donderdag 17 oktober 2024

MADRID DONDERDAG 4 OKTOBER 2024

Tijdens de aankoop van een sjaal ter ondersteuning van mijn linkerarm ontmoette ik deze goedlachse immigrante in een  souvenirwinkel in het centrum van de stad. 

 
Het viel me op hoe gezellig de Spanjaarden op een terras met elkaar kletsen bij een goed glas bier of wijn.

HOLA! Zijn er nog kranten en tijdschrift kiosken net als deze van Antonio  in Nederland? Deze is in ieder geval een sieraad voor de straat.


Het centrum van de stad is rijk versierd met kleurige winkels die de starten levendig maken.



Deze jonge Senagalees trof ik aan in een winkel met Afrikaanse wax stoffen. Met veel geluk is hij erin geslaagd in Madrid te geraken. Eerst is hij volkomen legaal naar Marokko gevlogen. Senegalezen hebben geen visum nodig voor Marokko. Zijn doel was om via de Spaanse enclave Ceuta in Spanje terecht te komen. Hij had geluk. De koning van Marokko had ruzie met Spanje en besloot de Afrikanen die illegaal de grens met Ceutu over wilden niets in de weg te leggen. Toen was het gauw gepiept. Hij stuurt geld naar zijn in Senegal achtergebleven familie. Dat is de ware ontwikkelingshulp.  Hij vond Nederland een goed land net als zijn baas, ook een Senegalees, die ik buiten ontmoette. Ik verzekerde hem dat hij een goeie winkelbediende had aan zijn landgenoot. Helaas kon er niet over de prijs van de aankoop onderhandeld worden zoals in Senegal gebruikelijk is. De kassa wilde niet meewerken was zijn gevatte antwoord. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten