maandag 8 oktober 2012

RUTTE II



In het weekeinde had ik een mooi gesprek met een vriend van me. Hij gelooft dat het niet anders kan dan dat we in Nederland spoedig een VVD - PvdA kabinet krijgen, Rutte II dus (De Volkskrant gelooft dat ook). Met enthousiasme heb ik advocaat van de duivel gespeeld om te zien of zijn geloof zou standhouden.

Ik open venijnig. Samsom heeft gezegd dat als hij in een kabinet gaat zitten dat als premier zal zijn en anders niet. Dat klopt, zegt mijn vriend. Hij gaat terug naar de Tweede Kamer. Ik kop in. Rutte zou wel gek zijn als hij dat accepteert. Eerst een kabinet in elkaar timmeren en dan vrolijk vanuit de Tweede Kamer vanuit links schieten op het kabinet zodat hij – Samsom - op zijn gemak de benodigde stemmen kan vergaren voor zijn toekomstige premierschap.

Geen overtuigend argument vindt mijn vriend. Het land heeft het nodig en dus moeten ze wel. Ik weer. Dat is wat de goegemeente nu vindt maar wat zegt die goegemeente straks als ze na een half jaar komen vertellen dat ze het zo geprobeerd hebben maar dat het helaas –oh wat zijn ze verdrietig – ondanks alle inspanningen niet gelukt is? Haalt de goegemeente dan niet de schouders op en vindt ze dan niet dat ze het maar zelf verder moeten uitzoeken?

Mijn vriend bezweert dat er geen alternatief is voor een kabinet van de Grote Twee. Waarom geen minderheidskabinet, zo probeer ik hem te verleiden. Hij wijst het resoluut van de hand. Dat wordt niks. Dan moet Rutte steeds stemmen ronselen in de Tweede Kamer en daar heeft hij geen zin in. Dat weet ik nog zo net niet, repliceer ik. Waarom niet? Stel dat hij samen met D66 en CDA een minderheidskabinet met 66 zetels maakt. Dan zijn er tien zwevende zetels nodig voor een meerderheidsbesluit. Het zou kunnen.

Mijn vriend vindt dat links de meerderheid heeft en er dus in dat geval een links minderheidskabinet moet komen van PvdA, SP, D66, GL en Dieren Partij met 71 zetels in de Tweede Kamer en Samson als premier. Ik geef toe dat het kan. In België hebben ze zelfs een 7 partijen kabinet maar dat heeft dan wel weer de meerderheid in het parlement.

Maar zie jij Samsom al stemmen ronselen in de Tweede Kamer? Ik niet. Een PvdA premier die stemmen moet ronselen in de Tweede kamer gooit zich in de PvdA leeuwenkuil. De partij is sowieso al een discussiepartij en in dat geval zal ze dat in de overtreffende trap worden. Het gevolg zal zijn een tot op het bot verdeelde PvdA.

Ik probeer mijn vriend nog de variant van een zaken of nationaal kabinet o.l.v. Rutte te laten overwegen. Maar het vuur is gedoofd. We verleggen ons gesprek naar aangenamere dingen.

6 opmerkingen:

  1. VVD, D66 en CDA is toch geen serieuze optie! Twee liberale partijen en het CDA dat op de rem trapt inzake levensvraagstukken. Nee, dat gaat nooit lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ZJA
    Je onderschat machtspolitieke zoals veel Nederlanders

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het is Samsom en niet Samson. Hij gaat vanuit de Tweede Kamer natuurlijk niet schieten op zijn eigen kabinet met zijn eigen PVDA-ministers. Slechts wat tegensputteren en verder het kabinetsbeleid door dik en dun steunen. Dat is een heel gebruikelijke houding van de regeringsfracties in het parlement, vandaar ook het woord regeringsfracties. Voor Rutte is een Samsom als PVDA-fractieleider in de Tweede Kamer wellicht veiliger dan een nieuwkomer als PVDA-fractieleider in de Tweede Kamer. Ik kan me voorstellen dat Rutte Samsom wel in zijn kabinet wil hebben, maar dan vanwege meer stabiliteit in de ministersploeg; ik kan me ook voorstellen dat Samsom zelf toch wel minister wil worden, ondanks zijn eerdere toezegging dat hij hij slechts in het kabinet wil als premier. Samsom zei eerder ook dat hij slechts partijleider wilde worden na een interne verkiezing van de partijleider, soms vergt het landsbelang offers, ook van Samsom

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @jankosenbrink
    Ja,het is Samsom. Is me nooit opgevallen. Verdorie.
    Jouw analyse kan natuurlijk ook. Het spijt me maar dat van die offers is mooi maar daar geloof ik niks van. Helemaal niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. je hebt helemaal gelijk wat betreft die offers. Ik bedoelde -dus alleen die laatste zinsnede- ook sarcastisch. Laten we afwachten of hij zijn woord houdt. Vandaag las ik dat Deysselbloem de eerste PVDA-man in het kabinet wordt. Dus misschien houdt Samsom gewoon zijn woord, zo ja, heeft hij van mij een pluspunt

    BeantwoordenVerwijderen