maandag 2 april 2012

CHARMANTE KOEHANDEL IN HET CATSHUIS

 
Een toneelstuk voor 8 personen en een helicopter. Het speelt zich af tegen de achtergrond van het Catshuis met in top de Nederlandse vlag.

Hoofdrolspelers: Premier Mark Rutte, Vice Premier Maxime Verhagen en Gedoger Geert Wilders.

Bijrollen: PvdA leider Diederik Samson, D66 leider Alexander Pechtold, GL leider Jolande Sap en SP leider Emile Roemer.

Figuranten: een saluerende agent en een filmende cameraman.

Regie aanwijzingen:

-       Links van de fietsende Rutte staat bezorgd met handen in de zakken vice-premier Verhagen. Tekst: “Zal ik Samson eens bellen of hij zin heeft de plaats van Wilders in te nemen?”
-       Premier Rutte vertrekt per fiets vanaf het Catshuis.  Hij mompelt naar Verhagen “ Je doet maar. Ik zwaai en lach naar het volk.”
-       Links van Verhagen loopt Wilders al even bezorgd met de handen in de zakken weg van het Catshuis. Tekst (enigszins mompelend) gericht aan de agent: “Moet jij eigenlijk niet op straat patrouilleren of bij de dierenpolitie zijn?”
-       Samson kijkt over het dak van het Catshuis (tussen toren en spits) naar het tafereel voor hem en strijkt bedenkelijk over zijn neus. Hij peinst: “Moet ik aanschuiven bij Rutte en Verhagen als Wilders weg gaat of toch maar verkiezingen eisen?”.
-       Pechtold kijkt zeer belangstellend vanaf het dak van het Catshuis (tussen twee schoorstenen links van Samson) naar het tafereel voor hem en denkt “Ik wil wel aanschuiven om het land te redden en vice premier te worden”.
-       Jolande Sap leunt lachend tegen een boom links van het Catshuis terwijl ze denkt “Mijn beurt komt vast nog wel”.
-       Roemer koekeloert rechts van het Casthuis met glimmende oogjes en een schalkse lach naar het tafereel. Hij denkt: “Doe maar voort zo. dat brengt me nog meer zetels winst in de peilingen.”

12 opmerkingen:

  1. Charmant?
    Dat is nou wel het laatste...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @selmasalo

    Hoezo? Is het dan geen charmant toneelstuk?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. even kijken of het al lukt een reactie achter te laten..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lukt! Gelukkig.

    Inhoudelijk dan: is het een klucht of een comedy? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nooit eerder ging he zo zwaar over de poppetjes.

    Mooi toneelstukje geschreven, Petrus.
    Op mijn blog kom je er ook een tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @aad verbaast

    Gelukkig dat je kunt reageren. Wel zo gezellig.
    Modern theater van de lach.

    @ottovanoosterhout
    Over poppetjes kan iedereen lullen. Over andere zaken is dat veel moeilijker.
    Ik kom kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hield woord.
    Mooi plaatje overigens, boven je theasterstukje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het zal toch niet zo zijn dat dit theaterstuk een onverwachte wending neemt en het kabinet gewoon de rit uitzit?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ZJA
    Ik vrees dat alleen al die mogelijkheid veel mensen doet gruwen.
    Aangezien het ook in vakbondsland oorverdovend stil is, zou dat trouwens wel heel goed kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. onlangs schreef ik over de positie van de sociaal- en christendemokraten in de huidige tijd. Ze moeten een antwoord vinden op problemen die zijn veroorzaakt in de tijd dat zij volop aan de macht waren.

    Ik noemde daarbij niet de vakbonden, maar het is volstrekt logisch dat de vakbonden nu in crisis zijn vanwege hetzelfde probleem, als medebestuurder van bijvoorbeeld niet een klein pensioenfonds ABP moeten ze nu met de billen bloot.

    Jongerius met de hoop voor een nieuwe vogelvlucht van het kapitaal, met de risico's voor de werknemrs in de toekomst is terecht teruggefloten. De vraag blijft: wat dan wel? Vandaar de stilte, volgens mij

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik mis mijn favoriet: Fleur Agema. Zit zij verstopt in de bosjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @jan krosenbrink
    In veel besturen van pensioenfondsen zitten vertegenwoordigers van de vakbonden. Die zijn dus medeverantwoordelijk voor de problemen nu.
    De vakbonden hebben tijdens de bankenkrisis de overheid gesteund in het verhogen van de staatsschuld om teveel ontslagen, etc. te voorkomen. Een Keynesiaanse maatregel. Nu blijkt dat Keynes niet meer werkt. Waarom niet? Ik hoor economen daar niet over.

    @Wim Kalb

    Ja, ik heb nog geprobeerd haar in beeld te krijgen maar helaas. Ik zal de volgende keer hardere mijn best doen.

    BeantwoordenVerwijderen