woensdag 23 augustus 2023

PIETER OMTZIGT

 

Wordt Pieter Omtzigt de redder van de Nederlandse politiek met zijn nieuwe partij "Nieuw Sociaal Contract"? (naar Frans Hals)

Alleen al de aankondiging van Pieter Omtzigt om mee te gaan doen aan de Tweede Kamer verkiezingen met zijn eigen pas opgerichte partij “Nieuw Sociaal Contract” heeft het politieke speelveld op zijn kop gezet. Zijn timing van presentatie is perfect. Precies aan het begin van de verkiezingscampagne beheerste hij de hele dag bijna alle media in Nederland.

Ik zag een kruisverhoor in Nieuwsuur door Mariëlle Tweebeke die de geïnterviewde te slim af wil zijn en een lang welwillend interview op de website van de Telegraaf. Dat zegt natuurlijk ook al wat. Frans Timmermans wordt er al dagenlang geplaagd met o.a. het vervelende bericht over zijn dikke portemonnee als Brusselse klimaatpaus.

Misschien is mijn politieke antenne versleten of staat hij verkeerd afgesteld maar als ik het goed heb is de nieuwe CDA kandidaat Bontebal (afgekort BB) kansloos tegenover Omtzigt, notabene ooit lid van die partij en laatstelijk zelfs nog geheel vrijblijvend het partijleiderschap aangeboden. Omtzigt bedankte voor de eer wat een grote vernedering is voor de partij en de nieuwe partijleider.  Voorzitter Huibers heeft dat aangevoeld en is kort daarna vertrokken.

Maar er is meer. Als ik het plaatje met de nieuwe lijsttrekkers bekijk dan moeten ze het afleggen tegen Omtzigt. Of ze willen of niet, zij staan nu ineens te kijk als de oude garde. Zelfs de jongere Yeselgöz  zal er moeite mee hebben.

Gek genoeg denk ik uit de signalen van mijn misschien verkeerd afgestelde politieke antenne op te kunnen maken, dat Caroline van der Plas wel overeind zal blijven. Dat komt, denk ik, omdat zij net als Omtzigt niet van de Haagse elite is. Zij en Omtzigt zijn buitenstaanders en vertegenwoordigen als zodanig al de nieuwe bestuurscultuur.

Zij zijn wars van de Haagse modus. Ze worden ingeschaald als niet behorend tot de "ons kent ons" politieke elite en dat alleen levert extra punten op, in dit geval kamerzetels. Ze hebben ook een normale manier van communiceren, geen hoogdravende plannen en blijven vriendelijk, noem het menselijk met een visie en een mening.

Eigenlijk moet ik de peilingen afwachten en natuurlijk de verkiezingen zelf maar ik durf toch wel te wedden dat zij beiden tot de winnaars zullen behoren.

1 opmerking:

  1. "There's whole in my bucket, dear Henri, dear Henri", ken je die nog, Petrus? De Henri waar jij het over hebt heet BonteNbal, kun je dat nog aanpassen, misschien ? Nou ja, het is maar CDA....

    BeantwoordenVerwijderen