maandag 25 januari 2021

COLUMN BETWEETER: PAUL ROSENMÖLLER EN LILIANNE PLOUMEN

Toen Paul Rosenmöller nog geloofde in Mao en Marx en met zijn Marxistisch Leninistische Rode Morgen een wilde staking onder havenwerkers teweeg wist te brengen, vroeg radiojournalist  Jan Roodbol of ik in zijn avondlijke radioprogramma ‘Meer over Minder’ wilde debatteren met Rosenmöller.

De details van dat radiodebat weet ik niet meer. Wat ik nog wel weet, is hoe verbaasd ik was toen Rosenmöller mij in het vuur van debat verweet niks te begrijpen van het leven van de gewone werkman, want dan zou ik wel anders piepen. In een split second overwoog ik of ik mijn arbeiders afkomst  in de strijd zou gooien en meteen daarna te besluiten dat niet te doen. Afkomst is een oneigenlijk argument, als je dat gaat gebruiken is het einde zoek.

Wel was Rosenmöller hiermee een praatjesmaker geworden die  bluft. Of dat iets te maken heeft met zijn afkomst weet ik niet maar ik zou er niet van opkijken. In ieder geval vond hij het vanzelfsprekend dat hij als makelaar voor de gewone man kon optreden, terwijl ik van mijn vader als voormalig werkman geleerd had niet teveel pretenties op dat vlak te hebben, ook niet toen hij districtsbestuurder bij de NKV was geworden.

Nu zag ik dezer dagen dat PvdA lijsttrekker Lilianne Ploumen zich presenteert als dochter van een melkboer kennelijk om duidelijk te maken dat zij het leven van de gewone man -de veronderstelde PvdA stemmer - uit eigen ervaring kent. Ik zou tegen haar willen zeggen, doe dat niet want er zijn veel kinderen uit arbeidersgezinnen die opgroeien tot asociale schurken en er zijn veel rijkelui’s kinderen die sociaal bewogen zijn.

What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail

Geen opmerkingen:

Een reactie posten