In de tentoonstellingsfolder staat het zo: “Jan Schoonhoven behoorde met kunstenaars als Armando en Henk Peeters in 1960 tot de oprichters van de Nul-groep. Deze beweging, geïnspireerd op de Duitse groep Zero, zette zich af tegen de emotionele en irrartionele schilderkunst van de abstracte experssionisten. Ze hadden een afkeer van het romantisch kunstenaarschap en presenteerden zich in pak en stropdas. De Nul-kunstenaars streefden ernaar moderne, afstandelijke en objectieve werken te maken. Ze wilden geen commentaar geven op de werkelijkheid, maar die zo koel en zakelijk mogelijk voor het voetlicht brengen.”
Aan het begin van zijn zoektocht in de kunsten maakt Schoonhoven nog geen uitgesproken strakke, industriële, seriële reliëfs maar organische vormen die volgens kenners geïnspireerd zijn door Paul Klee. |
Er is niks te beleven of te zien op al die collages. Ze zijn allemaal witachtig uitgevoerd of moet ik schrijven kleurloos? Van een afstand bezien zie je een zich herhalend patroon van rechthoeken, vierkanten enz. gemaakt van karton, WC rolletjes, papiermaché enz. Op het eerste gezicht lijken het machinaal gemaakte patronen. Van dichtbij zie je pas onregelmatigheden in het patroon. Het zijn handgemaakte werken of zoals Schoonhoven ze noemt reliëfs.
Bij het woord reliëfs moet ik vooral denken aan landschappen en bergen waar in de loop van miljoenen jaren water, regen, wind, storm, hitte en koude reliëfs in hebben gemaakt. Ik vraag me af of Schoonhoven dat ook in zijn hoofd had toen hij zijn werken de naam reliëfs gaf of toch niet? Zoek ik er teveel achter? Maar het is toch niet vanzelfsprekend om je werken te nummeren als het derde Reliëf gemaakt in 1970 of zo? Hij moet er toch een bedoeling mee gehad hebben? Per slot van rekening werd zijn werk geïnspireerd door de werkelijkheid, door structuren die hij ergens had gezien.
Een van de zogeheten reliëfs van Schoonhoven. |
Tegelijkertijd kun je vaststellen dat het emotieloze werk kan leiden tot een of andere vorm van meditatie. Het werk is dan op te vatten als een soort mantra om je geest te ontdoen van allerlei veronderstelde bijzaken, om de geest leeg te maken en zo ontvankelijk voor het hoogste, wat dat ook moge zijn. Ik weet niet of Schoonhoven daar mee bezig was.Hij moet in ieder geval ergens plek hebben gehad voor zijn emoties, was niet in zijn werk dan ergens daarbuiten. Zonder emoties leven, lijkt me onmogelijk al weet je dat natuurlijk nooit zeker.
Als ik in het midden van de zaal ga staan dan zie ik ook iets terug van een obsessie. Al die werken gebaseerd op herhaling en zonder kleur. Het enige waarin ze verschillen is hun grootte. Moest hij al dat geordende werk soms ook maken om de chaos in zijn geest in bedwang te houden of vond hij dat orde een hoger stadium van leven is?
Schoonhoven was ondanks zijn opleiding tot tekenleraar zijn hele leven lang ambtenaar geweest. Zijn persoonlijk leven was een ordelijk leven zoals het past bij een ambtenaar. Waren orde, herhaling en patronen zijn leidraad, zijn houvast en zijn levensovertuiging?
In ieder geval hoort hij wat dat betreft helemaal bij de Nederlandse cultuur. Nederland is immers een land dat van orde en regelmaat houdt, van voorspelbaarheid ook. Dat is het Nederland van de rijtjeshuizen, de vinexwijken, de kaarsrecht door het land getrokken kanalen, dijken en wegen. Nederland is in het groot wat Schoonhoven in het klein heeft gemaakt voor aan de muur.
Het filmpje laat tevens zien dat Schoonhoven in zijn jonge jaren een experiment als happenings niet schuwde. Hij mag dan een man van orde, patronen, herhaling en regelmaat zijn geworden, van het kleurloze of het wit neutrale, hij had toch ook genoeg openheid van geest om de wanorde te onderzoeken. Uit de verhalen die ik over hem lees is hij zijn hele leven lang zo open van geest gebleven net zoals hij ook naast het abstracte oog bleef houden voor het figuratieve. Schoonhoven had misschien zijn obsessies maar was voor alles een kunstenaar, een ordelijk kunstenaar.
De tentoonstelling in Schiedam duurt tot 14 februari 2016. In Museum Prinsenhof Delft is tegelijkertijd de tentoonstelling “Kijk, Jan Schoonhoven” te zien. |
P
Geen opmerkingen:
Een reactie posten