woensdag 19 juli 2023

NEDERLANDS CULTUURLANDSCHAP BEDREIGT DOOR ENERGIETRANSITIE

 

Het voor mens en dier uitgekiende cultuurlandschap in Nederland dreigt kapot gemaakt te worden voor windturbines en zonneweiden.

Ik ben net een paar dagen in Twente geweest en heb al fietsend genoten van het prachtige coulisselandschap net zoals ik ook altijd geniet van het Oost Brabantse rivierenlandschap met in het hart de Maas. 

Het is Nederland op zijn mooist. Je ziet de hand van de meester, onze voorouders die hard gewerkt hebben aan dit landschap. Mijn opa aan vaders kant heeft jaren met schop en kruiwagen voor een karig loon gewerkt aan wat heet het recht trekken van de Maas. Met schop en kruiwagen, denk daar eens even over na!

Natuurlijk er zijn elders in de wereld prachtige landschappen. Natuurlandschappen als in Canada, Zwitserland, Oostenrijk, Namibië en noem verder maar op. Indrukwekkende landschappen. Landschappen waarin een mens zich heel klein en nietig voelt.

Nederlandse cultuurlandschappen hebben een heel andere kwaliteit. Je ziet daarin hoe de mens in samenwerking met de natuur, ik zou haast zeggen in vrede met de natuur, zijn werk heeft gedaan en nog doet. Ik denk dan aan de boeren met hun bedoeningen, de dorpen verspreid liggend door het land met nog altijd de kerk als symbool van (voormalig?) geestelijk leven, de kleine steden, kanalen, beken enz.

Ik zie goed onderhouden huizen, die rijkdom en nauwgezetheid uitstralen. In veel landen zouden mensen dat ook zo wel willen. Ik zie een landschap met verzorgde sloten en weteringen, met grasland en diverse oogsten zoals maïs en rogge. Ik zie verzorgde omheiningen, paadjes, zandwegen, bestrate wegen en asfaltwegen.



Alles straalt orde uit maar ook respect voor mens en natuur. Waar in de wereld vind je dat? Ik kan geen land noemen waar dit het geval is behalve dan enkele voornamelijk Noord Europese landen. Let wel, ik zeg niet dat andere landen niet ook hun charmes hebben, voor hun ordening en respect voor mens en natuur, maar Nederland blijft onovertroffen.

Willen we die erfenis laten verdwijnen achter torenhoge windturbines en grootschalige zonneweiden? Is dat vooruitgang of is het vernielzucht en gebrek aan respect voor onze voorouders? Er wordt gezegd dat we dit doen voor onze kleinkinderen. Ik vrees dat die straks de schade die we het landschap aanrichten, zullen betreuren. Ze gaan niet op zoek naar verloren dieren en planten maar naar onze erfenis.

Het is verkeerd om een klein land als Nederland te onderwerpen aan grootschalige windmolenparken en zonnepanelen. Als het dan niet anders kan, bouw dan kerncentrales maar hou op met ons land te vernielen vanwege een toekomstdroom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten