zondag 20 mei 2012

DE PSALMEN VAN EEN LIJSTTREKKER


Sybrand van Haersma Buma. Met dank aan de Nederlandse schilder Jan Verkolje (1650 - 1693), portret van een geleerde (vermoedelijk Cornelius van Acker, pastoor te Delft), Rijksmuseum Twenthe


Met mijn katholieke achtergrond ben ik niet zo vertrouwd met Psalmen als mijn protestantse vrienden. Dat ik er toch een beetje bekend mee ben geraakt, heb ik te danken aan een vriend van protestantse huize die op het werk ter lering en vermaak (relativeren en toch serieus nemen is een kunst die heel weinig mensen beheersen) regelmatig een vers citeerde uit een of andere psalm.

Mij verbaast het daarom niet dat de eerste brief (email dus) van de pas verkozen CDA lijsttrekker Sybrand Buma aan de CDA leden naar vorm en inhoud veel weg heeft van een psalm. Ik vind het mooi dat een oude –klassieke – vorm van gebed en zang  zijn weg vind in de hedendaagse Nederlandse politiek. Het laat zien dat oude vormen vernieuwd kunnen worden. Het is ook mooi dat een Nederlandse lijsstrekker zich spontaan kan bedienen van zo’n vorm waarin vreugde, dankbaarheid en verantwoordelijkheid die verder reikt dan de eigen persoon tot uitdrukking komen.

Ter illustratie volgen hieronder enkele fragmenten uit de brief van Sybrand Buma.

“Ik zal er staan op 12 september.
Ik zal er staan voor het CDA.
En met het CDA zal ik er staan voor Nederland.
Ik zal knokken voor iedere kiezer.
Voor elke stem.”

“De afgelopen weken is mijn motivatie alleen maar toegenomen.
Ik zag de volle zalen.
Ik zag duizenden betrokken leden.
Ik ben er trots op lijsttrekker voor dit CDA te mogen zijn.”


“Met de blik op de toekomst, en met oog voor elkaar.

Dat was de boodschap van het Strategisch Beraad.
Het is een boodschap die staat als een huis.
Het is een boodschap die mij dierbaar is.
Dat is de boodschap die ik met het CDA wil uitdragen.”

“Ik zal er staan op 12 september.
Staan voor het CDA.
Staan voor Nederland.
Ik zal er staan voor U.”

7 opmerkingen:

  1. En nu nog deze mooie woorden in daden omzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @jack pastoor
    Je hebt je naam mee voor zulke zaken (smile)

    @fulps
    Ja, dats is het moeilijke gedeelte van de politiek, zeker in Nl. Dara moet je dat altijd met anderen doen, wat een mens bescheiden leert zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ZJA

    Jij bent te nuchter voor zulke symboliek.
    Er staan betekent hier beschikbaar zijn als het nodig is. De Nederlandse taal is met zijn lange geschiedenis polyinterpretabel zeker als er sprake is van poëtische taal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet wat het wil zeggen 'Ik zal er staan'. Dan nog blijft de vraag waar hij voor staat. Waar het CDA voor staat. Dat moeten ze toch opnieuw definiëren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ZJA
    Excuus.
    Daar hebben ze een dik rapport over geschreven. Nu nog horen en lezen hoe dat uitgelegd wordt aan ons.

    BeantwoordenVerwijderen