vrijdag 18 mei 2012

LENTE AKKOORD MAAKT OPPOSITIE ONGELOOFWAARDIG

De linkse oppositie dacht met de val van het gedoogkabinet een makkie te krijgen tegen een rechts gedoogkabinet. Met het Lente akkoord is daar flink de klad in gekomen. Hoe nu verder? Samson kiest voor de aloude PvdA leus dat het eerlijker moet. De SP wil als vanouds heel Nederland op de schop nemen. Thieme houdt het bij de dieren. Vervelende bijkomstigheid van het Lente akkoord is dat nu ook Wilders in hun kamp zit. Die gaat uiteraard verder met zijn campagne dat het altijd de schuld van een ander is. (Met dank aan Jan Steen)

Twee van de drie opposanten tegen het Lente-akkoord zullen tijdens de aanstaande verkiezingscampagne stuiten op het probleem van hun geloofwaardigheid.

Wilders is er het ergste aan toe. Met zijn afhaken op het allerlaatste moment in het Catshuis heeft hij zijn machtsdroom zelf in rook laten opgaan. Kiezers zullen beseffen dat stemmen op Wilders voortaan een verloren stem is want wie wil met zo’n onbetrouwbaar iemand nog in zee gaan? Wil Wilders ooit nog deel uitmaken van de macht dan zal zijn partij zoveel zetels moeten winnen dat niemand – linksom of rechtsom – er omheen kan. Dat kan hij wel vergeten. Het mag nauw lukken dat hij de 24 zetels haalt die hij nu heeft in de Tweede Kamer.

PvdA leider Diederik Samson zit ook niet lekker in de verkiezingen. Hij zal de kiezer moeten uitleggen waarom hij niet heeft meegedaan aan het Lente akkoord en Groen Links, D66 en de Christen Unie wel. Is dat trio dan ineens allemaal wel voor oneerlijke verdeling zoals hij beweert? Hoe gaat hij de kiezer uitleggen wat de PvdA eerlijker zou doen? Minder lang werken, uitzonderingen voor de zware beroepen en geen hogere eigen bijdragen voor de zorg te compenseren met hogere belastingen of een hoger begrotingstekort? Wie moet die hogere belastingen opbrengen? De werkgevers? Dat is zand gooien in de banenmachine terwijl een hoger begrotingstekort betekent dat je de problemen voor je uit schuift. Onverantwoord en dus ongeloofwaardig.

De enige die geloofwaardig kan roepen dat het niet lente-akkoord niet deugt, is Emiel Roemer. Zijn SP is van nature een oppositiepartij. Het enige waar de SP de kiezer van moet zien te overtuigen dat de zorg, de energievoorzieningen en het openbaar vervoer in den Haag in betere handen is dan bij private bedrijven. Behalve onschuldige mensen die toch al niet weten war het geld vandaan komt, gelooft niemand meer in dat Haagse sprookje. Bovendien wie gaat dan opdraaien voor de benodigde miljarden investeringen? De belastingbetaler, de bedrijven of laat de SP het begrotingstekort oplopen met als leuze “na ons de zondvloed”?

Het kan dus nog leuk worden met de verkiezingen. Een ding lijkt zeker. Of men dat nu wil of niet, het Lente akkoord zal inzet worden van de verkiezingen. Als dan de VVD als grootste uit de bus komt, lijkt voortzetting van het Lente akkoord in een regenboogcoalitie een voor hand liggende zaak. Wordt daarentegen de SP de grootste partij dan zal het nog een heel gehannes worden om een kabinet in elkaar te timmeren. We zijn benieuwd. 

4 opmerkingen:

  1. Volgens de laatste berichten heeft Samson het lang zo moeilijk niet. Nu de inhoud en de gevolgen van het akkoord bekend worden zien steeds meer kiezers er de nadelen van in.

    En wie gelooft nog in het sprookje van de privatisering ? De zorg wordt er niet goedkoper door en het openbaar vervoer niet efficiënter...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De SP piekt altijd te vroeg. Het uiteindelijke resultaat valt vaak tegen. Onderschat Wilders niet. Als het met Griekenland uit de klauwen gaat lopen, heeft hij weer een punt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Jan de Stripman.

    Je hebt gelijk maar het zal moeilijk worden voor Samson hoe hij de lasten eerlijker wil verdelen dan in het lente akkoord is gebeurd want bezuinigen moet ie hoe dan ook.

    @ZJA

    Zeker zeker maar wat levert een stem op Wilders op?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @P: jaren geleden hebben we een weddenschap gehad wie er het eerst een regering zou hebben, België of Nederland. Volgens mij heb ik toen een rondje Belgisch bier van je gewonnen. Daarna hebben we gewed over het al dan niet uitzitten van de hele rit van het Nederlandse kabinet.

    Ik weet niet precies meer wat jij hebt geschreven, maar mijn ‘profetie’ was dat ze de hele rit zou uitzitten met de PVV erbij als gedoogpartner. Die partij zou daarna volgens mij een imago hebben gekregen van een acceptabele politieke partij voor alle Nederlanders. Als we daar over hebben gewed, dan heb ik denk ik mijn rondjes (voor de helft) weer verloren. Maar volgens mij niet helemaal. Steeds meer krijg ik de indruk dat de PVV een stabiele en salonfähige aanhang heeft. Een aanhang die permanent de rug aan het toekeren is naar de standaard politieke infrastructuur en mores.

    Wat ik bedoel te zeggen is dat voor veel Nederlanders de PVV wel degelijk een partij is die overeind is gebleven in de storm van de afgelopen tijd. Zeker in de financiële storm die nu over Europa trekt. Het zou mij niets verwonderen als zij daar goed garen mee zullen spinnen.

    Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de SP wat van de stemmen voor de PVV afpikt. Maar of je nu door de hond gebeten of de kat gekrabd wordt, het is mij om het even als het om de parlementaire democratie gaat. Ik ben dan alleen mijn rondjes kwijt. En dat drukt voor mij toch de ‘pret’ niet.

    Heb je zin een nog een weddenschap? Ik wed dat in de aankomende verkiezingen die PVV groter is dan de voorspellingen nu zijn. uiteraard weer voor een rondje Belgisch bier.

    BeantwoordenVerwijderen