zaterdag 13 oktober 2012

CHINATOWN




Op de bovenstaande toeristenkaart van Vancouver heb ik Chinatown ruwweg aangegeven met een rode cirkel. Het beslaat maar een klein deel van de binnenstad. Boven Chinatown is Gastown, in feite een lange straat met winkels vooral souvernirwinkels. Een toeristenboulevard dus. Yaletown beneden heb ik ook aangegeven met een rode pijl. Dat is het rijkere deel van de stad met pretentieuze eettenten en vooral dure kappers voor de chique chicks. Waarom in zulke wijken de bakker plotseling een boulanger heet en je bij je ontbijt croissants krijgt, moet ik toch eens de Fransen vragen. Vancouver is een uitgestrekte stad maar heeft slechts rond de 600.000 inwoners. Niettemin is het de grootste stad van Brits Columbia. Leuk om te weten is dat de naam Vancouver van Nederlandse oorsprong is. De stad is namelijk vernoemd naar de Engelse kapitein Vancouver een nazaat van het Nederlandse adelijke geslacht Van Coeverden. Hij verkende grote delen van de staat Brits Columbia, de Canadese provincie waarin Vancouver ligt. De stad wordt overal omgeven door zee wat bijdraagt aan de schoonheid van de stad. Het is een goed verzorgde stad die besef heeft van zijn geschiedenis en dan niet alleen de koloniale tijd maar ook de tijd dat de indianen er heer en meester waren. Zij worden dan ook zoveel mogelijk in ere gehouden. 
Midden in Chinatown is het Chinese Culturele Centrum waarvan je hierboven de ingangshal ziet. Er zijn veel Chinezen in Vancouver en in Canada. De eerste Chinezen migreerden al in het begin van de 19e eeuw naar Canada. Op een prominente plaats hangt een foto van de Chinese president Hu. Mao heb ik niet zien hangen. Het centrum is gedateerd maar verzorgd. Chinatown is een armere wijk van Vancouver. Ze heeft niets van de dynamiek en de glamour van het China zoals ons dat door Westerse Chinagangers en vaak onbekommerde bewonderaars wordt voorgesteld.

De Chinese verkoopster nodigt me met een vriendelijk handgebaar uit een kijkje te komen nemen in haar speelgoedwinkel uiteraard in de hoop dat ik ook wat zal kopen. Geen idee waar de neontekst 'flight training' achter in de winkel op slaat. Ik zag het pas toen ik de foto uitvergroot op mijn computerscherm zag.
Tijdens mijn wandeltocht door Chinatown heb ik regelmatig Chinese restaurants gezien. Bijna allemaal maakten ze een goedkope of zelfs armoedige indruk wat overigens helemaal niet wil zeggen dat je er niet lekker kunt eten.
Er is veel te zien op deze foto van het interieur van deze Chinese kapper wat ik niet kan uitleggen omdat ik geen Chinees ken en de Chinese cultuur een grote onbekende voor mij is. Grappig was dat de kapper en zijn klant helemaal niets merkten van mijn gefotografeer. Alleen de klant achter mij op een bankje, hij is net niet te zien in de spiegel, zag me aan het werk maar hij vond het niet de moeite er iets van te zeggen.
De titel van deze foto zou kunnen zijn "2 vrolijke mannen en een serieuze man". Zoals je kunt zien poseerden ze met verve. De twee rechts vrolijk aangeschoten, de man links aandachtig en met een zekere waardigheid.
Een groepje zwervers die net aan hun lunch bezig zijn. Het was voor het eerst dat ik een invalidenkarretje in gebruik zag als voorraadkar van een zwerver. Je ziet ook nog net 2 krukken staan naast de zittende man links. Misschien is de invalidenkar van degene van wie ook de krukken zijn?

Tot slot een foto die het verval toont dat je in Chinatown ziet. 


5 opmerkingen:

  1. Mooie serie! Ik heb er lang geleden ook eens rondgekeken. Moeite waard.
    Opvallend vond ik trouwens dat er in Canada heel veel Chinezen rondlopen en werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ZJA
    Doen als je de kans krijgt
    @AV
    Dat viel ons ook op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Petrus,

    Ik ben een Canadees van Nederlands afkomst en vind het interessant what jou zoal treft in Vancouver. Leuke fotos. Ik vond the opmerking that er veel Chinezen zijn en dat je dan in China town gaat kijken een beetje misplaats. China town is eigenlijk niet meer so relevant want het is vooral voor de toeristen en een overblijfsel van vroegere dagen. Als je de moderne Aziaten (zoals we de Candezen van aziatiese afkomst noemen), wilt vinden zou je naar Richmond moeten gaan waar een levendige cultuur plaats vind met de heerlijkse restaurants, vooral van Hong Kong. We hebben veel immigranten en studenten van Hong Kong, Taiwan, Korea, mainland China, en Vietnam, die Nederlanders waarschijnlijhk als Chinees ervaren. Dan hebben we ook heel veel immigranten van India, Pakistan, Indonesia, Maleisie, de Phillipijnen, en Sri Lanka (voorheen Ceylon), Laos and Cambodia, etc. etc. Omdat die landen aan the Pacific Ocean zitten (net zoals Vancouver and BC), noemen we die landen Asia Pacific. Enn hoop vestigen zich in groot-Vancouver. Deze stroom of imigranten is begonnen na 1970. Voorheen werden goedkope arbeiders aangetrokken van China om de spoorweg aan te leggen die het westen ontsloot voor ontwikkeling. Immigranten van India werden als onderdanen van het Britse Rijk ook toegelaten. Omdat Canada niet kan functioneren zonder immigratie, heeft de Canadese regering in de seventiger jaren besloten om meer Aziaten toe te laten, toen het aanbod van Europese landen sterk terugliep. Veel families komen over nadat ze veel geld hebben betaald om hun zoon of dochter in Canada te laten studeren; nadat het kind zich gevestigd heeft, kunnen dan de ouders ook overkomen. Verder komen er aan aantal vluchtelongen naar Canada van landen waar hun leven in gevaar is. Ik dacht dat dit even een beetje meer inzicht geeft in Vancouver dan wat je zo op het oog ziet.
    Als je verslaving and dakloosheid will zit, moet je even verder lopen dan het oude China town naar East Hastings waar het zich concentreerd. Zelf vind ik het een schandaal dat dit mogelijk is in zon'n rijk land. Dat is omdat de sociale voorzieningen erg beperkt zijn voor mensen met levens moeilijkheden and/of verslaving.Je kan meer over immigratie lezen op mijn blog: http://www.babyboomerwrites.wordpress.com.
    Johanna van Zanten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. beste Johanna van Zanten

    Dank je voor de toelichting over de Chinese en Aziatisch migratie. Ik wist niet dat Chinatown een toeristische attractie is en dat 'de moderne Aziaten' in Richmond wonen. Een merkwaardige benaming "moderen Aziaten" zijn er ook antieke of niet-moderne Aziaten?

    BeantwoordenVerwijderen