor meer banen. Daar is veel voor te zeggen want waar zijn werklozen uiteindelijk meer mee gediend, met nivellering of meer banen? Ik denk het laatste.

Nivellering betekent de onderkant financieel wat optrekken ten koste van de bovenkant. In principe heb ik daar niks op tegen. De zwakkeren moeten beschermd worden tegen armoede en grote inkomensverschillen zijn niet goed voor onze samenleving. Maar dat is grote werkloosheid ook niet. Als gevolg van de schuldencrisis dreigt de Nederlandse economie nu al te verlammen waardoor de werkloosheid in een nog rapper tempo begint te stijgen. Te vrezen valt dat met de komende bezuinigingen dat nog erger zal worden.

Dat is helemaal niet goed voor een samenleving zeker niet als dat betekent dat jonge mensen die een toekomst willen opbouwen voor langere tijd aan de kant komen te staan. Dat moeten we als samenleving zoveel mogelijk proberen te vermijden. Wat mij betreft is werk daarom nu belangrijker dan nivelleren maar ook belangrijker dan de schuld in een te hoog tempo afbouwen.

Natuurlijk moet onze staatsschuld, een ballast voor de toekomstige generaties, omlaag en daarmee beheersbaar worden maar dan wel in een zodanig tempo dat we ondertussen niet ook nog onze samenleving kapot maken. Hoe doen we dat? Dat wil ik nu eens graag van het CDA horen.
Meer exporteren? Meer investeren door particulieren en overheid? Lagere arbeidskosten door verlaging van de belastingdruk op met arbeid verdient loon? Of verkopen we voor enkele jaren meer aardgas?  Enfin, ik neem aan dat de CDA fractie daar ideeën over heeft.

7 opmerkingen:

  1. @P: hartgrondig mee eens, maar ik ben bang dat we op dit moment machteloos staan tov heersende ‘economische religie’ van (overdadig en in mijn ogen ook wat roekeloos)snel bezuinigen en het huishoudboekje op orde krijgen, waar de VVD en de PvdA samen de ideologische rechter en linkerhand mee ineen hebben geslagen. Dat ‘de kostverdiener(s)’ wellicht in de kou komt te staan blijkt (schijnt) toch een lagere prioriteit te hebben.

    Dat is wat ik met een eerdere reactie van mij bedoelde toen ik me afvroeg wat er met mijn “oude” partij was gebeurd.

    De centen moeten ergens vandaan komen en door het ondertussen wortel hebben geschoten van het ‘valse klassenbewustzijn’ bij de ZZP’er en de hartwerkende vakman – die zich meestal tegenwoordig niet meer hebben georganiseerd zijn die een makkelijk – want zwak – doelwit geworden. Alleen, daar komen ze natuurlijk pas achter als ze op straat staan en geen ander werk meer kunnen vinden. Voor veel van deze groep mensen is dit een onvoorstelbare ontwikkeling. De meesten zijn opgegroeid - en hebben alleen geleefd en gewerkt - in een grotendeels groei-economie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @jp

      Dank voor je opmerkingen. Een steun in de rug.
      Mijn ervaring is dat veel werknemers uit wanhoop ZZP'er zijn geworden. Zo ken ik persoonlijk iemand die te horen kreeg dat zijn contract niet verlengd zou worden maar dat hij welkom is als ZZP'er.

      Verwijderen
  2. Mooie fotobewerking. Zou het goed doen in Frankrijk waar nu wordt gedemonstreerd tegen het homohuwelijk met de leus: een kind heeft recht op een vader en een moeder...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik meen me toch te herinneren dat het grote voorbeeld van het CDA zo'n 2000 jaar geleden toch ook wel een voorstander van nivelleren was. Kan me vergissen, of zou Buma zich vergissen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @AV
    De vraag is wat belangrijker is, nivelleren nu of banen scheppen
    Ik ga voor het laatste.
    2000 jaar geleden speelde die kwestie nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nivelleren helpt wel om mensen die zonder werk zitten niet te veel in de armoedeval terecht te laten komen. Die banen moeten wel eerst wordezn gecreëerd en wie gaat dat doen als heel de wereldeconomie op z'n poep ligt? Zomaar een overdenking.

    BeantwoordenVerwijderen